خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

توسعه فروشگاههای زنجیره‌ای بزرگ با استفاده از توان بخش خصوصی / در خصوص نان ترجیح می‌دهم اظهار نظری نکنم

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۰۸۷

ستاد مبازره با قاچاق کالاو ارز مسوولیت کلی هماهنگی و برنامه ریزی برای کنترل قاچاق را دارد و ما به عنوان یک عضو در جلسات و کارگروههای مربوطه حضور فعال داریم و پیشنهادات و راهکارهای اجرایی مناسبی هم ارائه می دهیم و در بسیاری از موارد مجری مصوبات ستاد مذکور نیز هستیم.

در حال حاضر ضرورت ایجاد مشوق های مختلف برای واحد های صنفی در بخش های تولیدی ، خدماتی و خدمات فنی و همچنین بازسازی و نوسازی خطوط تولید در کشور حس می‌شود .

در این میان ارتقای کیفیت ، خدمات تولید و راهیابی کالاهای تولید داخل به بازارهای صادراتی و حرکت به سمت برندسازی مساله مهمی است که باید با در اختیار گذاشتن امکانات به واحدهای تولیدی و استفاده از تخصص و مهارت شاغلان گام های بلندتری در این راه برداشته شود.

اما به نظر می رسد یکی از مهمترین چالش ها در بازار داخلی مشکلات در شبکه توزیع کالاست که این معضل با گسترش فروشگاههای زنجیره ای نمایان تر می شود که باید نسبت به ساماندهی نظام توزیع و اصلاح آن فکری جدی کرد.

در این راستا یداله صادقی رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان به چند سوال خبرنگار ایلنا پاسخ داد که در ذیل می‌خوانید ؛

ایلنا- چرا جایگاه مشخصی برای برگزاری نمایشگاههای مختلف بهاره و پاییزه و ... در کشور تعیین نشده و اکثر نمایشگاهها زیر چادر و در شرایط غیر استاندارد برگزار می شود ؟

صادقی : برگزاری نمایشگاهها در مراکز استانها و شهرستانهایی که سایت نمایشگاهی دارند بدون مشکل انجام می شود اما درتهران به دلیل اینکه نمایشگاه بین المللی در موقعیت ترافیکی قرار گرفته چند سالی است که امکان برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا وجود ندارد و برای نمایشگاه از سایر اماکن نظیر محوطه مصلی، بوستانها و ... استفاده می شود .

ضمن اینکه گرانی و کمبود زمین علت عمده عدم ایجاد سایت نمایشگاهی در شهر تهران است .

  با توجه به رویکرد جدید وزارت متبوع برای توسعه فروشگاههای زنجیره ای بزرگ با استفاده از توان بخش خصوصی و همچنین برگزاری فروشهای فوق العاده در مناسبتهای مختلف و تعدیل و تنظیم مؤلفه های کلان اقتصادی کشور از جمله کنترل نرخ رشد تورم، سیاستهای انضباط پولی و مالی و ... روز به روز استفاده از نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا کمتر می شود لیکن در هر زمان و مکان که لازم باشد سازمانهای استانی اختیارات کافی برای تنظیم بازار از این طریق را دارند.

ایلنا-  به گفته علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران طی 2 سال آینده کلیه واحدهای نانوایی آزادپز خواهند شد ، آیا این موضوع سفره های مردم را کوچکتر نخواهد کرد؟ و آزاد سازی نرخ نان چه میزان در کاهش خرید مردم و دور ریز نان تاثیر گذار بود ؟

صادقی : سیاست گذاری در مورد آزادسازی نرخ نان در حوزه ستاد تنظیم بازار و ستاد هدفمندی یارانه ها است و ارتباط مستقیمی به وظایف مرکز امور اصناف و بازرگانان ندارد و ترجیح می دهم اظهار نظری نکنم!

ایلنا- آیا با گسترش فروشگاههای بزرگی نظیر هایپر مارکت ها و ... سایر فروشگاههای زنجیره ای نظیر رفاه تحت تاثیر قرار نگرفته اند ؟ شنیده ها حاکی از آن است که برخی از این فروشگاهها در مرز ورشکستگی قرار گرفته اند برنامه شما برای این دست از فروشگاهها چیست؟

صادقی: گزارشی از ورشکستگی فروشگاههای زنجیره ای به دست ما نرسیده اما در هر مورد باید علت بررسی شود لیکن اقبال از ایجاد فروشگاههای مذکور هم از ناحیه سرمایه گذاران و هم از ناحیه مصرف کنندگان مناسب بوده ضمن اینکه فروشگاههای مذکور هم در فضای کسب و کار کشور با محاسبات خودشان وارد می شوند.

ایلنا- چرا نظارت و برخورد با تخلفات در حوزه اصناف کمرنگ تر از گذشته شده ؟

صادقی : بازرسین اتاق اصناف ایران در سراسر کشور فعالند و در کنار بازرسین سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها بر بازار نظارت دارند و گزارشات ارسالی به تعزیرات و کنترل بازار موید اعمال نظارت آنهاست.

ایلنا- چرا برنامه مدونی برای فروش های فوق العاده در کشور وجود ندارد ؟

 صادقی : این برنامه وجود دارد ، در قانون نظام صنفی فروش فوق العاده پیش بینی شده و همه ساله در مناسبتهای مختلف اصناف و فروشگاههای زنجیره ای بزرگ مبادرت به فروش های فوق العاده می کنند.

ایلنا-  چه برنامه ای برای جلوگیری از قاچاق کالا به کشور دارید ؟

صادقی : ستاد مبازره با قاچاق کالاو ارز مسوولیت کلی هماهنگی و برنامه ریزی برای کنترل قاچاق را دارد و ما به عنوان یک عضو در جلسات و کارگروههای مربوطه حضور فعال داریم و پیشنهادات و راهکارهای اجرایی مناسبی هم ارائه می دهیم و در بسیاری از موارد مجری مصوبات ستاد مذکور نیز هستیم.

ایلنا- ارزیابی شما از وضعیت بازار پس از تحریم ها چیست‌؟

صادقی : پس از تحریم فضای تبادلات اقتصادی برای فعالین اقتصادی کشور بهتر می شود و به تبع آن هزینه های تولید کاهش می یابد و نرخ تورم کنترل می شود، تامین نیازمندیهای تولیدکنندگان نیز آسان­تر از قبل انجام می شود، امکان سرمایه گذاریهای خارجی و داخلی نسبت به قبل بیشتر می شود، نرخ بیکاری با سرمایه گذاریهای جدید کاهنده می شود و ... البته وضع قوانین مناسب و اجرای صحیح انها برای بهبود فضای کسب و کار و توجه جدی به مؤلفه های اقتصاد مقاومتی (ایمن سازی سیستم اقتصاد با تکیه بر مدیریت جهادی) باید به عنوان پایه اصلی حرکتهای اقتصادی پس از تحریم باشد و از رفع تحریم ها برای افزایش مخارج و مصارف استفاده نکینم و با تدبیر منابع ارزی ذخیره شده را در جهت رشد و توسعه زیرساختهای اقتصادی کشور استفاده کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز