خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت و گاز پاکستان خبر داد:

آمادگی اسلام آباد برای تکمیل بخش پاکستانی خط لوله آی‌پی

مقامات پاکستانی خبر از آغاز مجدد فعالیت برای تکمیل خط لوله گاز ایران-پاکستان پس از پایان تحریمهای غربی علیه ایران می دهند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و گاز پاکستان با ابراز علاقه مندی این کشور  نسبت به تکمیل پروژه خط لوله واردات گاز از ایران، گفت: لغو تحریمهای ایران راه را برای ادامه ساخت خط لوله آی پی که سرانجام منجر به واردات بیش از ٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار به صورت سالانه گاز از ایران خواهد شد، هموار می کند.

اقتصاد پاکستان برای جبران کسری روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب گاز، نیازمند واردات گاز طبیعی است؛ در حالی که به گفته خاقان عباسی این مقدار در فصل سرد سال به بیش از ٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون فوت مکعب می رسد.

ذخایر گازی پاکستان در هفت سال گذشته با کاهش روبرو بوده و در مواردی منجر به بروز اعتراضهایی از سوی مصرف کنندگان شده است، تا حدودی همه جایگاههای عرضه سی ان جی در این مدت بسته شده اند.

به گفته خاقان عباسی، پاکستان به شدت به گاز نیاز دارد و ایران دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا را داراست.

وی گفت: خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان در صورت تکمیل تا سال ٢٠٢٠ روزانه تا ٧٥٠ میلیون فوت مکعب گاز به پاکستان انتقال خواهد داد که با قیمتهای کنونی ارزش آن به سالانه ٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار می رسد.

در پی توافق جامع هسته ای هفته گذشته، ایران پذیرفته است که در صورت برداشته شدن تدریجی تحریمهای اقتصادی، برنامه ی هسته ای خود را تا حد زیادی ظرف ٦ ماه آینده محدود کند.

خاقان عباسی گفت: انتظار دارد با تکمیل دو خط لوله از پروژه کلی خط لوله گاز ایران به پاکستان تا سال ٢٠١٧ حداقل روزانه ٢٥٠ میلیون فوت مکعب گاز به پاکستان انتقال یابد.

یکی از این دو خط لوله قرار است از بندر جنوبی غربی پاکستان در گوادار به شهر نوابشاه کشیده شود و دیگری قرار است از گوادار به مرز ایران ادامه پیدا کند.

مقامهای پاکستانی پیش تر به همتایان ایرانی خود گفته بودند که این کشور به دلیل فشار تحریمها علیه ایران مجبور به تأخیر در اجرای آن شده است، در حقیقت آنها تحریمها را بهانه کردند تا از پرداخت هزینه دیرکرد کل طرح تفره روند.

عباسی گفت: ما هیچ راه دیگری نداریم. باید این پروژه را به پایان برسانید در غیر این صورت باید روزانه سه میلیون دلار به ازای هر روز دیرکرد تکمیل آن به ایران پرداخت کنیم، اگر تحریمها برداشته شود دیگر هیچ بهانه ای باقی نمی ماند.

با این وجود تحلیلگران معتقدند که حتی پس از تحریمها هم پاکستان با فشار همپیمانان عربستان روبرو می شود.

عربستان و بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس رقابت دیرینه ای با ایران دارند و با رفع موضوع هسته ای ایران، نگرانی های آنها در بره ایرانی بیشتر از گذشته شده است.

به گفته یک مقام ارشد غربی در اسلام آباد، کمبود گاز در پاکستان در وضع هشداردهنده قرار گرفته است.

حسن عسگری رضوی، یک صاحب نظر در امور امنیتی و دیپلماتیک، گفت: پروژه ایران آزمونی جامع برای نواز شریف، نخست وزیر پاکستان خواهد بود تا مشخص شود که آیا می تواند در مقابل فشار هم پیمانانش در دنیای عرب مقاومت کند یا خیر؟

کد خبر : ۲۹۱۸۴۶