خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

کمبود آب؛ معضل بخش کشاورزی/وزارت جهاد کشاورزی به وظیفه خود عمل نکرد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران یکی از کم‌آب‌ترین کشورهای جهان به شمار می آید که متوسط بارش آن یک‌سوم دیگر کشورها است.

عباس پاپی زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت مصرف آب در کشور به خصوص در بخش کشاورزی بیان داشت: در حال حاضر بخش کشاورزی 90 درصداز آب مصرفی را به خود اختصاص داده است؛ مصرف آب در بخش خانگی هم نزدیک به 8 درصد و در بخش صنعتی نیز در حدود 2 درصد است.

وی افزود: صرفه جویی یکی از کلیدی‌ترین بحث‌های اقتصادی است؛ باید در همه سطوح صرفه‌جویی شود؛ اما به علت مصرف بالای آب در بخش کشاورزی باید اولویت صرفه‌جویی را در این بخش بگذاریم.

پاپی زاده تاکید کرد:  صرفه جویی 10 درصدی در بخش کشاورزی به معنای صرفه جویی در  کل بخش خانگی و صنعتی است.

وی با اشاره به روش کشاورزی سنتی در کشور افزود: در حال حاضر به دلیل وجود  کشاورزی سنتی در بسیاری از اراضی آب تلف می‌شود؛ به طوری که بهره‌وری در بخش کشاورزی 30 تا 35 درصد است؛ در حالی که در کشورهای توسعه یافته این رقم نزدیک به 60 تا 65 درصد است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بهترین راهکار برای صرفه جویی در مصرف اب در بخش کشاورزی را روش های نوین آبیاری دانست و بیان داشت: باید به سمت استفاده از شبکه‌های آبرسانی و آبیاری نوین حرکت کنیم؛ مثل آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و بارانی و روش‌های دیگر.

وی افزود:روش‌های کشت باید تغییر کند؛ بسیاری از کشت‌ها در فضای باز انجام می‌شود در حالی که اگر همین محصولات در گلخانه تولید شود تا 90 درصد می‌توان مصرف آب را کاهش داد؛ به طور مثال یک هکتار زمین در فضای باز برای کشت گوجه‌فرنگی بین 30 تا 40 تن گوجه فرنگی محصول می‌دهد که این رقم در فضای گلخانه‌ای به 300 تا 400 تن می‌رسد.

پاپی زاده تاکید کرد: بعضی از روش‌ها مانند هیدروکربنیک که در آن آب دوباره استفاده می‌شود نیز روش‌های مناسبی برای صرفه‌جویی در آب است؛ دولت باید در این زمینه ورود کند که این امر نیازمند یک عزم جدی است، ارائه یک برنامه جامع و با بودجه مناسب می‌تواند برای رسیدن به این هدف مناسب باشد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص ورود مجلس به این بحث گفت: مجلس وظیفه خود را در این زمینه انجام داده است؛ به طور مثال در بودجه سال 93 که کل بودجه درخواستی در لایحه دولت 204 میلیارد تومان بوده و این رقم در کمیسیون تلفیق به 1300 میلیارد افزایش یافت؛ از این به بعد این وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که این رقم را به صورت آموزش و یا سرمایه‌گذاری مدیریت کند.

 

کد خبر : ۲۹۱۴۶۶