خبرگزاری کار ایران

گسترش همکاری های کشاورزی ایران و هلند

کد خبر : ۲۸۷۴۴۴

در دیدار وزیر جهادکشاورزی و سفیر هلند در ایران، زمینه های توسعه و اولویت های همکاری دو کشور در بخش کشاورزی بررسی شد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، در این دیدار، محمود حجتی بر سرعت گرفتن همکاری های کشاورزی دو کشور تاکید کرد و گفت: هلند در بخش کشاورزی به خصوص کشت های متراکم و گلخانه ای برای تولید گل های زینتی و سبزی و صیفی ظرفیت های خوبی دارد و با توجه به اینکه ما طرح توسعه کشت های متراکم را به دلیل محدویت منابع آبی در برنامه های خود داریم، در این زمینه دو کشور می توانند همکاری های شان را گسترش دهند.

وی افزود: ما برنامه ای راهبردی برای تولید محصولات کشاورزی تنظیم کرده ایم که براساس آن قصد داریم بخش عمده ای از تولید سبزی و صیفی که هم اکنون در فضای باز صورت می گیرد به گلخانه ها منتقل شود.

وی از آمادگی ایران برای شروع همکاری های علمی و آموزشی از جمله گل و گیاه و مبادله ژرم پلاسم با هلند خبر داد و خواستار سرمایه گذاری های مشترک میان فعالان و تجار دو کشور در حوزه کشاورزی شد.

وی گفت: ایران آماده حمایت از سرمایه گذاری های مشترک میان فعالان و تجاری ایرانی و هلندی است.

حجتی به ظرفیت ها و قابلیت های ایران در زمینه تولید پسته، کشمش و سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: صادرات این اقلام و سایر محصولات کشاورزی به هلند می تواند توسعه یابد.

وی، کشت گیاهان دارویی را از دیگر ظرفیت های کشاورزی کشور عنوان و تصریح کرد: دو کشور در مورد گیاهان دارویی می توانند همکاری بیشتری داشته باشند، به خصوص که بخش عمده ای از این محصولات در کشور ما به صورت ارگانیک تولید می شود و در این روزها، گیاهان دارویی با اقبال زیادی در دنیا مواجه شده است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در ایران در حال توسعه است، افزود: کشور ما قابلیت های زیادی به لحاظ خواص دارویی، طعم ها، رنگ ها و اسانس این گیاهان دارد.

در این دیدار یوهانس دوما سفیر هلند در تهران نیز بر اولویت بندی و ارزیابی زمینه های همکاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: در مرحله نخست می توان این همکاری را در بخش های آموزشی و علمی آغاز کرد.

وی افزود: هلند به لحاظ تولید و تجارت محصولات کشاورزی دارای قابلیت های زیادی است و بعضی از تولیدکنندگان و تجار هلندی علاقه مند به فروش و حتی تولید محصولات کشاورزی در ایران هستند.

وی ادامه داد: در دیدارها و ارزیابی هایی که از گلخانه های ایران داشتیم می توان گفت برای تولید گل آینده خوبی در ایران متصور هستیم و تکنولوژی های گلخانه ای هلند می تواند در افزایش کیفیت گل ها در ایران موثر باشد.

سفیر هلند از علاقه کشورش در تسریع همکاری با ایران در زمینه هایی همچون علوم ژنتیکی، تبادل واریته های بومی و ژرم پلاسم و شیلات خبر داد و خواستار انتقال تجربیات و دانش کهن ایران در حوزه کشاورزی از جمله ساخت قنات با هماهنگی سازمان فائو شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز