خبرگزاری کار ایران

آلبرت بغزیان در گفتگو با ایلنا؛

دولت روحانی به اصول بدیهی علم اقتصاد بازگشت

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۱۸۹

آنچه از سوی مخالفان دولت، نئولیبرالیسم نامیده می ­شود در واقع بازگشت دولت یازدهم به سوی اصول بدیهی علم اقتصاد است. در دولت گذشته اصول بدیهی و مورد اجماع علم اقتصاد، مثلا رابطه رشد نقدینگی با افزایش تورم، انکار می­شد.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، قیاس برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم با برنامه برخی کشورها مانند یونان، مصر و آرژانتین را نادرست نامید. و در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: "وضعیت ایران به گونه­‌ای نیست که به بحران بدهی­‌های سنگین، مانند آنچه در یونان و آرژانتین رخ داد، تبدیل شود. در ایران در هیچ دوره‌­ای ( حتی در دوران جنگ ) بحران بدهی خارجی نداشتیم و نخواهیم داشت."

وی افزود: "کشورهایی مانند آرژانتین و یونان به دلیل کسری تراز تجاری‌­شان، به شدت بدهکار شدند و در نتیجه در حال حاضر مجبورند امتیازاتی را به برخی کشورها و نهادهای بین المللی بدهند. اما این مسئله در مورد ایران صدق نمی‌کند. البته در حال حاضر وضعیت تورم، بیکاری، یا فاصله طبقاتی در کشور ما شبیه آن کشورهاست که البته دلایل و ریشه‌های این مشکلات در ایران کاملا متفاوت با آنان است و ربطی به چیزی که توسط برخی، سیاست‌­های نئولیبرال نامیده می­‌شود، ندارد."

این کارشناس اقتصادی گفت: "ایران قبل از انقلاب نیازی به گرفتن وام نداشت، حتی به سایر کشورها وام می‌­داد. بعد از انقلاب هم به دلیل فقدان رابطه با غرب، وام نگرفتیم. در حال حاضر نیز اگر تحریم­های اقتصادی لغو شود، می توانیم پروژه­‌ها را تامین مالی کنیم."

آلبرت بغزیان در انتها تاکید کرد: "آنچه از سوی مخالفان دولت، نئولیبرالیسم نامیده می ­شود در واقع بازگشت دولت یازدهم به سوی اصول بدیهی علم اقتصاد است. در دولت گذشته اصول بدیهی و مورد اجماع علم اقتصاد، مثلا رابطه رشد نقدینگی با افزایش تورم، انکار می­‌شد."

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز