خبرگزاری کار ایران

علی فاضلی:

یک سوم اشتغال متعلق به بنگاه های کوچک و متوسط است

asdasd
کد خبر : ۲۸۶۳۰۹

فاضلی با بیان این مطلب که یک سوم اشتغال متعلق به بنگاه های کوچک و متوسط است و یک چهارم سرمایه جهانی در این بخش وجود دارد، اظهار داشت: سه میلیون بنگاه صنفی در ایران در بخش های مختلف وجود دارد ضمن آنکه 380 خوشه اقتصادی درکشور فعال هستند که 70 درصد آنها متعلق به بخش اصناف است.

به گزارش ایلنا، علی فاضلی در سخنان پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران، با بیان اینکه، یکم تیر مصادف با روز ملی اصناف است، افزود: به اعتقاد کارشناسان کشورهای توسعه یافته، بنگاه های کوچک و متوسط موتور دستیابی به توسعه در اقتصاد هستند و جهان امروز به این جمع بندی رسیده که بنگاه های کوچک و متوسط ساختار اصلی اقتصاد در دنیا هستند.

وی با بیان آنکه، یک سوم اشتغال متعلق به بنگاه های کوچک و متوسط است و یک چهارم سرمایه جهانی در این بخش وجود دارد، اظهار داشت: سه میلیون بنگاه صنفی در ایران در بخش های مختلف وجود دارد ضمن آنکه 380 خوشه اقتصادی درکشور فعال هستند که 70 درصد آنها متعلق به بخش اصناف است.

رییس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه اصناف در چهار بخش عمده، تاثیرگذار مستقیم هستند، خاطرنشان کرد: اصناف دربخش های مختلف اقتصادی هفت میلیون شغل بدون بار مالی به دولت ایجاد کرده اند و این در حالی است که هزینه ایجاد یک شغل حداقل 160 میلیون تومان است که این رقم در بخش صنفی به حدود 40 تا 50 میلیون تومان می رسد.

فاضلی تاکید کرد: علاوه بر این 24 میلیون خانوار ایرانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اصناف متصل هستند و برهمین اساس اصناف در بخش فرهنگی یکی از تاثیرگذارترین نهادها است.

وی با بیان آنکه، اصناف دربخش های امنیتی و سیاسی نیز دارای نقش فوق العاده ای هستند، گفت: اصناف علاوه بر ایجاد شغل در ایجاد توازن منطقه ای (جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ) نیز نقش بسزایی دارند ضمن آنکه اصناف تنها شبکه مویرگی نظام تولید، توزیع و به عنوان آخرین حلقه نظام با مردم و مصرف کننده هستند.

به گفته وی، در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که روزانه با 9 میلیون انسان و خریدار دیدار نزدیک دارند.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه، اصناف در عرصه سیاسی از تاثیرگذارترین نیروها هستند و در دو سده اخیر با روحانیت همکاری مناسبی داشته اند، گفت: شاخصه اصلی اصناف وصل بودن به روحانیت است و در 200 ساله اخیر از روحانیت جدا نشده و در انقلاب اسلامی نیز از حمایت و دین خدا دست برنداشته اند.

وی ادامه داد: البته اصناف هیچگاه داعیه ای نداشته و از انقلاب و نظام نیز طلبکار نبوده اند، ضمن آنکه ولایتمداری و دین باوری جزو شاخصه های اصلی اصناف است.

وی خطاب به اصناف گفت: هرچند در عرصه های گوناگون توفیقات گسترده ای داشته ایم و از اول انقلاب نقش مهمی در بخش های مختلف ایفا کرده ایم اما در عرصه اقتصادی رشد چندانی نداشته ایم و اقتصاد ایران را نتوانستیم مردم محور کنیم و این مشکلی است که ساختار اقتصادی کشور به آن مبتلا است.

وی ادامه داد: با وجود نقش آفرینی 650 هزار بنگاه تولیدی کوچک در عرصه های مختلف اما کارآیی لازم را شاهد نبودیم ضمن آنکه در نظام تولید نیز با رشد دلالی و واسطه گری غیرکارا به پیکره اقتصاد ایران ضربه وارد شد و نظام توزیع کشور آسیب دید.

وی با بیان آنکه، سه میلیون واحد صنفی، 7 میلیون شاغل و 24 میلیون افراد منتسب به این بخش عظیم اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: عرصه امروز ایران کمتر از سال 1360 نیست و دشمنان دندان طمع تیز کرده اند و اصناف پیشانی بخش خصوصی و دفاع از تمامیت ایران اسلامی هستند و نیروی اصلی دفاع از حریت و دفاع از رهبری و ولایت به شمار می روند.

رییس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: باید مراقب باشیم هم در عرضه اقتصادی و هم فرهنگی کوشا باشیم و همانطور که در گذشته با ایجاد صندوق های قرض الحسنه، دارالایتام، رونق بخشیدن به مساجد و غیره فعال بودیم باید امروز نیز در جامعه حضور پررنگ داشته باشیم و البته برای دستیابی به این اهداف از دولت نیز انتظار حمایت داریم که البته در دوسال گذشته حمایت هایی مناسبی نیز از این بخش صورت گرفته است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز