خبرگزاری کار ایران

نوبخت :

رشد ۸ درصدی نیازمند ۱۰۶۳ هزار میلیارد تومان است

نوبخت گفت: به ۱۰۶۳ هزار میلیارد تومان برای رشد ۸ درصدی در برنامه ششم نیاز داریم .

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: نمی‌توانیم طی یک سال رشد کشور را از ۳ به ۸ درصد برسانیم اما باید یک شیب متناسب در این باره وجود داشته باشد .

به گزارش ایلنا، محمد باقر نوبخت در نشستی خبری با موضوع برنامه ششم توسعه کشور افزود: برای تامین این رقم با توجه به محدودیت سقف بودجه باید بتوانیم در حد 600 هزار میلیارد تومان از آن رقم را از منابع داخلی و بقیه را از خارج تامین کنیم که هر دو دست یافتنی است اما الزاماتی می خواهد که باید در برنامه دیده شود.

وی گفت: با توجه به وضعی که در کشور وجود دارد و ضرورت ارتقا وضع موجود به وضع مطلوب در برنامه ششم انتظار است که تحول و جهت گیری متفاوت از برنامه های دیگر انجام شود.

نوبخت افزود: قصد نداریم در محیط بسته بنشینیم و برای ارتقای جایگاه کشور از سال 95 تا 99 کارشناسان خودمان تصمیم بگیرند که چگونه عمل شود بلکه برای این حرکت می خواهیم از ظرفیت بزرگ ایرانیان ، صاحبنظران ، نخبگان ، خبرگان و کارشناسان استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور گفت: سیاست های کلی برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و رئیس جمهور نیز به سازمان مدیریت ارجاع داد و ما با همکاری شما در این حرکت می خواهیم از همان آغاز ، اطلاع رسانی درست باشد و جامعه حساس شود و نخبگان و صاحبنظران مشارکت کنند.

نوبخت افزود: رسانه ها می توانند موضوع برنامه ریزی برای ارتقای کشو را در دستور کار داشته باشند و توقع داریم رسانه ها به شایستگی اطلاع رسانی کنند و زمینه مشارکت افراد و انجمن ها را فراهم کنند.

وی گفت: مدلی که برنامه ششم براساس آن تهیه خواهد شد ،دستورالعمل و نقشه راه وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطلوب برای دوره زمانی معین از سال 95 تا سال 99 است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: وضع موجود در سال 95 براساس پیشینه ای تعریف می شود که با مروری به برنامه توسعه گذشته و چگونگی آسیب ها و کاستی های گذشته و مجموع شرایطی که از سال 88 تا 95 بوده و حائز اهمیت است؛ زیرا سال 84 تا 94 دو برنامه چهارم و پنجم را پشت سر گذاشته ایم و وضع موجود محصول این دو برنامه است.

نوبخت افزود: وضع مطلوب هم در سال 99 متاثر از هدف نهایی است که برای سال 1404 پایان سند چشم انداز 20 ساله است.

معاون رئیس جمهور گفت: برای افق سال 1404 اهدافی تعیین شد و اهداف راهبردی سند بیست ساله می گوید سال 99 کجا باید بایستیم تا در برنامه تکمیلی هفتم بتوانیم به راحتی به اهداف سند چشم انداز 1404 برسیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: سیاست های کلی ابلاغی برنامه ششم و سیاست های دیگر که رهبری تعیین کردند وضع مطلوب را در سال 99 نشان می دهد.

نوبخت گفت: مدل توسعه ای که نظر آقای رئیس جمهور در کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی تالیف کرده است ، بر اساس مدل بومی و مطلوب مشخص شده و از اسنادی است که به آن توجه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: آینده پژوهی و مطالعات آینده هم موضوع دیگر است زیرا جهان در حال تحول است و اهداف 99 ثابت نیست و رویکرد ما آینده پژوهی است.

نوبخت گفت: براساس آنچه در وضع مطلوب تعریف شد ، تلاش می شود رشدی را که لازم است از وضع موجود به مطلوب در سال 99 برسیم باید به دست بیاوریم که در اولین بند سیاست های کلی رشد متوسط 8 درصد مشخص شده است.

وی ادامه داد : متناسب با نرخ رشد باید منبع مالی هم تعیین شود اما برای کشوری که طی دو سال قبل رشد منفی داشت و اخیرا مثبت شد دستیابی به رشد متوسط 8 درصد نیاز به عوامل متعدد از جمله منابع کافی دارد و 1063 (هزار میلیارد تومان) منابع مالی برای رشد متوسط 8 درصد سالانه نیاز داریم.

وی افزود: برنامه واقع بینانه، منعطف و اثربخش با آگاهی از آسیب های گذشته طراحی می کنیم و نیازمند عقل جمعی ایرانیان در داخل و خارج هستیم .

نوبخت گفت: به ویژه اگر تحریم ها رفع شود ، فرایند جدیدی در کشور آغاز می شود و برنامه باید ظرفیت را برای بهره گیری از ظرفیت ها فراهم کند.

وی ادامه داد: کارهای مهم تری باید در دهه دوم سند چشم انداز انجام دهیم و حضور رسانه ها بسیار می تواند به حرکت ملی بزرگ کمک کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت : رسانه ها نقش تعیین کننده خواهند داشت و حلقه ارتباطی ما با بدنه علمی و کارشناسی کشور هستند و همه این توان کارشناسی برای حرکت شتابان و جهش دار طی 5 سال بسیار حائز اهمیت است و رسانه ها می توانند کمک کنند.

وی افزود: ما هم در محتوای برنامه متفاوت از گذشته عمل خواهیم کرد و رسانه ها می توانند ما را رصد و کمک کنند وهم در شکل برنامه که به صورت قانون خواهد شد ، متفاوت عمل می کنیم.

نوبخت ادامه داد: در برنامه های قبلی هم کار کارشناسی شد و مجلس تصویب کردو نشان می دهد که چقدر اثربخش است و ما گنجینه ای از گذشته داریم و از همه دستگاه ها خواستیم مجموعه کارشناسی و غیر دولتی دیدگاه خود را درباره احکام پیشین که می تواند در جهت اجرای سیاست های ابلاغی کمک کند به ما اعلام کنند تا به صورت لایحه مستقل به مجلس تقدیم کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت : در بودجه امسال هم همه تبصره های تکراری طی لایحه ای به مجلس داده شد.

وی افزود : ما این روش یعنی قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت را که داریم در این زمینه هم تبصره های برنامه های قبلی را به مجلس می دهیم و هم زمان برنامه واقع بینانه ، جامع نگر و منعطف و اثر بخش را با مشارکت همه صاحبنظران و نخبگان و انجمن ها تا اتمام رسیدگی مجلس به آن احکام آماده می کنیم.

نوبخت اظهار داشت: برنامه ششم را که جامع و کامل است فقط به مجلس ارائه خواهیم کرد و در مجموع تبصره ها و پیوست ها با برنامه ششم تبدیل به قانون خواهد شد و اشتباهات برنامه قبلی در آن تکرار نمی شود.

وی افزود: فقط مواردی تبدیل به قانون می شود که نیاز باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه با بیان اینکه یکی از آسیبهای برنامه های قبلی توسعه ای کشور تعداد احکام اضافه آنها بود گفت: ما باید برنامه ششم را متفاوت از برنامه های قبلی تدوین کنیم.

وی با اشاره به اینکه نخستین برنامه توسعه ای کشور در رژیم گذشته در سال 1327 به تصویب رسید گفت: تعداد مواد این برنامه هفت ساله 10 عدد و تعداد احکام آن 21 حکم بود که در برنامه دوم توسعه از سال 34 تا 41 به 21 ماده ، 9 تبصره و 50 حکم تغییر یافت.

وی گفت: در برنامه سوم از 42 تا 46 سی و هفت ماده ، 7 تبصره و 46 حکم تصویب شد و طی برنامه چهارم از سال 47 تا 51 نیز 38 ماده ، 10 تبصره و 86 حکم به تصویب رسید.

نوبخت گفت: در برنامه پنجم از سال 52 تا 56 نیز 9 ماده ، 2 تبصره و 10 حکم به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اولین برنامه توسعه از سال 68 شروع و تا 72 ادامه داشت گفت: این برنامه شامل یک ماده ، 52 تبصره و 4 حکم بود که در برنامه دوم به یک ماده ، 101 تبصره و 278 حکم اضافه شد.

وی افزود: برنامه سوم از سال 79 آغاز شد که شامل 199 ماده ، 57 تبصره و 540 حکم بود.

معاون رئیس جمهور گفت: برنامه چهارم نیز که از سال 84 آغاز شد شامل 73 ماده اولیه بعلاوه 161 ماده تنفیذی ، 34 تبصره و 774 حکم بود.

نوبخت گفت: برنامه پنجم که از سال 89 آغاز شد و تا 94 ادامه دارد شامل 235 ماده ، 192 تبصره و 1114 حکم است که این باعث می شود نظارت بر عملکرد احکام بسیار ضعیف باشد و عملکرد این برنامه آنقدر نامطلوب باشد که قابل ارائه نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همزمان با تأکید بر کاهش مواد و احکام در برنامه ششم ستاد بودجه سال 95 نیز فعال شده است گفت: با توجه به اینکه سال 95 اولین سال برنامه ششم است بنا بر این باید در چارچوب برنامه ششم تدوین شود.

نوبخت گفت: به همین خاطر سعی می کنیم این برنامه بر اساس واقعیتهای منابع بودجه ای کشور و همچنین سیاستهای ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری تنظیم شود.

وی افزود: البته نمی توانیم طی یک سال رشد کشور را از سه به 8 درصد برسانیم اما باید یک شیب متناسب در این باره وجود داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: از بندهای سیاست کلی برنامه ششم توسعه موضوع هدفمندی یارانه ها و سوق دادن منابع به سمت تولید و عدالت اجتماعی است که در تدوین برنامه به آن توجه خواهد شد.

نوبخت در ادامه نشست خبری افزود: از همه صاحبنظران و نخبگان انتظار داریم که پیشنهادهای خود را درباره 80 بند سیاست های کلی برنامه ششم توسعه از جمله موضوع هدفمندی یارانه ها ارائه بدهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: طیف بزرگی از مردم متاثر از تصمیم های برنامه ششم توسعه هستند و ما از پیشنهادهای نخبگان استقبال می کنیم تا تصمیم گیریها سنجیده باشد و افراد جامعه نادیده گرفته نشوند.

نوبخت با تاکید بر اینکه قرار نیست همه مشکلات کشور با اجرای برنامه ششم توسعه یعنی از سال های 95 تا 99 حل شود ، گفت: در برنامه ششم توسعه موضوع های مشخص هدف گذاری خواهد شد و این اهداف نیز اطلاع رسانی می شود تا صاحبنظران در تدوین برنامه مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از احکام برنامه پنجم فرصت اجرایی شدن پیدا نکرده است ، گفت: همزمان با تقدیم لایحه بودجه سال 95 به مجلس در آذرماه گزارش عملکرد برنامه پنجم توسعه نیز ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید شده است و موضوعات آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی از مسائل راهبردی در برنامه است که به آنها به صورتی ویژه توجه خواهد شد.

نوبخت با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به طور همزمان تقدیم لایحه بودجه سال 95 و تدوین برنامه ششم توسعه را در دستور کار دارد ، گفت: از رسانه ها انتظار می رود در تدوین این برنامه ها مشارکت کنند و ما از تشکیل اتاق فکر با حضور رسانه ها استقبال می کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: کار تدوین و تنظیم برنامه ششم توسعه را از سال گذشته شروع کردیم و به همین جهت اسناد پشتیبانی طی یک سال گذشته را تدوین و تنظیم کرده ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بستر و فضا را برای یک رشد شایان اقتصادی فراهم می کند ، گفت: برای رسیدن به رشد حداقل 8 درصدی در سال در برنامه ششم توسعه نمی توانیم از بندهای اقتصاد مقاومتی به صورت کمّی بی بهره باشیم.

نوبخت افزود: به ویژه در باره اهداف کمّی در برنامه ششم توسعه حتماً از سیاست های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی استفاده می کنیم .

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه دولت می خواهد برای رسیدن به رشد 8 درصد 1063 هزار میلیارد تومان را جمع آوری کند ، گفت: رشد 8 درصدی از اهداف کمی برنامه ششم توسعه است اما حصول آن آسان نیست.

نوبخت با بیان اینکه برای جمع آوری این مبلغ 600 هزار میلیارد تومان باید از منابع داخلی تهیه و 400 هزار میلیارد تومان از منابع خارجی استحصال شود، افزود: این امر نیازمند شناخت اقدامات اولیه و بسترهای فراهم شده است.

وی گفت: برنامه توسعه می خواهد این امر را بسترسازی کند و یا اگر در این زمینه نیازی به مصوبه مجلس بود ، به آن عمل کنیم .

نوبخت افزود: بر اساس برنامه اگر نیازی به تحول در جامعه و اقتصاد کشور بود، باید ایجاد شود و یا اگر روابطمان را با بیرون مرزها باید تعریف کنیم الزامات آن دیده شود.

وی گفت: بنابر این ابلاغ سیاست رشد 8 درصدی مطالبه مقام معظم رهبری از نظام است و یک ضرورت برای پیشرفت کشور و تحول در زندگی مردم است ، بنابراین باید حتماً به دنبال چگونگی رسیدن به این منابع باشیم.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این نشست گفت: در برنامه ششم توسعه سه موضوع آب ، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی به عنوان بحرانهای آینده پیش بینی شده و برای مهار آنها راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده است.

فرهاد دژپسند افزود: همچنین سواحل خلیج فارس و دریای عمان ، منطقه زاگرس میانی و محور شرق کشور بعنوان سرمایه های نهفته که باید در طول برنامه ششم ، توسعه یابند در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سیاستهای کلی برنامه ششم شامل 80 بند در موضوعات و محورهای متفاوتی است که اساس آنها بر سه پایه اقتصاد مقاومتی ، پیشتازی در عرصه علم و فنآوری و تعالی و مقاوم سازی فرهنگی بنا شده است.

دژپسند افزود: اقدامات آینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی شامل اصلاح نظام برنامه ریزی فعلی خواهد بود.

وی گفت: جلب مشارکت حداکثری نخبگان و نهادهای تخصصی و سازمانهای مردم نهاد از دیگر برنامه های این سازمان خواهد بود.

دژپسند افزود: به همین خاطر قرار است در تهیه و تدوین برنامه ششم فراخوانی برای کسب نظریات و مشورت صاحبنظران مختلف داده شود و در همایشی این نظرات دسته بندی و عرضه شود.

وی گفت: همچنین بعد از تدوین برنامه ششم و قبل از ارسال آن به دولت قرار است این برنامه را به فراخوان عمومی صاحبنظران بگذاریم و همچنین تالار گفتگویی برای ارتباط مستقیم با اندیشمندان مختلف ایجاد کنیم و در کنار آن شبکه گسترده استحصال نظرات صاحبنظران را بوجود آوریم.

دژپسند افزود: تهیه لایحه قانون دائمی توسعه کشور از دیگر برنامه های آینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواهد بود.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: باید بتوانیم از تجربه 9 دهه سابقه برنامه ریزی کشور استفاده کنیم و برنامه ششم را با کمترین ایراد تدوین و به مجلس ارائه دهیم.

وی گفت: متأسفانه برنامه های قبلی کارکرد اصلی خود را از دست داده اند و تبدیل به مجموعه نیازهای حقوقی و قانونی دستگاههای اجرایی شده اند.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مبنای اصلی برنامه ششم توسعه را در رشد تولید رقابتی ، تکیه بر علوم دانش بنیان ، بهره وری بیشتر ، تعامل سازنده با جهان در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی خواند و افزود: رویکرد اصلی برنامه ششم جامع نگر بودن آن است اما در کنار آن نگاه ویژه ای نیز به موضوعات خاص داریم.

دژپسند گفت: یکی از این موضوعات این است که بستر توسعه را در کشور ایجاد کنیم و موانع توسعه را برداریم.

وی افزود: آسیب شناسی برنامه های قبلی و علت محقق نشدن همه اهداف آن از دیگر برنامه های ما در تدوین برنامه ششم توسعه کشور است.

کد خبر : ۲۸۸۸۷۷