خبرگزاری کار ایران

رئیس HSE شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد:

اجرای اولین طرح اندازه گیری کارایی 600 هزار موتورخانه بر اساس پروتکل IPMV

سجده‌ای گفت: برای اجرای طرح اندازه گیری و صحه گذاری 600 هزار موتورخانه یک خط مبنا تعریف می شود و در دوره پس از اجرای بهینه سازی با اجرای تصحیحات آب و هوایی مصرف گاز همان ساختمان به دست آمده و صرفه جویی برای آن محاسبه می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا فراز سجده‌ای رئیس اندازه‌گیری و صحه‌گذاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در نشستی خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طرح‌های بیع متقابل که در سال گذشته در چارچوب بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال 93 ارائه شد و امسال این مکانیزم تحت عنوان بند 12 قانون رفع موانع تولید  به صورت دائمی درآمد، پرداخت مجری و سرمایه‌گذار طرح‌های بهینه‌سازی  به صورت نتیجه محور و از محل صرفه‌جویی‌های حاصله انجام می‌شود.

وی افزود: لازمه این موضوع این است که صرفه جویی‌های واقعی محقق شده به صورت عادلانه و صحیح محاسبه شده  و به سرمایه‌گذار پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه نحوه محاسبه میزان صرفه‌جویی موجب نگرانی بسیاری افراد بوده تصریح کرد: برای اینکه در اجرای این کار مشکلات و دعوایی بین طرفین پیش نیاید از ابتدای کار طرحی به عنوان طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری  بر اساس یک پروتکل معتبر مورد قبول طرفین تهیه شده و به عنوان اسناد قراردادی مورد توافق دو طرف قرار می‌گیرد.

سجده‌ای خاطرنشان کرد: در این طرح روش محاسبه صرفه جویی ،ریسک‌های قرارداد و نحوه مدیریت آنها، قیمت‌ حامل‌های انرژی، روش و فرمت گزارش‌دهی و مسئولیت‌ها، نحوه حل اختلاف‌های احتمالی ، نحوه صحه‌گذاری‌ها، تعریف و مورد توافق قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در تهیه طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری افزایش کارایی موتورخانه‌ها از پروتکل معتبر بین‌المللی IPMVP استفاده شده و بر اساس شرایط طرح حاضر  بر روی آن طراحی شده، تصریح کرد: تهیه طرح M & V افزایش کارایی موتورخانه‌ها به لحاظ اینکه اولین طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری بر اساس پروتکل بین‌المللی  در ایران تهیه شده و همچنین اولین طرح  M & V است که تعداد 600 هزار موتور خانه را شامل می‌شود منحصر به فرد است.

رئیس HSE شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه در محاسبات صرفه جویی طرح مذکورشرایط مصرف گاز و برق معین هر ساختمان با توجه به تاریخچه موجود آن در شرکت ملی گاز و توانیر مورد بررسی قرار گرفته اظهار داشت: بر این اساس برای آن یک خط مبنا تعریف می  شود و در دوره پس از اجرای بهینه سازی با اجرای تصحیحات آب و هوایی مصرف گاز همان ساختمان به دست آمده و صرفه جویی برای آن محاسبه می شود.

وی همچنین گفت: صحه گذاری های مرتبط با این طرح بسته به اندازه ساختمان توسط افراد حقیقی و حقوقی انجام می شود که شامل صحه گذاری خط مبنا، صحه گذاری عملیاتی، صحه گذاری ادواری و صحه گذاری موردی است و شرط لازم برای استفاده از تخصص این افراد این است که آموزشهای ICMVP را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند.

وی پیش بینی کرد که دو هزار کارشناس M&V  در این طرح مشغول به کار شوند که بازار کار خوبی برای متخصصین و مهندسین انرژی کشور خواهد بود.

سجده ای یادآور شد: آموزشهای مربوط به ICMVP از هفته آینده برای نخستین بار در کشور آغاز می شود و هدف اولیه تربیت متخصصین برای فعالیت در طرح ارتقای موتورخانه ها است.

وی ادامه داد: این آموزشها افرادتربیت شده می توانند در سایر طرح های صرفه جویی انرژی  وطرح هایی که در آینده در چارچوب ماده 12 قانون رفع موانع تولید ارائه خواهد شد نیز به ایفای نقش بپردازد.

وی همچنین به همایش استماع همگانی که در روز 5 مرداد برگزار می شود اشاره و اظهار داشت: در این همایش که به منظور ارتقای طرح موتور خانه ها برگزار می شود ضمن معرفی ارکان و کلیات طرح و روش محاسبه صرفه جویی و بازپرداخت سوالات ذینفعان پاسخ داده می شود.

کد خبر : ۲۹۱۹۶۸