خبرگزاری کار ایران

جزئیات تجارت چمدانی ایران در بهار امسال

طی فصل نخست سال جاری حجم تجارت چمدانی ایران از ارزش کل صادرات کشور به 0.34 افزایش پیدا کرده است.

حجم تجارت چمدانی ایران نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته رشدی معادل ۱۲ میلیون دلار را تجربه کرده و به این ترتیب متوسط تجارت چمدانی روزانه در سال جاری در مقایسه با سال گذشته رشدی ۱۲۷ هزار دلاری را نشان می‌دهد .

به گزارش ایلنا و به نقل از گمرک ایران، حجم تجارت چمدانی ایران نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته رشدی معادل 12 میلیون دلار را تجربه کرده و به این ترتیب متوسط تجارت چمدانی روزانه در سال جاری در مقایسه با سال گذشته رشدی 127 هزار دلاری را نشان می‌دهد.

طی فصل نخست سال جاری حجم تجارت چمدانی ایران از ارزش کل صادرات کشور به 0.34 افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس در این سه ماهه ارزش تجارت چمدانی 25 میلیون و 500 هزار یورو معادل 28 میلیون دلار بوده است که بدین ترتیب به‌ طور متوسط روزانه 301 هزار دلار کالا از طریق تجارت چمدانی از گمرکات ارزی به کشور‌های مشترک‌المنافع ارسال شده است.

بر اساس آمار گمرکی در مدت مشابه سال قبل صادرات تجارت چمدانی حدود 12 میلیون یورو و معادل 16 میلیون دلار بود که 0.2 از ارزش کل صادرات کشور در این مدت را شامل می‌شد. بنابراین این آمار حاکی از آن است که ارزش تجارت چمدانی بهاره سال جاری نسبت به سال گذشته افزایشی بیش از 70 درصد را داشته است.

این درحالی است که مجموع صادرات چمدانی ایران در دوازده ماه سال گذشته معادل 82 میلیون و 800 هزار دلار و به طور متوسط روزانه 226 هزار دلار بوده است.

از سوی دیگر متوسط حجم تجارت چمدانی به طور روزانه در سه ماهه اول سال گذشته معادل حدود 174 هزار دلار بوده است.

بدین ترتیب متوسط روزانه ارزش تجارت چمدانی در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 127 هزار دلار رشد داشته است و در مقایسه با مجموع سال گذشته نزدیک به 80 هزار دلار به حجم روزانه تجارت چمدانی افزوده شده است.

همچنین براساس گزارش گمرک طی فصل بهار گمرک لطف‌آباد با اختصاص حدود 12 میلیون دلار یا 42 درصد از ارزش تجارت چمدانی رتبه اول در این تجارت را داشته است.

بر این اساس پس از آن به ترتیب گمرک آستارا حدود شش میلیون دلار یا 22 درصد از ارزش تجارت چمدانی و گمرک سرو با نزدیک به سه میلیون دلار به 10 درصد از این ارزش در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد.

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل گمرک آستارا، بیله‌سوار و گمرک سرو سه گمرک اول در ارزش تجارت چمدانی بوده است.

همچنین در سه ماهه نخست سال جاری صادرات تجارت چمدانی به لحاظ ارزش از گمرک بیله‌سوار کاهش 51 درصدی و گمرک سرخس کاهش 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند.

در این مدت صادرات تجارت چمدانی از گمرک لطف‌آباد، تل‌دست، بادگیران، اینچه‌برون، سرو، آستارا و جلفا به ترتیب رشدی 709 درصدی، 376 درصدی، 51 درصدی، 50 درصدی،25 درصدی، 16 درصدی و 9 درصدی را داشته‌اند.

کد خبر : ۲۸۸۴۷۲