خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج محصولات پتروشیمی از بورس مساوی عقبگرد برای تولد دوباره رانت

دارابی عرضه محصولات پتروشمی در بورس را دلیل شفاف شده قیمت ها و خرید و فروش کالاها دانست و گفت:برهم زدن این ساختار فقط به نفع کسی است که نمی خواهند از ساختارهای شفاف استفاده کنند.

همایون دارابی کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اظهاراتی مبنی بر خروج محصولا پتروشیمی از بورس کالا گفت: خروج محصولات پتروشیمی از بورس با مخالفت عمده ای مواجه می شود ولی متاسفانه عده ای اعتقادی به واگذاری  امور ندارند.

وی با اشاره به آسیب ها و جنبه های منفی خروج محصولات پتروشیمی از بورس تصریح کرد: در تمام کشورهای توسعه یافته انتقال بازار سنتی به بازار مدرن و پیشرفته در حال انجام است مثلا چند سال پیش اثری از بورس در کشورهایی مثل امارات ارمنستان ترکمنستان نبود اما الان آنها بورس های بسار قوی پیدا کرده اند و شرایط بهتری تجربه می کنند لذا خروج محصولات پتروشیمی از بورس در ایران یک نوع عقبگرد محسوب می شود.

دارابی ادامه داد: خارج کردن محصولات از بورس کالا شفافیت و نظام کشف قیمتی را که الان در حال اجراست از بین می برد ضمن اینکه برخی انجمن های صنفی که در حال حاضر خواستار خروج از بورس کالا هستند خودشان اولین شاکی این مسئله خواهند بود.

وی با بیان اینکه در گذشته نظام حواله را تجربه کرده ایم و دیده ایم که این مسئله چه رانت هایی در پی داشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شفافیت واضحی را در بورس شاهد هستیم که برهم زدن آن فقط به نفع کسی است که نمی خواهند از ساختارهای شفاف استفاده کنند.

این کارشناس مسائل بورس همچنین گفت: در حال حاضر کارخانه های تولیدی به دلیل اینکه محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کنند و  قیمت گذاری را در حاشیه بازارهای جهانی انجام می دهند لذا اگر قیمت گذاری از چارچوب بورس کالا خارج شود در واقع همه به جمع شاکیانی می پیوندند که هر از چند گاهی نیاز به اصلاح قیمت ها دارند.

وی تصریح کرد: مثلا اکنون خودروسازی و کالاهایی که قیمت گذاری شان به عهده دولت است همواره شاهد هستیم که اعتراضاتی در مورد نحوه نرخ گذاری وجود دارد خروج محصولات پتروشمی و یا هر کالای دیگری از بورس نیز همین تبعات را در پی دارد و اشتباه است.  

دارابی با ابراز امیدواری از اینکه شاهد عرضه محصولات صنعتی مثل معدنی فلزی ماشین آلات باشیم تا بورس تقویت شود، خاطرنشان کرد: خروج محصولات پتروشیمی و یا هر محصول دیگر از بورس کالا و یا انرژی فقط به این بازارها ضربه زده و همچنین ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را دچار آسیب می کند. 

وی یادآور شد: عرضه کالا در بورس امتیازات غیر قابل انکاری دارد و در تمام کشورهای پیشرفته هم در حال انجام است به این ترتیب دولت می تواند بطور شفاف جریان خرید و فروش را چک کند و مالیات و عوارض قانونی خودش را هم دریافت کند.

کد خبر : ۲۸۸۷۰۷