خبرگزاری کار ایران

مجری طرح آزادگان جنوبی در گفت وگو با ایلنا تشریح کرد:

آخرین وضعیت توسعه آزادگان جنوبی/ نیاز به 30 دکل حفاری

مرعشی با اشاره به پیش بینی 5.5 میلیارد دلار هزینه برای توسعه پروژه آزادگان جنوبی،گفت: در حال حاضر با 16 دکل کار حفاری این میدان را انجام می دهیم و صورت تامین مالی می توانیم تعداد دکل ها را به عدد 25 برسانیم.

محمود مرعشی مجری طرح آزادگان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت توسعه این میدان نفتی گفت: کارهای حفاری در حال انجام است باضافه اینکه تعدادی از مناقصات هم در حال مقدمات اجرایی هستند.

وی افزود: در حال حاضر 16 دکل مشغول حفاری هستند در حالی که در زمان حضور چینی ها در این پروژه مجموعا 5 دکل داشتیم که فقط 3 دکل فعال بود.

مرعشی تصریح کرد: در مجموع تعداد 185 حلقه چاه در این پروژه داریم که از این تعداد چاه حفاری شده؛ 5 حلقه چاه توصیفی، 5 حلقه چاه تزریقی و 175 حلقه چاه تولیدی داریم  که در حال انجام کارند. 

وی در خصوص میزان تولید از این میدان گفت: طبق برنامه ای که داشتیم برای فاز اول 320 هزار بشکه تعریف شده و فعلا رقم فاز اول را جلو می بریم، ضمن اینکه تولید زودهنگام هم داریم که از سال 87 شروع شده و بر مبنای 47 هزار بشکه قرار بوده که از 21 حلقه چاهی که حفاری شده بود تولید انجام می شود.

مجری طرح آزادگان جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه بخشی از چاه های این میدان نمکی است مسائل زیست محیطی که بوجود می آوند؛ فعلا استفاده نمی شوند و فقط از چاه های شیرین استفاده می کنیم.

وی زمان پایان کار این پروژه را سال 96 اعلام و ابراز امیدواری کرد که با تامین منابع مالی بتوانیم سرعت کار را بالا ببریم و دکلهای بیشتری آورده و کارهای بیشتری واگذار کنیم و به اهداف تعریف شده دست یابیم.

مرعشی یادآور شد: طبق برنامه ای که از قبل تعریف کردیم باید نزدیک 30 دکل داشته باشیم اما شرایط مالی اجازه افزایش تعداد دکل ها را نمی دهد.

وی در ادامه با اشاره به برآورد هزینه ها نسبت نسبت به آنچه قبلا چینی ها در این پروژه کار می کردند، اظهار داشت: ما علاوه بر اینکه از منابع داخلی بیشتر استفاده می کنیم، با شرکت ها و پیمانکاران و سازندگان داخلی جهت تامین کالا قرارداد می بندیم لذا هزینه هایمان نسبت به چینی ها کمتر است.

مجری طرح آزادگان جنوبی تصریح کرد: چیزی حدود 5.5 میلیارد دلار برای این پروژه پیش بینی کرده ایم که با وضعیت کنونی و میزان پیشرفت کار، با کمتر از این میزان نیز می توان تکمیل و به پایان رساند .

وی در مقایسه پیشرفت کار با زمان حضور چینی ها گفت: زمانی که چینی ها بودند در مدت زمان 19 ماهه باید 18 درصد پیشرفت کار می داشتیم که فقط 9 درصد پیشرفت داشتند که عقب افتادگی داشتند و اما ما بر  اساس برنامه کاری خودمان حدود 10 درصد از مجموع پیشرفت داریم.

 مرعشی ادامه داد: هنوز بخش سطح الارضی و مناقصات را به پیمانکاران واگذار نشده و آن تعدادی که واگذار شده در حال انجام کارهای ابتدایی برای تجهیز کارگاه و طراحی هستند.

 وی خاطرنشان کرد: دکل ها نیز قابل گسترش است و اگر به کالا دسترسی داشته باشیم تا تعداد 25 دکل می توانیم افزایش داشته باشیم.

کد خبر : ۲۹۱۲۴۰