خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزیر نفت با وزیر اقتصاد و انرژی آلمان مطرح شد:

پیشنهادات جذاب نفتی زنگنه به ژرمن‌ها/افزایش تولید نفت به 4.7 میلیون بشکه نفت در روز

وی با اعلام اینکه طی سه سال آینده تولید گاز کشور به هزار میلیون متر مکعب در روز و تولید نفت به 4.7 میلیون بشکه می رسد به قراردادهای IPC دکه در سپتامبر سال جاری رونمایی می شود اشاره و ابراز امیدواری کرد که شرکتهای آلمانی از این فرصت استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری با خبرنگاران که پس از دیدار با گابریل ریگمار معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان و هیات همراه با ابراز تشکر و قدردانی از حضور این هیات بلافاصله پس از امضای توافق هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 اظهار داشت: روابط اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی دو کشور ریشه طولانی دارد و هیچ تخاصمی نبوده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه پس از رکود روابط دو کشور دوباره شاهد آغاز روابط بین دو کشور باشیم تصریح کرد: آلمان شریک مورد اعتمادی برای کشور ماست که امیدواریم سطح روابط به آنچه مورد انتظار است ارتقا یابد.

وی با اشاره به نقش ایران در تامین انرژی جهان اظهار داشت: کشور ما دارای نخستین ذخایر گاز و چهارمین ذخیره نفت دنیا را داراست و در مجموع اولین کشور صاحب ذخایر هیدروکربنی متعلق به ایران است.

زنگنه با اشاره به اینکه ما خود را متعهد به تامین انرژی جهان می دانیم ادامه داد: در خصوص تامین انرژی دیگر کشورهای جهان طرح هایی نیز داریم.

وی با اعلام اینکه طی سه سال آینده تولید گاز کشور به هزار میلیون متر مکعب در روز و تولید نفت به 4.7 میلیون بشکه می رسد به قراردادهای IPC دکه در سپتامبر سال جاری رونمایی می شود اشاره و ابراز امیدواری کرد که شرکتهای آلمانی از این فرصت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ما درصدد ارتقای سطح همکاری دو کشور در زمینه نفت وگاز و پتروشیمی و همچنین سرمایه گذاری در این بخشها هستیم گفت: این صنایع می توانند باب همکاری دو کشور را باز کرده و همچنین می توانیم در زمینه پالایش ذخیره سازی گاز، بهینه سازی مصرف انرژی و انرژی های نو همکاریهای مشترکی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین در بخش آموزش فنی و مدیریتی نیز دو کشور امکان همکاری را خواهند داشت و این فرصتها نه تنها برای شرکتهای بزرگ آلمانی بلکه برای شرکتهای کوچک و متوسط نیز جذاب خواهد بود.

وی با  اشاره به لزوم همکاری اتاق بازرگانی دو کشور خاطر نشان کرد: اتاقهای بازرگانی دو طرف باید زمینه فعالیت شرکتهای متوسط و کوچک را فراهم کرده و در این رابطه نیز ما پیشنهاداتی برای تشکیل کمیسیون اقتصادی دو  کشور داده ایم و امیدواریم این اهداف بر اجلاس اقتصادی که برگزار می شود جامعه عمل پوشانده شود  و زمینه ای برای عملیاتی کردن اراده سیاسی دو کشور باشد.

وزیر نفت کشورمان با بیان اینکه ایران امروز با 15 سال گذشته تفاوت دارد خاطر نشان کرد: آلمان باید به این تغییرات توجه کرده و در قراردادهای پیمانکاری و EPC حتما به این مسئله که درایران ثبت شرکت داشته باشندتوجه داشته زیرا به مصلحتشان خواهد بود.

وی خطاب به مقامات آلمان  مبنی بر اینکه بازار ایران تنها به ساخت تجهیزات ختم نمی‌شود تصریح کرد: شما باید ایران را مرکز بازار 300 میلیونی ببینید به نحوی که ما می‌توانیم صادرکننده برند آلمانی به دیگر کشورها باشیم.

زنگنه با بیان اینکه ما در زمان تحریم مشکلات فناوری خود را به نحوی که باورپذیر نبود حل کردیم به تولید 120 میلیون متر مکعبی گاز طی سال گذشته اشاره و اظهار داشت: ما این میزان تولید را بدون همکاری خارجی توانستیم در سطح دریا و خشکی به پایان برسانیم اما برای آینده  فقط به این فناوری‌ها راضی نیستیم و علاقه‌مندیم که با تکنولوژی جدیدترین کار کنیم تا به بازار دسترسی داشته باشیم.

وی با اشاره به نیروی تحصیلکرده ایران که آلمان‌ها می‌توانند از آن برای حضور گسترده در منطقه و دسترسی به بازار استفاده کنند  گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه خودروسازی، تجهیزات برق و ماشین‌آلات سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی، نفت و پالایش و شاخه‌های مختلف کارگاه همکاری داشته باشند و سطح روابط را توسعه دهند.

وی با اشاره به اینکه زمانی روابط دو کشور توسعه می‌یابد که روابط بانکی و بیمه صادراتی توسعه یابد ادامه داد: قطعاً در زمینه جزئیات این مباحث صحبت خواهد شد و کمیته مشترک اقتصادی دو کشور می‌تواند قضایا را دنبال کرده تا سریع‌تر به توافق برسیم و جریان همکاری‌ها تسریع شود.

زنگنه با اشاره به اینکه بخش بالادستی نفت ایران در دست دولت است گفت: غیر از سطوح بالادستی بقیه صنایع نفت ایران بخش خصوصی نیز حضور دارد که دولت نیز از آنها حمایت می‌کند. به طوری که در هیچ جای دنیا خوراک پتروشیمی مثل ایران ارزان نیست و این نشان از حمایت دولت از بخش خصوصی است.

وی به شرکت‌های آلمانی پیشنهاد کرد تا زمانی که بحث بانکی و بیمه‌ای حل شود می‌توانند اهداف خود را پیش ببرند تا زمانی که این مشکلات برطرف شد معطل نمانند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه حضور آلمان‌ها نشانه عزم سیاسی این کشور برای توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، بازرگانی و سیاسی است ازمقامات آلمانی حاضر در ایران ابراز قدردانی کرد و گفت: امیدواریم این همکاری‌ها شروع مجدد فعالیت آلمان درایران باشد و روابط و اعتماد دو کشور تعمیق شود.

کد خبر : ۲۹۱۴۷۷