خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه ترکمنستان:

افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان تا 60 میلیارد دلار

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۹۴۶

طبق مذاکرات و تفاهم های روسای جمهور دو کشور حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در ده سال آینده باید به 60 میلیارد دلار افزایش یابد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با بیان اینکه در سال جاری حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به 4 میلیارد دلار امریکا رسیده است گفت: طبق مذاکرات و تفاهم های روسای جمهور دو کشور حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در ده سال آینده باید به 60 میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رشید مردوف در چهاردمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران ترکمنستان با اشاره به سفرهای اخیر رئیس جمهور ایران به ترکمنستان گفت: در جریان ملاقاتهای دو رئیس جمهور ایران و ترکمنستان 18 سند همکاری به امضا رسیده است طی جلسات امروز و فردا این 18 سند اقتصادی بین دو کشور مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه مجدانه برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور در تلاش هستیم ادامه داد: حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشوردر سال جاری به 4 میلیارد دلار آمریکا رسیده است که این پیشرفتها در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

مردوف با اشاره به سایر ظرفیتها برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور گفت: طبق ملاقات هایی که رئیس جمهور ایران و ترکمنستان در عشق آباد داشتند و مذاکراتی که نهایی شده است ما این وظیفه را داریم که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را به 60 میلیارد دلار برسانیم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان تاکید کرد: معتقدم با همبستگی و اتحاد می توانیم برای رسیدن به این اهداف گام برداریم.

وی با بیان اینکه تحقق هدف مبادلات تجاری 60میلیارد دلاری از اهمیت استراتژیک و راهبردی برخوردار است گفت: گام هایی که برای تحقق این هدف برمی داریم باید گامهای عملی باشد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با بیان اینکه در جلسات امروز و فردا اولویتهای پروژه ها بررسی می شود گفت: از نظر ما پروژه های سوختی، انرژی، آب و برق، بازرگانی وکشاورزی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که برای افزایش مبادلات اقتصادی در این حوزه ها راه حل ها و پیشنهاداتی را برای ارائه داریم.

وی با اشاره به ماموریت افزایش ترانزیت جاده ای بین دو کشور و تردد روزانه هزار کامیون از مرزهای ایران به ترکمنستان گفت: درست است که هنوز به عدد 1000 کامیون در تردد ها نرسیده ایم اما قبل از سفر رئیس جمهور ایران به ترکمنستان مجموعا از 4 نقطه مرزی چیزی حدود 500 کامیون در روز تردد داشت که بعد از سفر رئیس جمهور ایران این تعداد به 600 کامیون در روز رسید.

مردوف با اشاره به یکی از مشکلات تردد کامیونها بین مرزهای ایران و ترکمنستان گفت: مسائل فنی در مسیر تردد کامیونها وجود داردکه یکی از این مشکلات فنی پل سرخس است در حال حاضر از روی این پل 220 دستگاه کامیون در روز می تواند تردد کند اما اگر این پل بازسازی شود تعداد تردد کامیونها به 450 دستگاه در روز می رسد.

وی با اشاره به کریدور های حمل و نقلی بین ایران و ترکمنستان گفت: کریدور ترانزیتی سرخس تا بندر عباس کریدور شمال به جنوب است که کریدور ترانزیتی بسیار مهمی برای هر دو کشور محسوب می شود و معتقدم باید به طور کامل از ظرفیتهای ترانزیتی این مسیر ریلی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان ادامه داد: با ساخت مسیر ریلی ترکمنستان ـ سرخس ـ مشهد تا بندرعباس طول مسیر ترانزیتی این محور تا 804 کیلومتر کاهش یافت که توانستیم هزینه های بسیار زیادی را با افتتاح این مسیر کاهش دهیم.

مردوف با اشاره به اینکه 56 پروژه از سوی شرکتهای ایرانی برای مشارکت در پروژه های اقتصادی ترکمنستان مطرح است گفت: باید تمام شرکتهای ایرانی مانند سایر شرکتها در مناقصه های بین المللی شرکت کنند و برخی از شرکتهای متقاضی از سوی ایران آنچنان که باید کیفیت فنی و تخصصی را ندارند معتقدم در بحث افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور باید بحثهای فنی و کیفی هم افزایش یابد  البته در این مدت بررسی هایی که کردیم نشان داده است شرکتهای ایرانی از بروز ترین تکنولوژی ها برای اجرای پروژه ها استفاده می کنند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز