خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره سندیکای برق در گفت‌وگو با ایلنا:

پایان خاموشی‌ها در گرو واقعی شدن قیمت برق/ 20 هزار مگاوات برق اتلاف و اسراف می‌شود

پارسا با تاکید بر لزوم واقعی شدن قیمت برق و ترغیب به سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت، گفت: دولت در حالت برزخ بسر می برد زیرا برق از تولیدکنندگان داخلی می خرد اما نمی تواند پولشان را پرداخت کند.

محمد پارسا، رئیس هیات مدیره سندیکای برق در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اقدامات لازم جهت جلوگیری از احتمال قطعی و خاموشی هرساله برق در فصل تابستان گفت: برای اینکه در اقتصاد صنعت برق و انرژی وضعیت مطلوبی داشته باشیم باید در اقتصاد کلان کشور وضعیت خوب باشد و اشتباه نکینم برنامه ریزی های علمی برای اقتصاد کلان کشور داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اقتصاد کلان به این معناست که  تورم و رشد نقدینگی کاهش یابد، تولید داخلی بتواند با تولید خارجی رقابت کند، نرخ بهره پایین باشد و رونق و شکوفایی اقتصادی داشته باشیم.

پارسا اظهار داشت: وقتی وارد اقتصاد برق می شویم برنامه دولت برای واقعی کردن قیمت برق ، آب و حاملهای انرژی ثابت نماند زیرا برنامه این بود که اقتصاد انرژی و قیمت ها به سمت واقعی شدن برود لذا اگر اقتصاد برق رعایت شود و قیمت ها واقعی شود سرمایه گذاری های زیادی در تولید، خطوط انتقال، شبکه توزیع صورت می گیرد زیرا پول برق از مردم گرفته می شود و قرار نیست 10 درصد یا 15 درصد را مردم بدهند و 85 درصد را دولت بعنوان یارانه بدهد.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت طی ده سال گذشته همواره به بخش خصوصی بدهکار بوده است، گفت: در حال حاضر دولت در حالت برزخ بسر می برد زیرا برق از تولیدکنندگان داخلی می خرد اما نمی تواند پولشان را پرداخت کند و یا اجرای پروژه می کند در نیمه راه متوقف می شود چون نمی تواند پولشان را پرداخت کند.

 رئیس هیات مدیره سندیکای برق ادامه داد: دولت از یک طرف اقتصاد را خصوصی سازی می کند تا سرمایه گذاری ها به سمت بخش خصوصی برود و از طرف دیگر زیرساخت های واقعی کردن قیمت آب برق بنزین آماده نکرده است لذا تا زمانی که قیمت واقعی نشود ما دچار مشکلات خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت درآمد چندانی برای پرداخت یارانه ها ندارد لذا و مجبور است ارز بفروشد و یا اسکناس چاپ کند که نهایتا تورم وحشتناک در جامعه ایجاد می شود.

پارسا تاکید کرد: وقتی دولت درآمد واقعی و از مسیر درست مالیات عملکرد و ارزش افزوده ندارد و یا بنگاه های دولتی مثل شرکت گاز یا توانیر در آمد واقعی از محل فروش آب برق گاز و گازوئیل ندارند مشکلات کماکان ادامه دارد. و 30 درصد این یارانه

وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت به اندازه بودجه کل مملکت یارانه می دهد در صورتی که اگر قیمت ها واقعی بود 30 درصد از بابت قیمت واقعی حامل ها و  70 هزار میلیارد تومان دیگر نیز از طریق مالیات عملکرد و ارزش افزوده می وتوانست درآمدهای خود را افزایش دهد به این ترتیب با بالا رفتن درآمد مالیاتی مشکلاتی که برای مردم بر اثر واقعی شدن قیمت ها پیش می آید شامل بیمه بیکاری، سلامت و کمک به 9 میلیون نفری که زیر خط فقر هستند؛ پوشش داده می شد.

وی در خصوص تاثیر رفع تلفات و صرفه جویی در مصرف در کاهش خاموشی ها نیز اظهار داشت:  ما 10 هزار مگاوات از محل تلفات برق و 10 هزار مگاوات از محل کاهش مصرف می توانیم برق ذخیره داشته باشیم که اگر 5هزار مگاوات صرف داخل می شود و 15 هزارمگاوات نیز می تواند صادر شود.

 رئیس هیات مدیره سندیکای برق یادآور شد: حتی اگر سرمایه گذاری های جدید نکنیم با کاهش تلفات و و صرفه جویی شانس صادرات 5 هزار مگاواتی را داریم و در صورتی که نیاز به سرمایه گذاری و احداث نیروگاه جدید نیز باشد باید طی برنامه های 5 تا 10 ساله بخش خصوصی را وارد میدان کنیم.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران مشکلاتی دارد که در صورتی که رفع نشود مشکلات قطعی برق پابرجاست که از جمله این مشکلات اینکه بیمه ای وجود ندارد که عدم پرداخت ها را جبران کند یعنی اگر دولت پول نداد بیمه پرداخت کند و یا خسارت دیرکرد را مجلس مصوب نکرده لذا این مجموع شرایط قطعی برق را منجر می شود.

کد خبر : ۲۸۸۹۹۱