خبرگزاری کار ایران

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در گفت وگو با ایلنا:

قراردادهای نفتی ایران رقابتی است/صادرات گاز به آلمان بصورت LNG

حوزه پتروشیمی طی 10 سال آینده به 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و صنعت نفت نیز برای چهار الی پنج سال آینده حدود 120 میلیارد دلار پروژه تعریف کرده است که این پروژه‌ها در سطح بین‌المللی معرفی خواهد شد تا در شرایط رقابتی تصمیم بگیریم با چه شرکت‌هایی کار کنیم.

امیرحسین زمانی‌نیا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص صادرات گاز به آلمان توسط ایران، گفت: صادرات گاز به آلمان یک برنامه بلندمدت است که باید مقرون به صرفه باشد.

وی ادامه داد: با قیمت‌های فعلی نفت و گاز، صادرات گاز به آلمان پروژه‌ای مقرون به صرفه نیست مگر آنکه شرایط عوض شود و صادرات گاز به اروپا به صورت LNG انجام شود.

زمانی‌نیا در ادامه در پاسخ به اینکه هیات بعدی که به ایران سفر می کند، از کدام کشور خواهد بود، تصریح کرد: در همه زمینه‌ها پروژه‌هایی تعریف شده است اما این سفر یک سفر سیاسی برای آماده‌سازی مقدمات انجام پروژه‌ها و قراردادها است و همان‌طور که قائم مقام صدراعظم آلمان تاکید کرد امیدوارم سفر بعدی، سفر مسئولین تجاری، اقتصادی و بانکی آلمان به کشورمان باشد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت به حضور تعدادی از صنعتگران آلمانی در این هیات آلمانی اشاره و اظهار کرد: روسای صنعتگران بزرگ آلمان در این سفر حضور داشتند تا قرارهایی را با طرف‌های ایرانی تنظیم کنند.

زمانی‌نیا تاکید کرد:‌ در واقع این یک سفر سیاسی است تا نشان دهد جو بین‌المللی در مورد ایران تغییر کرده و ایران به جایگاهی که شایسته‌اش بوده رسیده و یا در آینده نزدیک خواهد رسید و تعاملات اقتصادی،‌تجاری و فرهنگی به حالت عادی و معمولی بر خواهد گشت.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا پروژه فرزاد B  به هندی ها واگذار خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: وزارت نفت اکنون در موقعیت عادی و معمولی قرار گرفته است، اضافه کرد:‌ در این شرایط همه قراردادهایی که وزارت نفت منعقد می‌کند در طرح بین‌المللی رقابتی خواهد بود و ملاحظه بعدی ما توانمندسازی شرکت‌های داخلی خواهد بود.

زمانی‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه پروژه‌های بسیاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برای جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد، تصریح کرد: حوزه پتروشیمی طی 10 سال آینده به 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و صنعت نفت نیز برای چهار الی پنج سال آینده حدود 120 میلیارد دلار پروژه تعریف کرده است که این پروژه‌ها در سطح بین‌المللی معرفی خواهد شد تا در شرایط رقابتی تصمیم بگیریم با چه شرکت‌هایی کار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به افزایش تولید نفت ایران، اوپک اقدام به برگزاری نشست اضطراری نخواهد کرد؟‌ گفت:‌در آخرین اجلاس اوپک، وزیر نفت کشورمان نظر قطعی خود را شفاهی و کتبی به اعضای اوپک اعلام کردند و اکنون انتظار داریم که با هماهنگی اعضای اوپک در بازار جا برای نفت ایران باز شود.

زمانی نیا یادآور شد: همیشه مذاکرات با سایر اعضای اوپک در جریان است.

کد خبر : ۲۹۱۵۱۵