خبرگزاری کار ایران

رئیس HSE شرکت ملی گاز در گفت‌وگو با ایلنا:

ارتباط با شرکت‌های بزرگ نفتی برای اجرایی شدن zero accident در کشور/پیمانکاران؛ مقصر اصلی حوادث گازی

رئیس HSE شرکت ملی گاز با اشاره به برنامه شرکت گاز برای آموزش ایمنی به 15 هزار نفر ساعت در بخش پیمانکاری گفت: پروژه zero accident برای شرکت ملی گاز تعریف کرده ایم و دائما با شرکت های بزرگ دنیا در ارتباطیم.

محمدرضا یوسفی‌پور، رئیس HSE شرکت ملی گاز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص فاصله ایمنی بخش گاز در ایران با استاندرد جهانی و کشورهای پیشرفته گفت: ما در شرکت گاز مجبوریم که جدیدترین استانداردهای دنیا را داشته باشیم و البته در شرایط مطلوبی نیز بسر می بریم.

وی افزود: دلیل ادعای استاندارد بودن تجهیزات و ایمنی در ایران این است که چند سال قبل که در زمینه زلزله با شرکت اوزاکای ژاپن وارد همکاری و تعاملات شدیم بعد از اینکه تمام تاسیسات ما را دیدند، عنوان کردند که اگر زلزله سال 1995 اوزاکا در تهران اتفاق می افتاد قطعا میزان خسارات در ایران بسیار کمتر بود.

یوسفی پور تصریح کرد: به دلیل ماهیت و رشد فزاینده گاز به لحاظ کمی و کیفی باید دائم بروز شویم.

وی با اشاره به اینکه آمار حوادث در شرکت گاز نسبت به دیگر صنایع پایین تر است، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه گاز صنعت خطرناکی است اما به لحاظ وقوع حوادث رتبه خوبی داشته و  تعداد حوادث آن پایین است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز حوادث صنعتی این شرکت را بیشتر از جانب به پیمانکاران عنوان و اظهار داشت: آنچه در حوادث صنعتی اتفاق افتاده در حوزه پیمانکاران بوده و با توجه به اینکه پیمانکاران در کارهای صنعتی رشد قابل توجهی داشته اند ولی در زمینه فرهنگ HSE  عملکرد مناسبی نداشته اند لذا باید جد و جهد بیشتری به خرج داده و تلاش مضاعفی داشته باشند تا به استانداردهای بین المللی برسند.

وی ادامه داد: متاسفانه حوادث صنعتی ما بیشتر مربوط به پیمانکاران و بخش منازل است که مسائل ایمنی آن از 12 سال پیش به نظام مهندسی سپرده شده است لذا لازم است که در این زمینه فرهنگسازی و تبلیغات بیشتری صورت گیرد هر چند شرکت گاز نیز علیرغم اینکه جزو حیطه وظایف تعریف شده اش نیست فعالیت چشمگیری دارد.

یوسفی پور گفت: آنقدری که پیمانکاران در بخش ساخت و ساز و اجرا و جلو بردن پروژه ها پیشرفت کرده اند در بخش ایمنی فعال نبوده اند لذا باید تلاش بیشتری کنند.

 وی تصریح کرد: ما در نظر داریم که در سال94، برای 15 هزار نفر ساعت پیمانکار نهضت آموزشی را پیاده می کنیم اما و با این وجود پیمانکاران نیز باید نسبت به آموزش پرسنل خودشان اقدام کنند.

رئیس HSE شرکت ملی گاز  خاطرنشان کرد: ما همچنین پروژه zero accident برای شرکت ملی گاز تعریف کرده ایم  و دائما با شرکت های بزرگ دنیا در ارتباطیم که تجارب را بعنوان ره آورد خوب برای کشور خودمان داشته باشیم و این مناسبات را گسترش دهیم.

وی در خصوص نیاز به تجهیزات ایمنی در شرکت گاز گفت: ما کمبود چندانی در مورد ایمنی و HSE  نداریم و مشکل اصلی در این زمینه که برای پیمانکاران بوجود آمده بیشتر این است که پیمانکاران تجارب و تخصص خودشان را روی ساخت و ساز و طراحی و بخش های اجرایی گذاشته اند در حالی که مسائل ایمنی و HSE  مسائل فرهنگی است که به رفتار و مسائل فرهنگی بر می گردد که باید بکار بندند.

رئیس HSE شرکت ملی گاز  یادآور شد: کمبود تجهیزات و نیاز به روز شدن در این کشور وجود دارد اما پررنگ نیست و ایمن کردن بیش از هر چیز مستلزم این است که پیمانکاران کوشش جدی داشته باشند و البته شرکت گاز هم تلاش می کند با سرعت بیشتری به اطلاعات بروز را به پیمانکاران منتقل کند اما پیمانکاران نیز باید در جذب این اطلاعات علاقه و جدیت نشان دهند.

کد خبر : ۲۹۰۲۹۳