خبرگزاری کار ایران

یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت در ایران نمی‌تواند کلاسیک یا نئوکلاسیک باشد

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۱۷۰

نئولیبرالیسم بخشی از علم اقتصاد و جریان نئوکلاسیک است. بسیاری از اقتصاددان‌­های ایرانی نیز به این تفکر ، گرایش دارند. این چیز عجیبی نیست که بخشی از اعضای دولت نیز ازعلم پیشرفته استفاده می‌­کنند

فرید هاشمی، پژوهشگر اقتصادی، در گفتگو با ایلنا، در خصوص ادعای کسانی که ستاد اقتصادی دولت یازدهم را نئولیبرال می­‌نامند، گفت: "نئولیبرالیسم بخشی از علم اقتصاد و جریان نئوکلاسیک است. بسیاری از اقتصاددان‌­های ایرانی نیز به این تفکر، گرایش دارند. این چیز عجیبی نیست که بخشی از اعضای دولت نیز ازعلم پیشرفته استفاده می‌­کنند. وقتی صحبت از علم اقتصاد و مکاتب اقتصادی می‌­شود، برچسب زدن درست نیست. مکاتب اقتصادی بخشی از دستاوردهای بشری هستند که ما نیز باید از آنها استفاده کنیم."

وی افزود: "البته عملکرد دولت یازدهم با شاخص‌­های نئوکلاسیک همخوان نیست. مثلا طرح تحول نظام سلامت در چاچوب یک سیاست نئولیبرال قرار نمی گیرد. همچنین طرح امنیت غذایی دولت یک طرح نئوکلاسیک نیست. این سیاست­‌ها که دولت آنرا پیگیری کرده است طرح­هایی نهادگرایانه است".

این پژوهشگر اقتصادی تاکید کرد: "البته بهتر است به جای نئولیبرالیسم از واژه نئوکلاسیک استفاده کنیم. زیرا واژه نئولیبرال بار سیاسی دارد."

 فردید هاشمی در خصوص برنامه‌­های دولت یازدهم، گفت: "دولت در تدوین سیاست­‌های پولی و مالی از آموزه‌­های کلاسیک استفاده می­‌کند. دولت در موضوع کنترل تورم، سیاست انقباضی را در پیش گرفته است که سیاستی کلاسیک و لیبرال است. البته به این معنا نیست که دولت روحانی یک کلیت یک­پارچه است، در دولت تنوع دیدگاه­‌های اقتصادی وجود دارد. در ستاد اقتصادی دولت آقایان نوبخت و طیب‌­نیا، نهادگرا هستند. از سوی دیگر دکتر نیلی هم در ستاد اقتصادی دولت حضور دارد و به نظر می­‌رسد سیاست­های پولی و مالی دولت ناشی از دیدگاه­های دکتر نیلی است. دیدگاه دولت در بخش صنعت، سیاستی حمایت­گرایانه است که سیاستی نئوکلاسیک محسوب نمی‌شود."

این پژوهشگر اقتصادی اضافه کرد: "لیبرال­‌ها در 4 عرصه به دخالت دولت اعتقاد دارند: سیاست گذاری در عرصه­‌های کلان پولی و مالی. این که دولت باید مصرف­‌کننده تولیدات یا خدمات باشد. همچنین سرمایه­‌گذاری در بخش‌­هایی که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه­‌گذاری در آن بخش‌­ها ندارد. و سرانجام این که معتقدند دولت زمانی باید در اقتصاد مداخله کند که اقتصاد از تعادل خارج شده باشد."

وی در انتها تاکید کرد: " دولت در ایران در حاضر حاضر نمی­تواند کلاسیک یا نئوکلاسیک باشد چون اساسا ساختار اقتصاد ایران چنین اجازه‌­ای نمی‌­دهد."

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز