خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان توسعه تجارت :

پوشاک همچنان از روش‌های غیررسمی وارد می‌شود

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه با هدف رسیدن به حجم تجارت دوجانبه 30 میلیارد دلاری در طول پنج سال آینده، پس از یک دهه مذاکره، از ابتدای ژانویه 2015 اجرایی شد و بر اساس این توافق، تعرفه 125 فقره کالای ایرانی و 140 فقره کالای ترکیه ای کاهش پیدا کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به روند رو به رشد صادرات ایران به ترکیه در اقلام ترجیحی گفت: در سه ماهه آخر سال 1393 میزان صادرات ایران به ترکیه در اقلام ترجیحی با افزایش 19.6 میلیون دلاری تقریبا دو برابر سه ماهه سوم سال شده است.

 به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌ا... افخمی‌راد با بیان این مطلب، افزود: صادرات ایران به ترکیه در سه ماه سوم سال 93 در حدود 22.9 میلیون دلار بوده که بعد از اجرای موافقتنامه ترجیحی به 42.56 میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه در همین مدت واردات از ترکیه نیز در اقلام ترجیحی رو به رشد بوده است، خاطرنشان کرد: واردات ایران از ترکیه در سه ماه سوم سال 93 درحدود 101.9 میلیون دلار بوده که با افزایش 14.2 میلیون دلاری به 116.1 میلیون دلار در سه ماه آخر سال گذشته رسیده است.

افخمی‌راد یادآور شد: در حالی که زمان زیادی از اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه نمی‌گذرد، اما آمارهای منتشر شده  از زمان اجرای رسمی موافقتنامه، بیانگر این است که حجم صادرات ایران در سه ماهه پایانی سال 93 نسبت به سه ماهه سوم همان سال در اقلام ترجیحی، 19.65 میلیون دلار افزایش داشته که در قیاس با افزایش 14.2 میلیون دلاری واردات از ترکیه، کفه ترازوی تجاری مثبت و به نفع ایران سنگین بوده است.

وی با تاکید بر نقش توافقنامه ترجیحی در افزایش مبادلات تجاری دو کشور خاطرنشان کرد: مقایسه حجم تجارت دو کشور در شش ماهه پایانی سال 1393 با شش ماهه نخست گویای آن است که در این بازه زمانی واردات ایران از ترکیه 35 میلیون دلار افزایش داشته و صادرات ایران به این کشور نیز در اقلام ترجیحی معادل 16.43 میلیون دلار رشد کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به روند واردات تخته فیبر تراکمی به عنوان یکی اقلام وارداتی ایران اشاره کرد و افزود: مجموع واردات تخته فیبر تراکمی از مهر 1393 تا پایان فروردین 1394، در حدود 88 میلیون دلار بوده که پس از اجرای توافق ترجیحی 10.5 میلیون دلار نسبت به هفت ماهه قبل (اسفند 1392 تا شهریور 1393) افزایش داشته است.

رییس سازمان توسعه تجارت در مورد نتایج اجرای تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در بحث پوشاک، یادآور شد: اگرچه در ابتدای اجرای تجارت ترجیحی ایران و ترکیه برخی مخالف آن بودند و انتقاداتی نیز مطرح کردند اما نتایج اجرای این موافقتنامه در همین مدت نشان داد که با وجود تخفیف 40 درصدی در تعرفه اقلام مربوط به فصول 61 و 62، شامل 23 کد شش رقمی مربوط به پوشاک، واردات این اقلام در شش ماهه اخر 1393 تنها 300 هزار دلار افزایش داشته، یعنی هنوز هم پوشاک از راه‌های غیررسمی به کشور وارد می‌شود.

وی ادامه داد: دبیر اتحادیه تولیدکنندگان صنایع نساجی، اذعان دارد که تولیدکنندگان داخلی هیچ نگرانی از بابت موافقتنامه تجاری با ترکیه ندارند و همچنان معضل اصلی صنف پوشاک، قاچاق است.

بر اساس این گزارش، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه با هدف رسیدن به حجم تجارت دوجانبه 30 میلیارد دلاری در طول پنج سال آینده، پس از یک دهه مذاکره، از ابتدای ژانویه 2015 اجرایی شد و بر اساس این توافق، تعرفه 125 فقره کالای ایرانی و 140 فقره کالای ترکیه ای کاهش پیدا کرد.

کد خبر : ۲۸۶۵۰۳