خبرگزاری کار ایران

اختلاف بهای جهانی کنسانتره با تولید داخل؛

قیمت تمام شده کنسانتره داخل کشور بیش از 50 دلار است

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، گفت: قیمت های جهانی سنگ آهن به شدت افت کرده است؛ از طرفی قیمت تمام شده در داخل از قیمت های جهانی بالاتر است به همین خاطر با کاهش میزان صادرات مواجه ایم.

مهرداد اکبریان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، بیان داشت: هر معدن یک واحد تولیدی است و هر واحد تولیدی یکسری قوانین دارد که دولت این قوانین را ابلاغ می‌کند.

وی افزود: دولت مجوزهای لازم را برای انجام کار به معدن‌دار می‌دهد به شرطی که یکسری محدودیت‌هایی را رعایت کند که در نهایت اگر تمام این مراحل انجام شد شما تبدیل به یک تولیدکننده و صاحب یک واحد تولیدی موفق خواهید شد؛ حتی دولت تسهیلاتی را برای تولیدکننده در نظر می‌گیرد که در نهایت این کنش‌ها منجر به تولید یک محصول خواهد شد.

اکبریان در ادامه تاکید کرد: محصول یک معدن، اتومبیل، ساختمان یا یک شی نیست؛ وظیفه تبدیل سنگ‌آهن به کنسانتره نیاز به یک شخص ثالث دارد؛ دولت می‌گوید فعلاً دسترسی به شخص ثالث برای انجام این کار ندارد و وظیفه را به گردن معدن دار اول می‌اندازد؛ معدن‌دار در جهت توسعه اقتصادی کشور این کار را انجام می‌دهد؛ به شرطی که دولت با معدن‌داران همکاری و تعامل داشته باشد.

وی افزود:  وقتی تولیدکننده یک کارخانه کنسانتره احداث می‌کند، با مشکل مجوز، سرمایه، تکنولوژی، ورود ماشین آلات و مهم‌تر از آن موانع محیط زیست مواجه است؛ مشکل جدی کارخانجات کنسانتره این است که محصولشان را حتی به قیمت تولید خریداری نمی‌کنند، در خارج از کشور قیمت‌ها کاهش یافته؛اما بهای تمام شده کشور ما بالاتر از بهای جهانی است.

وی در خصوص  قیمت جهانی کنسانتره، گفت: بهای جهانی این محصول حدود 50 دلار است؛ اما قیمت تمام شده کنسانتره داخل کشور از این میزان نیز بالاتر است؛ بنابراین هیچ صرفه اقتصادی برای صادرات این محصول وجود ندارد.

وی افزود:  در بازار داخلی نیز مصرف‌کنندگان این محصول که همان تولیدکنندگان شمش هستند به واسطه مشکلات عدیده‌ای که دارند، توان خرید محصول را ندارند؛ دولت حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد خرید تضمینی این محصول است تا از تولیدکننده حمایت کند.

این عضو شورای مشورتی معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهترین راهکار برای رفع مشکلات تولیدکنندگان در داخل را خرید تضمینی این محصول توسط دولت عنوان کرد.

کد خبر : ۲۸۸۱۸۵