خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده تاکید کرد :

هدف گذاری 60 میلیارد دلاری مبادلات ایران و ترکمنستان طی 10 سال آینده

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۳۹۱

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : براساس تصمیمات روسای جمهوری د.کشور، حجم مبادلات دوکشور ایران و ترکمنستان طی 10 سال آینده باید به 60 میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایلنا، محمد رضا نعمت زاده در دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان با وی با اشاره به تعلقات فرهنگی و تاریخی دیرینه دو کشور یاد آور شد : باید بتواتیم زمینه های همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور را فراهم کنیم .

وی با برشمردن زمینه های همکاری دو جانبه از جمله گاز طبیعی و نیازمندی‌های فنی و زیر بنایی و کالا و صنایع ، موانع بر سر راه را نیز تشریح کرد .

 وی با اشاره به حضور دو سفیر در این نشست افزود :  مشکلات مربوط به اخذ روادید می تواند با پیگیری‌های این دو سفیر رفع شود.

نعمت زاده  اضافه کرد : شرکتهای فنی و مهندسی ما می توانند در زمینه پروژه های مربوط به برگزاری بازیهای آسیاسی در ترکمنستان در دو سال آینده همکاری کنند.

وی گفت : کشور ما آمادگی دارد که 700 دستگاه خودرویی را که قبلا برای صادرات آن به توافق رسیده بودیم را با خدمات پس از فروش ، تامین قطعات تحویل دهد.

احداث نیروگاه ، احداث پالایشگاه های گاز ، پروژه های بیمارستانی و زیر ساختی ، احداث و فعال سازی بازارچه های مرزی و گاز سوز کردن خودروهای سبک و اتوبوس و سیمان از دیگر زمینه های مورد اشاره وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان بود.

مهندس نعمت زاده  اضافه کرد : امروز 25 درصد از سوخت خودروهای ما از گاز است و می توانیم این پروژه را در کشور ترکمنستان نیز اجرا کنیم.

در این نشست همچنین رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت : ما آماده همکاری در زمینهای تجارت ، عمران و اقتصاد و حوزه های فناوری و فناوری نوین هستیم.

رشید مردوف  با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای ایران و محصولات ایرانی گفت : این نمایشگاه و همایش دیدار با فعالان بازرگانی از نمونه هایی است که باعث پیوند خوردن شرکتهای دو کشور می شود.

وی حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران را 4 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود : 1 میلیارد دلار آن واردات کالا از ایران بوده است و بر اساس آمارهای رسمی حجم مبادلات تجاری دو کشور در 6 ماهه اول سال میلادی نسبت مدت مشابه قبل از آن 4 درصد رشد داشته است.

وزیر امور خارجه ترکمنستان  زمینه های همکاری دارای اولویت را حمل و نقل ، انرژی ، راه سازی و عمران دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز