خبرگزاری کار ایران

رییس خانه صنعت و معدن در گفتگو با ایلنا:

عمده صنایع کشور در بدهی های بانکی خود بی تقصیرند

رییس خانه صنعت و معدن گفت: صنایعی همچون فولاد ، مصالح ساختمانی ( سیمان ، کاشی و سرامیک و ...) نساجی و معادن سنگ و غیره در شرایط انتظار بسر می برند و محصولاتشان خریداری ندارد.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت صنایع کشور، اظهار داشت: امسال فشار رکود بر روی صنایع کشور بیش از سال گذشته است و اکثر صنایع با ظرفیتی پایین تر از ظرفیت واقعی خود فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه محصولات اکثر صنایع فاقد خریدار هستند و در انبارها دپو شده اند، گفت: هم اکنون آثار روانی در جامعه بوجود آمده و به نوعی همه در فضای انتظار به سر می برند که امیدواریم با شفاف شدن روند مذاکرات و حرکت مثبت آن به سمت بهبود اوضاع حرکت کنیم.

سهل آبادی در مورد فشار بر روی صنایع گوناگون تصریح کرد: صنایعی همچون فولاد ، مصالح ساختمانی ( سیمان ، کاشی و سرامیک و ...) نساجی و معادن سنگ و غیره در شرایط انتظار بسر می برند و محصولاتشان خریداری ندارد.

وی در مورد یارانه تولید نیز گفت: سهمی که باید پس از هدفمند کردن یارانه ها به صنایع کشور تعلق می گرفت اختصاص نیافت و همین موضوع باعث بوجود آمدن چالش در صنایع شد و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی هم با مشکل مواجه شدند.

رییس خانه صنعت و معدن خاطر نشان کرد: برخی از صنایع در این مدت نتوانستند دیون خود را به بانک ها بپردازند و نقشی هم در ارتباط با جرایم خود نداشتند و در بوجود آمدن این وضعیت بلاتقصیر بوده اند که متاسفانه هر روز نیز میزان جرایم آنها افزایش پیدا می کند.

وی افزود: اگر فردی تسهیلاتی از بانک ها دریافت کرده و در غیر از حوزه صنعت یا خارج از کشور این وام را هزینه کرده است باید مورد مواخذه قرار گیرد اما در مورد صنایعی که در کشور با مشکل و بدهکاری روبرو شده اند در برخی موارد تقصیری ندارند باید با آنان همراهی شود.

رئیس خانه صنعت، معدن ایران اظهار داشت: دولت باید کمک کننده به صنعتی باشد که در حال غرق شدن است و نباید شرایطی را فراهم کند که صنعت و تولید دیگر نتواند نفس بکشد.

وی گفت: برای حل این معضل می توان رقم 35 تا 40 هزار میلیارد تومانی که بابت هدفمندسازی یارانه ها باید به صنایع می دادند بابت رد دیون (صنایع بی تقصیر )به بانک ها در نظر بگیرند تا به احیای مجدد این صنایع کمک شود.

کد خبر : ۲۸۹۹۱۶