خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه شهرسازی :

21هزار هکتار بافت تاریخی و فرهنگی در محدوده بافت آسیب پذیر قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۴۷۴

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست وزارت راه وشهرسازی استفاده از بافت ناکار آمد شهری برای پاسخ به نیاز مسکن شهروندان است گفت: از مهمترین ویژگی های طرح نوسازی و احیای بافت فر سوده فقرزدایی از شهرها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدسعید ایزدی در اولین ستاد بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری با اشاره به ابعاد و پیچیدگی‌های پرمعضل محدوده‌ها و بافت‌های فرسوده اظهار کرد: یک نگاه دوگانه برای ساماندهی این محدوده‌ها ضروری است؛ در عین حال که بافت‌های فرسوده برای جمعیت محله‌ها مشکلات و معضل ایجاد می‌کنند اما فرصت هم محسوب می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی علاوه بر اینکه از گسترش محدوده‌های بافت فرسوده جلوگیری می‌شود گفت: بافت فرسوده در کنار تمام تهدیدهایی که برای شهر دارد یک فرصت هم محسوب می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همانطور که در برنامه جامع مسکن هم به آن اشاره شده سهم مورد توجهی از نیاز شهروندان به مسکن می تواند از همین بافت فرسوده تامین شود و در سندی که در مهرماه سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسیده است این موضوعات مختلف را در خود دیده است.

ایزدی ادامه داد: موضوع دیگری که در احیای بافت فرسوده مطرح است موضوع پیشگیری است از ویژگی های مهم نوسازی بافت فرسوده این است که همزمان با موضوع درمان به مقوله پیش نگری و پیشگیری هم توجه می شود.

رئیس شرکت عمران وبهسازی شهری گفت: از مهمترین محورهای اصلی نوسازی بافت فرسوده فقرزدایی است که در سیاستهای کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است در 8 بند به این موضوع به صورت ویژه اشاره شده است.

وی با اشاره به تاریخچه بازسازی بافت آسیب‌پذیر شهری گفت: نوسازی بافت فرسوده از اواخر برنامه دوم شروع شد و در سال 82 هم کمیته ای برای رسیدگی به این مقوله شروع به کار کرد در برنامه سوم توسعه رسیدگی به موضوع بافت ناکارآمد شهری جنبه بین المللی یافت و با بانک جهانی همکاریهایی در مقوله اسکان غیر رسمی به عنوان یک ضرورت انجام شد.

ایزدی ادامه داد: ایران رتبه سوم در بین کشورهای آسیایی در این حوزه که در مقوله بازسازی بافت فرسوده دارای سند ملی است قرار دارد همچنین رتبه اول در خاورمیانه را در این جایگاه دارد و همچنین ششمین کشور دنیاست که سند ملی فراگیر و جامع در باره بافت ناکارآمد شهری دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 24 درصد جمعیت شهری کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند گفت: 88 درصد این محدوده در مرکز شهر و 12 درصد آن در خارج از محدوده شهرها است.

ایزدی ادامه داد: حاصل تلاش شرکت عمران و بهسازی شهری در طول سالهای گذشته در مقوله سامان دهی محدوده بافت فرسوده تعیین  495 محدوده بافت فرسوده است که برای 130شهر طرح محدوده شهری مصوب شده است 11 شهر در حال تصویب این طرح هستند و 92 محدوده در حال تهیه طرح شناسایی بافت فرسوده قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه محدوده بافت فرسوده شهری روز به روز درحال گستردگی است گفت: در چابهار طی دو سال گذشته 70 هکتار بافت فرسوده به شهر اضافه شده است که این نشان می دهد با توجه به ادامه مهاجرتهای بی رویه روند گسترش حاشیه نشینی و محدوده آسیب پذیر ادامه دارد.

وی با تاکید بر تفکیک پهنه های بافت فرسوده گفت: در حال حاضر 21 هزار هکتار بافت فرسوده در محدوده مرکز شهرها قرار دارد که بافتهای تاریخی واجد حفاظت در این بافتها وجود دارند و 53 هزار هکتار بافت فرسوده میانی وجود دارد که ویژگی بافتهای تاریخی را ندارند همچنین 54 هزار هکتار سکونت گاه غیر رسمی در کشورمان وجود داردکه تمام این پهنه ها باید از هم تفکیک شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز