خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم‌پز کشور مطرح کرد:

تبعیض در تخصیص آرد، مشکل اصلی در تولید نان صنعتی

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم‌پز کشور، گفت: واردات ماشین‌آلات تولید نان به روش نان‌های حجیم و صنعتی از سال 86 از پرداخت عوارض گمرکی معاف است؛ اما تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند برای تجهیز کارخانه‌های خود، ماشین‌آلات تولید داخل راخریداری کند.

محمد جواد کرمی درگفتگو با خبرنگار ایلنا بیان داشت: ماشین آلات تولید نان صنعتی از کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش وارد می‌شود و محدودیتی برای این امر وجود ندارد؛ اما چون تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار است و مهم تر از آن خرید آن مقرون به صرفه‌تر است تولیدکننده از تولید داخل استفاده می‌کند.

وی در خصوص وضعیت فروش و تولید نان های صنعتی، گفت:  در صنعت نان حجیم و صنعتی اتفاق بدی رخ داده؛ دولت آرد را دو نرخی کرده است و این برخلاف ماده 110 قانون برنامه پنجم توسعه است؛ زیرا دولت موظف است که هر خدماتی که به نان سنتی می‌دهد به نان‌های صنعتی نیز ارائه دهد.

کرمی با اشاره به مشکل تولیدکنندگان نان صنعتی، بیان داشت:  مشکل بزرگ تولیدکنندگان این حوزه تبعیض دولت است چرا که اگر بنا باشد نرخ آرد آزاد شود این امر باید در تمام حوزه‌های تولید نان سنتی و صنعتی اجرا شود نه اینکه فقط شامل بخش صنعتی شود.

وی افزود: دولت یارانه آرد بخش صنعتی را قطع کرده و آن را به بخش سنتی می‌دهد این امر از 93/12/1 تا امروز اجرایی شده که موجب بالا رفتن قیمت نهایی محصول در بخش تولید نان صنعتی و کاهش تقاضا برای این محصول شده است.

کرمی در خصوص وضعیت بیمه و مالیات نان‌های فانتزی، بیان داشت: تبعیض دولت در بخش بیمه و مالیات نیز دیده شده؛ به طوری که بیمه نان سنتی 10 درصد و نان صنعتی 30 درصد است؛ همچنین بخش سنتی از پرداخت مالیات معاف است؛اما بخش صنعتی مالیات با رقم بالایی پرداخت می کند؛ به صورت کلی اوضاع مناسبی برای واحدهای صنفی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم‌پز کشور در پایان تاکید کرد: هر کیسه آرد برای تولید نان صنعتی  20تا 25 هزار تومان گرانتر از نان سنتی است؛ در نان‌های صنعتی از جوهر قند استفاده نمی‌شود و کاملاً استاندارد است؛با توجه به اینکه سهم تولید نان باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 40 درصد می زسید؛اما در حال حاضر این سهم در تهران 12 درصد و در شهرستان‌ها 6 درصد است.

کد خبر : ۲۸۸۲۸۳