خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایلنا خبر داد:

وجود 21هزار طرح نیمه تمام در بخش صنعت و معدن

در حوزه منابع ارزی صندوق توسعه ملی نیز سال گذشته قرارداد عاملیت با 11 بانک با رقم نزدیک به 14 میلیارد دلار منعقد شد و امسال نیز تا کنون سه بانک با رقم 5.7 میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی با صندوق توسعه ملی منعقد کرده اند.

تکمیل و راه اندازی طرح های مختلف در مناطق گوناگون کشور علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی در صادرات و ارز آوری به کشور نیز موثر خواهد بود.

البته تا پیش از این به دلیل تحریم هایی که از سوی غرب اعمال می شد مشکل اکثر طرح های نیمه تمام عدم نقدینگی و کمبود تسهیلات بانکی بود که توافق هسته ای سوغاتی شیرینی را نه تنها برای بخش صنعت کشور بلکه برای سایر بخش ها به ارمغان آورد ، سوغاتی که مزه خوش آن را در دراز مدت خواهیم چشید.

در این راستا رؤیا رفیعی مدیر کل دفتر امور طرح ها و تامین مالی وزارت صنعت ، معدن و تجارت به برخی از سوالات خبرنگار ایلنا در خصوص میزان تخصیص اعتبارات به طرح های نیمه تمام  و وضعیت طرح های صنعتی پس از تحریم ها پاسخ داد که در ذیل می خوانید ؛

ایلنا : چه میزان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام در سال جاری تخصیص داده می شود؟

رفیعی : برای امسال تقاضای سهم بیشتری برای بخش صنعت و معدن داشته ایم که این سهم از 31% سال 93 به 40% در سال جاری خواهد رسید ، البته بخشی از آن به طرح های نیمه تمام جهت تسهیلات سرمایه ثابت اختصاص خواهد یافت.

همچنین در حوزه منابع ریالی صندوق توسعه ملی از محل بند ب ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ، مقرر شده است "صندوق توسعه ملی ده درصد(10%) از منابع ورودی خود در هر سال را جهت پرداخت تسهیلات به بخش های خصوصی و تعاونی و بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیر دولتی به طرح های دارای توجیه فنی،زیست محیطی و مالی و اهلیت متقاضی به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در بخش صنعت،معدن،گردشگری و صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به استثنای بخش ساخت مسکن در بانک های دولتی و خصوصی داخل سپرده گذاری کند".

البته در خصوص منابع سال جاری هنوز گزارشی از منابع در دسترس به این دفتر ارسال نشده است ولی در سال گذشته منابع در دسترس این بخش به استناد قرارداد عاملیت صندوق توسعه ملی با بانک های عامل به میزان 2950 میلیارد تومان بوده است که این منابع جهت تامین نقدینگی و  سرمایه در گردش واحدهای فعال و نیز تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی و معدنی (عمده منابع در بخش سرمایه در گردش تخصیص داده می شود ) مورد استفاده قرار می گیرد و پیش بینی می شود منابع سال جاری نیز رقمی در همین حدود باشد.

در حوزه منابع ارزی صندوق توسعه ملی نیز سال گذشته قرارداد عاملیت با 11 بانک با رقم نزدیک به 14 میلیارد دلار منعقد شد و امسال نیز تا کنون سه بانک با رقم 5.7 میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی با صندوق توسعه ملی منعقد کرده اند.

همچنین منابع دیگر نیز (فاینانس، منابع داخلی بانک ها ، وجوه اداره شده و  . . .) نیز در دسترس فعالان بخش است که از مجموع کل این منابع بخشی به تسهیلات سرمایه ثابت طرحهای نیمه تمام اختصاص خواهد یافت.

ایلنا:   سال گذشته اعتبارات تخصیص داده شده چه میزان بوده است؟

رفیعی : به طور کلی و بر اساس گزارش 12 ماهه سال 93 بانک مرکزی رقمی به ارزش 106 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن (شامل سرمایه در گردش ،ایجاد،توسعه ، تعمیر و . . . ) پرداخت کرد که این رقم معادل 31.2 درصد از کل تسهیلات اعطایی شبکه بانکی کشور بود که از این رقم بیش از 14 هزار میلیارد تومان معادل 13% کل تسهیلات بخش صنعت و معدن به ایجاد و توسعه (سرمایه ثابت) تخصیص یافته است.

در حوزه منابع ریالی صندوق توسعه ملی و بخش سرمایه ثابت که همواره سهم کمتری از تسهیلات را به خود اختصاص می دهد سال گذشته رقمی نزدیک به 400 میلیارد تومان بابت 79 طرح اعلام وصول (موافقت نهایی بانک عامل و صندوق توسعه ملی) شده است. در حوزه تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی نیز شش طرح با رقم تسهیلات 81 میلیون دلار به تصویب رسیده اند .

ایلنا: کدام طرح های نیمه تمام بخش صنعت و معدن امسال بودجه خواهند گرفت؟

رفیعی : طرح هایی که از طریق صندوق توسعه ملی تامین مالی می شوند غیر دولتی و غیر بودجه ای بوده و عملا ردیف و یا تخصیص بودجه مشمول آنها نخواهد بود.

اگر منظور تسهیلات اعطایی باشد باید گفت با توجه به اینکه به استناد ضوابط و مقرارات جاری صندوق توسعه ملی مسئولیت پذیرش ، ارزیابی، بررسی ، تصویب (قبول یا رد) توجیه طرح ها و فعالیت ها و بررسی اهلیت متقاضی و نیز نظارت بر اجرای طرح ها بر عهده بانک های عامل است و متقاضیان مستقیما به بانک های عامل مراجعه و درخواست خود را مطرح می کنند.

لذا دستگاه های اجرایی در این فرآیند تصمیم گیر ( و تنها در صورت استعلام بانک و نیاز به اطلاعات تکمیلی اعلام نظر خواهد شد) نخواهند بود.درنتیجه به استناد ضوابط نظام نامه صندوق توسعه ملی قاعدتا طرح هایی می توانند تسهیلات اخذ کنند که توجیه فنی اقتصادی مالی داشته و سرمایه گذاران آن دارای اهلیت فنی و مالی مناسب باشند.

ایلنا: آیا تسهیلات برای خرید ماشین آلات صنعتی به سرعت پرداخت می شود؟

در حوزه تسهیلات ارزی و با توجه به مشکلات مرتبط با تحریم شبکه بانکی و گشایش اعتبار ، موانع بسیاری بر سر راه خرید و ورود ماشین آلات صنعتی خارجی است که امید است با رفع تحریم ها این موانع بر طرف شوند.

   ایلنا: چه تعداد طرح های نا تمام در کشور در بخش صنعت و معدن وجود دارد؟

رفیعی : اصولا طرح های نیمه تمام که تکمیل و اجرای آنها احتمال بیشتری دارند حدود 21 هزار طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 20درصد هستند لیکن بطور کلی بر اساس اطلاعات دفتر آمار و فرآوری داده ها کل طرح های نیمه تمام کشور به شرح جدول ذیل است:

اشتغال(نفر)

سرمایه گذاری (میلیارد ریال)

تعداد

پیشرفت فیزیکی

 

1,900,000

4,200,000

68,000

0-20

270,000

490,000

6,500

20-40

200,000

340,000

5,500

40-60

140,000

24,000

3,500

60-80

130,000

190,000

4,200

80-100

2,640,000

5,244,000

87,700

مجموع

               
 

  ایلنا:  برنامه دفتر شما پس از تحریم ها چه خواهد بود؟

از جمله برنامه‌های ما ، تلاش جهت جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی با نگاه به افزایش رقابت پذیری و  توسعه صادرات، پشتیبانی از انتقال سریعتر و بیشتر فنآوریهای روز دنیا و ارتباط موثر با صاحبان تکنولوژی و مراکز معتبر علمی تحقیقاتی جهان، پیگیری رفع موانع و تسهیل ، تکمیل و اتمام طرحهای صادرات محور، دارای ارزش افزوده بالاتر، پیگیری، اجرایی شدن برنامه های سند راهبردی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حوزه توسعه صنعتی و معدنی،  کمک به شکل گیری مناسب زنجیره ارزش تولید، معرفی هرچه بهتر و بیشتر فرصتهای سرمایه گذاری و پتانسیل‌های کشور، استفاده از توانمندی‌های فنی و مالی سرمایه‌گذاران جدید در مناطق کمتر برخوردار، بازنگری مستمر در ضوابط وفرآیندهای مرتبط با سرمایه گذاری وتلاش برای تسهیل هر چه بیشتر این امر و تقویت و توسعه نقش SME  ها که در دوران تحریم ضربه های زیادی خورده اند و با تمرکز بر فرصت ها و نوآوری است.

 

گفت و گو : ندا جعفری

 

کد خبر : ۲۹۱۱۳۸