خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت :

سیاست دولت ارز تک نرخی است

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۹۷۴

سیاست کلی دولت، حرکت به سمت ارز تک نرخی است و اگر چه مسئولیت آن با بانک مرکزی است اما ما هم به عنوان عضوی از دولت، معتقدیم که ارز باید تک نرخی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نرخ ارز باید به سمت قیمت واقعی حرکت کند تا شکوفایی لازم را در اقتصاد داشته باشیم.

به گزارش ایلنا ؛ محمدرضا نعمت زاده در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه میان وزارت صنعت و دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران افزود: ارز چند نرخی در سال‌های اخیر به ضرر تولید و به نفع واردات بوده ، زیرا ارز ارزان در اختیار واردات قرار گرفته است و به واردات یارانه داده ایم تا بر علیه تولید قد علم کند.

وی گفت : سیاست تک نرخی شدن ارز در دستور کار دولت قرار دارد و به نفع تولید است، تاکنون بیشترین بهره را از ارز ارزان، واردکنندگان برده اند در حالی که در دوره ای که ارز تک نرخی بود، صنعت شکوفا شد و زمانی که قیمت آن دونرخی شد، برخی تولیدکنندگان، واردات را به تولید ترجیح دادند که نمونه آن قطعه سازان هستند.

نعمت زاده ادامه داد: در گذشته با ارز ارزان، قطعه سازان خودرو، تولید را متوقف و نیاز خود را از خارج تامین کردند در حالی که اخیرا که به واردات قطعه خودرو ارز متقاضی داده می شود، باز هم تولید رونق گرفته و واحدهای قطعه ساز فعال تر شده اند، بنابراین تک نرخی شدن ارز ضمن اینکه مفاسد را از بین می برد، راهکاری برای رونق تولید است.

وی افزود: سیاست کلی دولت، حرکت به سمت ارز تک نرخی است و اگر چه مسئولیت آن با بانک مرکزی است اما ما هم به عنوان عضوی از دولت، معتقدیم که ارز باید تک نرخی شود.

تمرکز بیشتر روی خروج از رکود

وزیر صنعت از برنامه دولت برای تمرکز بیشتر بر روی خروج از رکود به جای تورم خبرداد و گفت: دولت و رئیس جمهور ابتدای سال 94 بر این نکته تاکید داشتند که زمان آن رسیده است بر روی خروج از رکود کار کنیم و قانون اخیر رفع موانع تولید رقابت پذیر بر همین مبناست و آئین نامه های آن به مرور در حال تصویب است اما نباید از این قانون انتظار معجزه داشت.

نعمت زاده افزود: در مورد بانک‌ها نیز رئیس جمهور به تازگی ابلاغیه ای به معاون اول داشته است که رویکردهای سیستم بانکی کشور را رقابت پذیر و به سمت حمایت از تولید و خروج از رکود متمرکز کند.

بازنگری نظام پولی و بانکی کشور براساس بخش نامه

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: بازنگری در نظام پولی و بانکی کشور براساس این بخشنامه صورت خواهد گرفت و ما نیز پیشنهادهایی را در این رابطه به دولت ارائه کرده ایم تا بتوان در کنار کفایت سرمایه بانک‌ها، آنها را به سمت حمایت از تولید سوق داد.

نعمت زاده همچنین گفت: پیشنهادی به بانک مرکزی ارائه داده ایم که باید در شورای پول و اعتبار مطرح شود و در کل تسهیلات بانکی، سهم غالبی برای بخش‌های مولد از جمله صنعت، کشاورزی و تولید در نظر گرفته شود تا بتوان بخش هایی را که پیشران اقتصاد است ، حرکت دهیم.

وی افزود : بخش خدمات هم اکنون سهم بیشتری در تسهیلات بانکی دارد که البته ما مخالف با خدمات نیستیم اما حال که قرار است از رکود خارج شویم، باید بخش‌هایی مدنظر قرار گیرد که ایجاد اشتغال می کند.

نعمت زاده اضافه کرد: این طرح باید در شورای پول و اعتبار مطرح و در مورد آن تصمیم گیری شود اما به هر حال اگر این اتفاق رخ دهد، تحرکی در بخش تولید کشور رخ می دهد.

وی با استقبال از توافق احتمالی هسته ای گفت: همه تلاش ما این است که پس از انجام توافق، صادرات را به شدت رونق بخشیم و بر روی آن تمرکز کنیم اما رونق صادرات مستلزم این است که تولیدات را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم و رفع موانع پیش روی تولید را شاهد باشیم.

تولید و صادرات باید جایگزین واردات شود

نعمت زاده گفت: تولید و صادرات باید جایگزین واردات شود و البته وارداتی که به سمت فناوری و ماشین آلات متمرکز باشد، به طور قطع فارغ از اشکال است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره دلواپسی فعالان تولیدی از سرازیر شدن ارز زیاد به بازار پس از توافق و آسیب دیدن تولید گفت: برخی بر این باورند که چنانچه توافق حاصل شود، درهای کشور به سمت کالاهای وارداتی باز می‌شود در حالی که در سه ماهه ابتدای سال جاری، واردات کالاهای مصرفی 30 درصد کاهش یافته است و به سمت واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای پیش رفته ایم.

وی ادامه داد: البته واردات، ساده تر از صادرات است، آنهم در بازارهایی که مدت‌ها از آن فاصله داشتیم و صادر نکردیم ، چرا که باید کالاها را به این بازارها بشناسانیم و با کالاهای رقابتی دنیا نیز رقابت کنیم اما به هر حال من به این روند خوشبین هستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز