خبرگزاری کار ایران

پایان ساخت نخستین پایانه ریلی غلات در بندر شهید رجایی

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پایان عملیات ساخت 465 متر خط ریل پایانه تخلیه و بارگیری گندم در پس‌کرانه بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، محمد علی اصل سعیدی پور افزود: پایانه روباز نگهداری گندم با 8 هکتار مساحت و ظرفیت بیش از 100 هزارتن گندم توانایی تخلیه و بارگیری همزمان 15 واگن را دارد.

وی با اشاره به اینکه کمیته مشترک و کار گروه‌های تخصصی بین سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی برای توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر تشکیل شده است، گفت: جلسات این کمیته به صورت هفتگی و ماهانه با حضور مدیران عامل، معاونان و کارشناسان این دو سازمان در حال برگزاری است.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ساخت پایانه تخلیه و بارگیری ریلی گندم از مصوبات این کمیته برای توسعه صادرات، ترانزیت و واردات غلات است و افزایش سرعت ارسال بار گندم با کمترین زمان از مزایای ساخت این پایانه ریلیمحسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین ساخت یک سیلوی گندم به ظرفیت 100 هزارتن در پسکرانه بندر شهید رجایی آغاز شده است.

سعیدی پور با بیان اینکه قرار است یک سیلوی 80 هزار تنی نیز در کنار اسکله‌های فله این بندر به همراه یک ترمینال مکانیزه غلات ساخته شود، افزود: در این طرح قرار است سرمایه گذار ضمن خرید و نصب تعدادی دستگاه مکنده غلات و نیز نصب سیستم انتقال از طریق تسمه و نقاله با تأمین کامیون، فرایند انتقال و تخلیه کالا از کشتی را تسریع بخشد.

وی پیش بینی کرد این سیلوها با دسترسی به شبکه ریلی طی دو سال آینده آماده بهره برداری شود.

سعیدی پور ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن زیرساخت‌ها بخش عظیمی از ترانزیت گندم کشورهای آسیای میانه، کشورهای همسایه و جنوب شرق آسیا از این بندر انجام شود.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، بخش خصوصی را به عنوان دستان توانمند بندر شهید رجایی توصیف و خاطرنشان کرد: همزمان با گسترش فعالیت های روزانه بندر و افزایش تردد خطوط کشتیرانی، اثار وجود بخش خصوصی در جای جای بندر دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون در بندر شهید رجایی محدودیتی برای سرمایه گذاران وجود ندارد و حضور صدها شرکت دریایی و بندری علاوه بر درآمدزایی برای فعالان این عرصه، به گردش چرخ اقتصادی کشور نیز کمک کرده است.

کد خبر : ۲۹۱۱۲۸