خبرگزاری کار ایران

نماینده فائو در کشورمان:

توافق جدید فائو و بانک سرمایه گذاری اروپایی زمینه ارتقاء کشاورزی در ایران را فراهم می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۳۴۸

بانک سرمایه گذاری اروپایی (ای آی بی) با تاکید بر تجدید توجه جهانی به بخش کشاورزی از توسعه همکاری های خود با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به منظور گسترش و تعمیق سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشورهای خارج از اتحادیه اروپا همچون ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا از دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، این 2 سازمان با امضای یادداشت تفاهمی پنج ساله با تاکید بر توسعه  فعالیت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، ارتقاء بخش خصوصی و زنجیره های ارزش، این موارد را با اولیت های بانک سرمایه گذاری اروپایی و اهداف استراتژیک فائو هم راستا ارزیابی کردند.

این توافقنامه که در پی برگزاری سومین کنفرانس بین المللی تامین مالی برای توسعه طی هفته گذشته در شهر آدیسا بابا (پایتخت اتیوپی) به امضا رسید، نشان دهنده جلب مشارکت بانک سرمایه گذاری اروپایی به عنوان بزرگترین نهاد مالی چند ملیتی جهان با فائو در بخش تجارت کشاورزی است.

خوزه گرازیانو دا سیلوا، مدیر کل فائو، در این خصوص با اشاره به اهمیت اطمینان یافتن از تامین غذای کافی برای جمعیت رو به رشد و ایجاد پایداری در  نظام های غذا و کشاورزی از طریق سرمایه گذاری بیشتر در کشورهای در حال توسعه، گفت: «این رویداد فرصتی استثنایی برای هر دو سازمان است تا با ترکیب دانش فنی و ظرفیت های مالی توان حضور سرمایه گذاران خصوصی و دولتی را برای ریشه کنی گرسنگی به کار گیرند».

گزارش نمایندگی فائو در کشورمان می افزاید، تحولات اخیر که موجب پیش بینی گسترش روابط اقتصادی کشورهای اروپایی با ایران شده است، نیاز توجه جدی به افزایش سرمایه گذاری در کشاورزی، توسعه روستایی و امنیت غذایی در ایران را بیش از پیش پر رنگ ساخته است.

سرج ناکوزی، نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفت: نیاز به سرمایه گذاری بیشتر و بهتر در بخش کشاورزی ایران با توجه به روند دهه های گذشته امری حیاتی محسوب می شود. 

وی افزود: با بالارفتن میزان تقاضا برای غذا در پی افزایش جمعیت، کشور با چالش های ناشی از تقاضای بیشتر برای دسترسی به محصولات غذایی باکیفیت و ایمنتر مواجه است، در حالی که با محدودیت منابع و تهدیدات زیست محیطی و تاثیرات منفی ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز  رو به روست می باشد.

ناکوزی تصریح کرد، روند مذکور نه تنها حاکی از رشد فزاینده ی تقاضا برای سرمایه گذاری و حمایت از بخشهای کشاورزی و تولید غذاست، بلکه به طور همزمان نیاز برخورداری کشور از استراتژی حمایت از سرمایه گذاری که بتواند در مدیریت فرآیندهای پیچیده سیاست گذاری در این بخش کمک کند را نیز در بر می‌گیرد.

نماینده فائو افزود: همچنان که بازیگران سرمایه گذاری های جدید وارد عرصه می شوند ما در حال طی کردن اقدامات لازم جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار هستیم که در سال جاری میلادی برای دستور العمل پس از 2015 تصویب خواهد شد. لذا بسیار حائز اهمیت است که از فرصت های فراهم شده از توافق میان بانک سرمایه گذاری اروپایی و فائو برای تقویت سرمایه گذاری در نظام های غذایی و کشاورزی بخش های خصوصی و دولتی ایران بهره لازم گرفته شود.

ناکوزی اظهار داشت، چنین سرمایه گذاری هایی می تواند سهم قابل توجهی را در توسعه بخش های کشاورزی به گونه ای قدرتمند، پایدار و مقاوم فراهم سازد به گونه ای که موجبات تقویت این بخش را در اقتصاد ملی فراهم سازد. 

شایان ذکر است، در فاصله 70 سال گذشته مرکز سرمایه گذاری فائو (FAO Investment Centre) به عنوان یکی از با سابقه ترین شرکای استراتژیک نهاد های مالی بین المللی توانسته است سرمایه گذاری های لازم را به سوی بخش کشاورزی روستایی هدایت نماید. این مرکز که به دلیل تجارب و  تخصص های مرتبط با سرمایه گذاری در جهان شناخته شده است، از پرسنل مجرب در قالب تیم های متخصص برخوردار می باشد. فعالیت های این مرکز به گسترش قابل توجه بخش کشاورزی در تعداد کثیری از کشورهای در حال توسعه از طریق برنامه های سرمایه گذاری که با همکاری نهادهای مالی بین المللی تدوین و به اجرا گذاشته شده، انجامیده است.

فائو و بانک سرمایه گذاری اروپایی نیز پیش از این همکاری های لازم در خصوص ایجاد پلت فرم اشتراک گذاری اطلاعات با عنوان «کشاورزی شرق» را به اجرا گذاشته اند و توافق اخیر نیز راه را برای توسعه همکاری های این دو سازمان در خصوص تولید تحلیل های مشترک، برنامه ریزی و اجرای سرمایه گذاری که از طریق دسترسی این بانک به بازار سرمایه بین المللی و قابلیت آن در ابداع عملیات سرمایه گذاری هموار خواهد ساخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز