خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی مطرح کرد:

فرصت‌های تجاری ایران برای شرکای هوشمند جذاب است/درخواست از آلمان‌ها برای حل معضل کم ‌آبی ایران

سلطانی با بیان اینکه در شرایط بحرانی منطقه مذاکرات حرفه‌ای بین ایران و دنیا منجر به توافق شد، گفت: ایران با ثبات‌ترین و بزرگترین و همچنین مهم‌ترین بازیگر اقتصاد خاورمیانه است لذا برای اقتصادهای هوشمند شریک تجاری جذابی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پدرام سلطانی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران در حاشیه دیدار هیات تجاری آلمان با مقامات وزارت نفت ایران ضمن مثبت ارزیابی کردن سفر هیات عالی‌رتبه اقتصاد‌ آلمان بلافاصله پس از توافق ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: حضور این افراد نشانه عزم دولت آلمان برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور است.

وی ادامه داد: خاورمیانه در گذشته صادرکننده علم و فرهنگ و هنر به دنیا بوده و امسال 40 درصد انرژی فسیلی دنیا از این منطقه صادر می‌شود. لذا خاورمیانه در گذشته و حال از اهمیت ویژه سیاسی- اقتصادی در سطح جهان برخوردار است.

سلطانی با ابراز تاسف از اینکه در قرن اخیر منطقه خاورمیانه با تنش‌های زیادی همراه بوده اظهار داشت: تاکنون دنیا برای حل ناآرامی‌های منطقه موفق نبوده و مداخلات باعث بازگشت به مطلوب نشده است. اما در چنین شرایطی در منطقه مذاکرات حرفه‌ای بین ایران و دنیا انجام شد که منجر به توافق شد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مدل ایران از سوی قدرت‌های جهانی مورد استفاده قرار گیرد اظهار داشت: 3 معضل سیل پناه‌جویان، حملات تروریستی و قاچاق مواد مخدر تماماً پیامدهای جنگ است لذا پیشنهاد می‌شود که برای بازگشت صلح به خاورمیانه از طریق سرمایه‌گذاری اشتغال آفرین و همچنین هم‌جهت کردن منافع اقتصادی کشورها اقدام شود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی تصریح کرد: ایران با ثبات‌ترین و بزرگترین و همچنین مهم‌ترین بازیگر اقتصاد خاورمیانه است لذا برای اقتصادهای هوشمند شریک تجاری جذابی خواهد بود.

وی اقتصاد آلمان را که از ویرانه‌های جنگ جهانی سر برآورده قابل ستایش خواند و گفت: صنعت قوی آلمان مطلوب کشورماست لذا بخش خصوصی ایران علاقه‌مند با همکاری با همتایان آلمانی خود است. چرا که صنعت خودروسازی آلمان در هیچ کشوری به اندازه ایران نمی‌تواند حضور داشته باشد.

وی همچنین اظهار داشت: صنایع پتروشیمی و نفت و گاز ایران نیز می‌تواند در برنامه‌های اقتصادی کشور آلمان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کنار همکاری صنایع بزرگ دو کشور ما صنایع کوچک و متوسط آلمان را نیز برای همکاری دعوت می‌کنیم و اتاق بازرگانی ایران آمادگی لازم جهت همکاری تجاری با شرکت‌های آلمانی را دارد.

سلطانی همچنین به جاذبه‌های گردشگری کشورمان اشاره و اظهار داشت: ما در این زمینه نیاز فراوانی به زیرساخت داریم و ضمن اینکه حمل و نقل هوایی کشور نیز زیرسایه تحریم‌ها فرصت چندانی برای رشد نداشته که امیدواریم طی یک دهه آینده رشد شتابانی داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر عطش بالایی جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های موسسات مالی، بانک‌ها، حمل و نقل کریدور شمال و جنوب وجود دارد ضمن اینکه بازار 300 میلیون نفری شرایط خاصی جهت توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای پیش‌رو قرار می‌دهد.

سلطانی همچنین به تهدید کم‌آبی در کشور اشاره و اظهار داشت: ما برای مواجهه با این معضل به دنبال فناوری‌های جدید هستیم تا بتوانیم مصرف آب را در کشاورزی را کاهش داده و طرح بازیافت را برقرار کرده و همچنین تولید آب شیرین را در کشورمان افزایش دهیم.  لذا علاقه‌مند به همکاری از جانب بخش خصوصی آلمان و ارائه راه حل هستیم.

وی با بیان اینکه کم‌آبی برای کشورمان تهدید و برای صاحبان فناوری می‌تواند فرصت باشد یادآور شد: کشور آلمان در این زمینه می‌تواند کمک شایان توجهی به ایران داشته باشد.

کد خبر : ۲۹۱۵۵۰