خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

قیمت نفت تحت تاثیر تحولات سیاسی /نقش منفی عربستان در بازار

راغفر با اشاره به نقش آفرینی تحولات سیاسی منطقه در قیمت نفت، افزایش عرضه ایران را در کنار دیگر عوامل موثر خواند.

حسین راغفر کارشناس ارشد اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر توافق هسته ای بر بازار نفت و این صنعت در ایران گفت: قیمت نفت تحت تاثیر عوامل متعدد و پیچیده ای است و بازار نفت را باید با سنجیدن عوامل متعددی تبیین کرد.

 وی افزود: امریکا و انتظارات این کشور از بازار نفت در آینده نزدیک تاثیر بسزایی بر قیمت ها خواهد داشت  و ممکن است سناریوهای مختلفی داشته باشند تا بازار نفت را به جهتی که خودشان می خواهند هدایت کنند.

راغفر تصریح کرد: بطور طبیعی عرضه نفت ایران بعد از توافق حاصل شده افزایش پیدا خواهد کرد اما این به آن معنا نیست که کاهش قیمت نفت هم داشته باشیم زیرا قیمت نفت فقط به مسئله عرضه و تقاضا مربوط نیست و عوامل مختلفی هم در آن دخیل است.

وی با اشاره نگرانی های اعراب بخصوص عربستان سعودی از قرارداد نزدیکی و توافق ایران با کشورهای بزرگ جهان گفت: عربستان در این میان نقش بدی بازی کرد که از جمله آنها اقدامات گروه های افراطی و آسیبهایی که برای اقتصاد جهانی داشته، بوده که هزینه های سنگین انسانی را بر کشورهای دیگر عربی تحمیل کرده است.

این کارشناس ارشد اقتصادی اظهار داشت: فعلا باید دید مناسبات بعدی سیاسی چه مسئله ای رقم خواهد زد ضمن اینکه انتظار می رود تحولات جدی سیاسی در فرایند موجود منطقه ای شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید منتظر بمانیم و ببینیم که پیامدهای توافق در منطقه چه خواهد بود، افزود: توافق ایران در کوتاه مدت در قیمت نفت تاثیر دارد اما تاثیر آن را باید در کنار دیگر عوامل منطقه ای و سیاسی لحاظ کرد و به تنهایی تاثیرگذار نیست.

راغفر یادآور شد: عرضه نفت ایران می تواند موجب کاهش قیمت شود اما حضور فعال ایران در بازارهای جهانی ضرورتا منجر به کاهش قیمت نفت نمی شود.  

وی در ادامه در خصوص تاثیر توافق هسته ای بر صنعت نفت کشور نیز گفت: این تاثیرگذاری منوط به برنامه دولت و وزارت نفت است که بتوانند از فرصت های پیش آمده استفاده کرده و بتوانند در منابع نفتی نقش مهمی ایفا کنند و هزینه های استحصال را کاهش دهند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: نتیجه توافق و استفاده از تجهیزات جدید در صنعت نفت می تواند میزان برداشت را افزایش دهند و همه اینها مشروط به این است که صنعت نفت ایران از این فرصت بهره ببرد.

وی ادامه داد: دولت باید بتواند از فرصت پیش آمده در جهت پالایش محصولات نفتی و مشتقات آنها که ارزش افزوده بالا دارد که می تواند موجب افزایش تولید ناخالص داخلی و درآمدهای نفتی شود، استفاده کند.

 

کد خبر : ۲۹۰۷۹۶