خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی:

بیداری کشاورزی رخ نداده است

معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: انعقاد قرارداز طریق دولت به بخش خصوصی در حوزه کشاورزی باید توسط افرادی باشد که صلاحیت آن ها مورد تایید نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قرار گرفته باشد.

مرتضی کوچک زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی که وظیفه رتبه‌بندی و تشخیص صلاحیت مهندسان مشاور و پیمانکاران بخش کشاورزی را برعهده دارد، بیان داشت: گواهینامه‌های آموزشی صادره توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی در صورتی که عنوان دوره آموزشی با رشته شغلی و با پست سازمانی کارکنان مشاغل در وزارت جهاد کشاورزی مطابقت داشته باشد برای بهره‌مندی از امتیازات آموزشی در لایحه خدمات کشوری و همچنین در تبیین مسیر ارتقای شغلی قابل قبول است.

وی افزود: همچنین در برگزاری مناقصه‌های عمومی یا محدود در کلیه طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط بخش‌های کشاورزی و منابع طبیعی محیط زیست و فضای سبز گواهی تشخیص صلاحیت صادره توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی می‌تواند ملاک عمل قرارگیرد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صراحتاً مورد پذیرش قانونگذار قرار گرفته افزود: نظر به ضرورت اجرای مفاد بند 14 ماده 14 و بندهای 11 و 15 ماده 20 قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی مصوب 1380 مجلس شورای اسلامی که به طور صریح از تصمیم‌گیری و صدور پروانه در خصوص امور مشاوره‌ای و خدمات مهندسی کشاورزی از طریق الزام به استفاده از مهندسین کشاورزی در راستای اجرای پروژه‌های کشاورزی مورد حکم قرار داده که الزاماً تشخیص صلاحیت و رتبه‌بندی اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط نیز در صلاحیت خاص ذاتی و حرفه‌ای سازمان مورد اشاره است.

کوچک زاده در ادامه گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و براساس بند 5 ماده 143، بسیاری فعالیت‌های غیر حاکمیتی و تصدی‌گری‌های بخش کشاورزی باید به بخش‌های خصوصی و فنی با تاکید بر به کارگیری کارشناسان تایید صلاحیت شده سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان ناظر یا مشاور فنی مزارع کشاورزی و واحدهای آبزی‌پروری تعاونی انجام شود.

وی با اشاره به قانون افزایش بهره وری افزود: قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی حائز اهمیت است؛ یعنی انعقاد قرارداد از طریق دولت به بخش خصوصی باید توسط افرادی باشد که صلاحیت آن ها مورد تایید نظام مهندسی قرار گرفته باشد؛ بنابر تبصره 6 ملاک عمل واگذاری کار باید کارت رتبه بندی و پروانه اشتغال افرادی باشد که مد نظر است، این افراد می توانند حقیقی یا حقوقی باشند؛ بنابراین قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی وجود دارد که متاسفانه سلیقه ای اجرا شده است.

وی افزود: حق طبیعی افراد دارای صلاحیت حرفه ای سازمان نظام مهندسی این است که در مناقصات شرکت داده شوند؛ اما جالب است که در مناقصات عمومی که قانون  حق شرکت داده است شرکت داده نمی شوند.

کوچک زاده تاکید کرد: ضمن تاکید صریح قانون در واگذاری ها؛ تایید صلاحیت ها با این سازمان است؛ اما این امر اتفاق نیفتاده است.

وی در خصوص وضعیت فارغ التحصیلان کشاورزی بیان داشت: اگر دغدغه افراد فارغ التحصیلان کشاورزی را داریم چاره ای به جز این نداریم که سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان ها را با آموزش توامان با مهارت راه اندازی کنیم تا 30 درصد در کلاس و 70 درصد در مزرعه کشاورزی آموزش ببینند؛همچنین رتبه بندی سازمان نظام مهندسی کشاورزی  مانع از ورود افراد غیر متخصص به بخش کشاورزی و موجب تولید بهینه خواهد شد.

معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی در پاسخ به این سوال که چند درصد از فعالیت های کشاورزی زیر نظر افراد مورد تایید انجام می شود؛اظهار داشت: در اغلب پروژه های کشاورزی از افراد غیر متخصص استفاده می شود که ممکن است از نظر اقتصدی به صرفه باشد؛ اما در درازمدت نتیجه مناسبی نخواهد داشت.

وی در خصوص بحران آب به خصوص در بخش کشاورزی گفت: مشکل تامین آب در کشور وجود دارد و باید به کشاورزان آموزش دهیم تا با کمترین میزان استفاده آب محصول درست تولید کنند؛ اغلب بحث کمبود آب را مطرح می کنند؛  اما مگر این کمبود برای سالهای اخیر بوده است؟ کشور ایران به دلیل شرایط اقلیمی خشک  و بی آب است.

کوچک زاده افزود: باید کشاورزی را از طریق آموزش ارتقا داد؛ کشاورزی را نباید نابود کرد زیرا بسیاری از شغل ها به کشاورزی وابسته است و محصولات کشاورزی جزو کالاهایی استراتژیک است که امنیت غذایی کشور را تامین می کند؛امنیت غذایی یعنی مردم برای خرید فرآورده های کشاورزی صف نکشند.

وی در خصوص احتمال رفع تحریم ها و تاثیر آن در بخش کشاورزی بیان داشت: رفع تحریم ها باید موجب پیشرفت صنایع شود به خصوص صنایعی که موجب پیشرفت در کشاورزی شود؛ ورود ماشین آلات کشاورزی به کشور کم است که اگر افزایش یابد ده ها شغل دیگر شکل می‌گیرد.

معاون آموزشی پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی در پایان گفت: بخش اعظمی از جامعه کشاورزی بیکار است.اگر دولت به فکر سرو سامان دادن به کشاورزی است باید زیرساخت های این بخش را سرو سامان دهد و برنامه ریزی سهم بسیار زیادی در این بخش دارد.

کد خبر : ۲۸۹۸۸۷