خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت نفت عنوان کرد:

صادرات مجدد گاز به ترکیه کمتر از یک هفته

دریافت گاز ترکیه از ایران به دلیل ایجاد مشکل در خط لوله ٤٠ اینچ صادراتی (در کیلومتر ٢٠ خط لوله صادرات گاز) حد فاصل شهر دوبیاضیت و پاسگاه گل بلاغ در خاک ترکیه متوقف شد.

اکبر نعمت اللهی سخنگوی وزارت نفت در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص توقف صادرات گاز به ترکیه گفت: این وقفه صادراتی به دلیل انفجار در خط لوله در کشور ترکیه بوده و به محض رفع مشکل صادرات از سر گرفته می شود.

وی دلیل احتمالی وقوع این حادثه را فعالیت های اخیر پ.ک.ک در خاک این کشور عنوان کرد و افزود: طرف ترک در حال بازسازی خط لوله است ظرف کمتر از یک هفته مشکل رفع خواهد شد.  

نعمت الهی بهانه قرار دادن این حادثه از سوی ترکیه برای عدم دریافت گاز از ایران و انعقاد قرارداد با روسها را منتفی دانست.

به گزارش ایلنا، دریافت گاز ترکیه از ایران به دلیل ایجاد مشکل در خط لوله ٤٠ اینچ صادراتی (در کیلومتر ٢٠ خط لوله صادرات گاز) حد فاصل شهر دوبیاضیت و پاسگاه گل بلاغ در خاک ترکیه متوقف شد.  

بر اساس این گزارش؛حدود یک ماه پیش راشاتودی اعلام کرده بود که  قرارداد صادرات گاز روسیه به ترکیه توسط دو شرکت دولتی این دو کشور به امضا رسید.

این قرارداد بین دو شرکت دولتی گازپروم روسیه و بوتاش ترکیه و همچنین تعدادی از شرکت های خصوصی ترکیه به امضا رسید.

معاون مدیرکل گازپروم تأکید کرد قرارداد ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه نیز تا پایان سال جاری به امضا خواهد رسید.

دو شرکت همچنین قصد دارند قراردادی را در جهت ارائه تخفیف به ترکیه در خرید گاز به امضا برسانند.

این گزارش حاکی است؛ در سفر 19 فروردین رئیس جمهور ترکیه به ایران گاز و قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه یکی از محورهای گفت وگو عنوان شد.

تانر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه که در این سفر اردوغان را همراهی می کرد پیش از عزیمت به تهران گفت: در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران، آنکارا و تهران در مورد امکان قرار دادن تخفیف بر گاز طبیعی فروشی ایران به ترکیه مذاکره خواهند کرد.

وی در یک کنفرانس خبری در آنکارا توضیح داد، ما امیدواریم که ایران به ترکیه یک قیمت منطقی‌تر برای گاز صادراتی خود پیشنهاد کند.

براساس قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه که در سال 2001 اجرایی شد باید سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز به این کشور صادر کنیم که خوشبختانه تاکنون در این خصوص کوتاهی نشده است.

کد خبر : ۲۹۳۳۳۳