خبرگزاری کار ایران

سبقت شیلاتی ترکیه از ایران؛

ایران سهم بازار روسیه را از دست داد

با توجه به اینکه تعرفه صادراتی چهار گروه آبزیان ایرانی برای ورود به کشورهای حوزه اوراسیا(روسیه، قزاقستان، بلاروس و...)از 15 فروردین کاهش یافته و به 2 تا 7 درصد رسیده است؛ اما تغییر خاصی در روند صادرات این محصولات رخ نداده است.

با توجه به اینکه تعرفه صادراتی چهار گروه آبزیان ایرانی برای ورود به کشورهای حوزه اوراسیا(روسیه، قزاقستان، بلاروس و...)از 15 فروردین کاهش یافته و به 2  تا 7 درصد رسیده است؛ اما تغییر خاصی در روند صادرات این محصولات رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعرفه صادرات انواع آبزیان ایرانی به روسیه و دیگر کشورهای اوراسیا که پیش از این تفاهم‌ به صورت میانگین حدود 26 درصد بود به دو تا هفت درصد در چهار گروه آبزیان رسیده است.

از طرفی تمایل کشور روسیه برای واردات خاویار و میگوی ایران بازار بسیار خوبی برای ایران است؛ به طوری که رییس سازمان شیلات پیشتر نیز اعلام کرد که  طرف های روسی با برخی از شرکت‌های تولیدکننده خاویار پرورشی ایران مذاکراتی داشته‌ و هم اکنون مراحل اداری برای صادرات این محصول در حال انجام است؛ با توجه به گفته های رییس سازمان شیلات که اطلاعات کاملی از چگونگی و میزان درخواست روس‌ها در دست ندارد؛ باید به سفرهای متعدد وزیر جهاد کشاورزی نیز اشاره کرد که طی سفرهایی که به روسیه داشته خبر از بررسی و رفع موانع صادراتی داده که تا کنون عملی نشده است.

بر اساس این گزارش کشورهایی مانند اسپانیا در گذشته بیش از 55 درصد سهم بازار صادراتی میگوی ایرانی را به خود اختصاص داده بودند؛ اما این سهم در حال حاضر معادل 10 تا 15 درصد است و عمده صادرات میگوی ایرانی به آسیای جنوب شرقی انجام می‌شود.

همچنین پس از کم‌رنگ شدن سهم اتحادیه اروپا در صادرات آبزیان ایرانی در پی تحریم‌های غرب ، تمایلاتی برای ورود به بازار محصولات شیلاتی صادراتی ایران دیده شده و ارتباطاتی نیز برقرار شده است، با توجه به اینکه میگوی ایران طرفداران بسیاری در اروپا و روسیه دارد و نزدیک شدن به نتیجه مذاکرات که درصورت مثبت بودن موجب حذف تحریم ها خواهد شد؛  اما به نظر نمی رسد مسئولان ذی ربط برنامه ای مدون برای افزایش صادرات طراحی کرده باشند.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان در این رابطه می گوید:"  در صورت برداشته شدن تحریم‌ها حدود 20 درصد درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات شیلاتی افزایش می‌یابد.

وی همچنین یکی از دلایل تمایل به واردات آبزیان ایرانی به خصوص میگو را عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک و باقی نماندن هیچ ماده باقی‌مانده‌ای در این محصولات عنوان می کند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط دبیرکل توسعه بازار آبزیان؛ سال گذشته حدود 72 هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش بالغ بر 300 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات محصولات شیلاتی تا پایان امسال به 350 میلیون دلار برسد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ماهی آبزیان در خصوص وضعیت صادرات انواع ماهیان پرورشی، میگو برخی از گونه‌های آب‌های جنوبی کشورکه جزو سبد محصولات شیلاتی صادراتی به شمار می‌رود؛ می گوید:" ترکیه سهم قابل توجهی از بازار روسیه را از آن خود کرده و مهمترین علت آن اعتبارات و تسهیلاتی است که به صادرکنندگان ترکیه تلعق می گیرد،  کاهش تعرفه برای صادرات میگوی ایران هیچ تاثیری در افزایش صادرات نداشته  و اجرای درست صادرات مستلزم کنار کشیده سازمان دامپزشکی و شیلات است.

ارسلان قاسمی تاکید می کند که سازمان شیلات هیچگونه هزینه ای برای بازاریابی این محصولات در خارج از کشور نداشته است  و ایران که می توانست سهم بسیار بزرگی در صادرات به روسیه داشته باشد نیز این بازار را از دست داده است.

 

 

 

کد خبر : ۲۸۸۳۱۵