خبرگزاری کار ایران

مدیر طرح افزایش کارایی ۶۰۰ هزار موتورخانه مطرح کرد:

5.2 میلیارد دلار صرفه جویی از محل افزایش کارایی موتورخانه‌ها

میرزایی دوره عمر طرح را 10 ساله اعلام کرد و گفت: کل صرفه‌جویی در طرح بالاتر از 5.2 میلیارد دلار است که از این میزان دو میلیارد دلار به سرمایه‌گذار داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد میرزایی مدیر طرح افزایش کارایی 600 هزار موتورخانه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بر اساس بند «ق» بهینه سازی مصرف سوخت  اقدام به اجرای طرح کاهش مصرف سوخت موتورخانه‌ها کرده‌ایم گفت: طرح یاد شده مورد تایید وزارت نفت و شورای اقتصاد است و یکی از طرح‌هایی است که منجر به افزایش کارایی موتورخانه‌ها شده و بر اساس سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یا عمومی قابل اجراست.

وی اظهار داشت: این طرح که در قالب بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه اجرا می‌شود انرژی پرفورمنس است و بر اساس  بازدهی انرژی محاسبه می‌شود یعنی سرمایه‌گذاران از جیب خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و همه مراحل کار به عهده سرمایه‌گذار است و پول خود را از محل صرف‌جویی‌های انجام شده دریافت می‌کنند.

میرزایی اظهار داشت: طرح مذکور در ساختمان های مسکونی و تجاری  و دولتی قابل اجراست و قرار است که 100 هزار واحد اداری و تجاری و 500 هزار واحد مسکونی طرح بهینه‌سازی در آنها اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه در پایلوت طرح که از 10 سال پیش انجام شده نتایج خوبی داشته‌ایم ادامه داد: طرح پایلوت و مبنای مطالعاتی باعث شد که طرح را به صورت کلان تعریف و اجرا کنیم.

میرزایی حجم سرمایه‌گذاری طرح را دو میلیارد دلار اعلام کرد که از محل صرفه جویی در مصرف گاز بازپرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: نرخ گاز صرفه‌جویی شده  که از سرمایه‌گذار خریداری می‌شود 450 تومان  به ازای هر متر مکعب خواهد بود که بازپرداخت آن برای منازل مسکونی تا 32 ماه  و مراکز اداری 22 ماه خواهد بود و محل تامین اعتبار نیز از محل گاز صرفه‌جویی شده است ضمن اینکه تعمیرات نیز به عهده شرکت ملی نفت و دولت‌ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شرکت هایی که در این طرح فعالیت می‌کنند باید دارای  رتبه تاسیسات خدمات انرژی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشند اظهار داشت: افراد حقوقی نیز باید دارای رتبه باشند و همچنین راه برای سرمایه‌گذاری افراد حقیقی نیز باز است.

وی با اشاره به اینکه 42 راهکار برای بهینه‌سازی مصرف سوخت پیش‌بینی شده که برای تمامی آنها مشخصات فنی و دستورالعمل فنی و صحه‌گذاری تعیین شده  اظهار داشت: تامین کنندگان کالا و خدمات نیز باید مورد تایید باشند لذا امکان استفاده از هر نوع محصولی وجود ندارد و تهیه محصولات باید بر اساس پیشنهادات ما و وندورلیست باشد.

وی با اشاره به پتانسیل 30 تا 50 درصدی ساختمان‌ها جهت صرفه‌جویی در مصرف سوخت  خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن مراحل کار باید راهکارهای فنی و تجهیزات و مشخصات مورد نیاز تایید شده باشد تا بتوانیم حداکثر صرفه‌جویی را داشته باشیم.

میرزایی گفت: برخی سرمایه‌گذاران طبق فراخوانی که سال گذشته انجام شد برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند و ضمن اینکه برخی ارگان‌ها نیز همچون وزارت دفاع خودشان اقدام به سرمایه‌گذاری خواهند کرد و اعلام کرده اند که می‌توانند بر روی ده هزار موتورخانه سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی با اشاره به سامانه در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام سرمایه‌گذاران در این طرح گفت: کلیه عملیات مدیریتی اعم از نظارت و بازرسی و واگذاری ساختمان و کار  از طریق سامانه به‌سما انجام خواهد شد.

میرزایی در خصوص پایلوت طرح نیز توضیح داد: از سال 82 تا 87 پایلوت طرح بر روی 5 هزار موتور خانه و شهرهای تهران ، رشت، مس سرچشمه، انجام شد و سیستم هوشمند موتورخانه نیز به صورت سوبسیدی اجرایی شد به نحوی که دو هزار سیستم هوشمند سوبسیدی در مدارس نصب کردیم که با توجه به مثبت بودن نتیجه آن آموزش و پرورش نصب سیستم را اجباری کرد و با اجرای این طرح در مدارس توانستیم 40 درصد در مصرف صرفه جویی‌ داشته باشیم.

وی در خصوص پتانسیل صرفه جویی موتورخانه‌ها در منازل مسکونی و ساختمان‌های اداری اظهار داشت: در ساختمان‌های مسکونی 400 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع و در ساختمان‌های اداری 570 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع در سال مصرف می‌شود در حالی که این میزان در اروپا زیر 100 کیلو وات ساعت است.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح یاد شده برای صاحب‌خانه‌ها رایگان خواهد بود گفت: همه هزینه اجرای بهینه‌سازی و راهکارهای اجرا به عهده سرمایه‌گذار است و مشتری پولی پرداخت نمی‌کند. ضمن اینکه اگر سرمایه‌گذار روی قرارداد پیش‌بینی کرده باشد و مشتری همکاری لازم را داشته باشد می‌تواند 10 درصد نیز در هزینه نگهداری تخفیف بگیرد.

میرزایی دوره عمر طرح را 10 ساله اعلام کرد و گفت: کل صرفه‌جویی در طرح بالاتر از 5.2 میلیارد دلار است که از این میزان دو میلیارد دلار به سرمایه‌گذار داده می‌شود.

کد خبر : ۲۹۱۹۸۰