خبرگزاری کار ایران

گروسی در گفتگو با ایلنا :

سایت های خودروسازی ما در ونزوئلا و بلاروس زیان ده هستند!

در برخی از نقاط تهران ، مازندران، کاشان و حتی در ونزوئلا وبلاروس و سوریه سایت های خودروسازی ایجاد شده که هیچ کدام اقتصادی نبوده اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص چگونگی کاهش هزینه های سربار در خودروسازی ها اظهار داشت: هزینه تولید در کشور هم اکنون بالاست .

وی گفت: هزینه تمام شده برای خودروسازران به دلیل پرداخت سهم بیمه ، اخذ وام های گوناگون از بانک ها با سود 23 درصد ، واردات مواد اولیه با قیمت بالا ، پرداخت مالیات و نیز پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و همچنین حقوق و دستمزد کارگران قیمت تمام شده خودرو را بالا می برد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نیروی انسانی زیادی در خودروسازی ما فعالیت می کند که تنها حقوق و دستمزد آنها و نیز بیمه تامین اجتماعی آنها رقم بالایی می شود.

گروسی خاطر نشان کرد: برای کاهش هزینه های سربار خودروسازان ابتدا باید سیستم بانکی اصلاح شود. اینکه افراد سرمایه خود را در بانک ها بگذارند و بدون هیچ فعالیتی 20 درصد بهره بانکی دریافت کنند درست نیست و باید اصلاح شود .

 وی با بیان اینکه بانک ها باید بانکداری کنند افزود: در صورتی که بهره بانکی تک نرخی شود و میزان عوارض ها هم اصلاح شود می توان در قیمت ها تجدید نظر کرد.

وی با بیان اینکه باید از ایجاد سایت های زیان ده جلوگیری شود گفت: در برخی از نقاط تهران ، مازندران، کاشان و حتی در ونزوئلا وبلاروس و سوریه سایت های خودروسازی ایجاد شده که هیچ کدام اقتصادی نبوده اند.

این نماینده مجلس افزود: این نوع سیاست گذاری ها باعث افزایش هزینه تمام شده خودرو می‌شود این در حالی است که شرکت های خارجی این گونه نیستند به عنوان مثال شرکت تویوتا با تولید 11 میلیون خودرو رتبه اول را در میان خودروسازان جهان داراست اما حاضر نیست سایت خودروسازی در کشور دیگر ایجاد کند و سیاست اصلی اش صادرات خودرو به کشورهای دیگر است.

وی با اشاره به شعار افزایش اشتغال در کشورگفت: سیاست ‌های غلط باعث شد در این سایت ها تنها 300 تا 400 شغل ایجاد شود که این تعداد هم اثر چندانی در افزایش اشتغال نداشته است .

گروسی با بیان اینکه تولیدات در کشور به صرفه نیست تصریح کرد: دستور اخیر رییس جمهور در خصوص تغییر در سیستم نظام بانکی می تواند تولید در کشور را توجیه پذیر کند.

وی افزود: در صورتی که سیاست گذاری درستی بر روی تولیدات خودرو در کشور صورت گیرد نه تنها این محصول رقابت پذیر خواهد شد بلکه میزان تولیدات ما تا 3 میلیون دستگاه افزایش پیدا می کند و امکان صادرات به کشورهایی نظیر روسیه و سایر کشورها نیز فراهم می شود.

کد خبر : ۲۸۹۵۸۴