خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین :

میزان سرمایه گذاری در صنایع کوچک 24 درصد است

در ایران 92 درصد صنایع شامل صنایع کوچک و متوسط می شوند و در حال حاضر 80 هزار واحد صنعتی با میزان اشتغال 990 هزار نفر یعنی حدود 42 درصد را در بر می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، عبدالقار ناصحی به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از 160 میلیون شرکت در اروپا تنها 1 درصد در زمینه صنایع بزرگ فعالیت می کنند و این موضوع نشان دهنده اهمیت صنایع کوچک در حوزه تولید و اقتصاد در این کشورها است.

وی افزود: این در حالی است که در ایران 92 درصد صنایع شامل صنایع کوچک و متوسط می شوند و در حال حاضر 80 هزار واحد صنعتی با میزان اشتغال 990 هزار نفر یعنی حدود 42 درصد را در بر می گیرد.

ناصحی ادامه داد: هر چند میزان سرمایه گذاری در بخش ( صنایع کوچک) 24 درصد است اما میزان اشتغالزایی در این بخش حدود 2 برابر است و حجم سرمایه گذاری ها با اشتغالزایی نسبتی معکوس دارد.

وی با بیان اینکه واحدهای با مقیاس کوچک برای تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند گفت: این گونه واحدها در بازار فروش نیز قابل رقابت با واحدهای بزرگ نیستند.

وی گفت: مقام معظم رهبری و رییس جمهور نیز بارها به اهمیت صنایع و بنگاههای کوچک و متوسط اشاره کرده اند.

ناصحی با اشاره به تعداد شهرک های مصوب در کشور افزود: در حال حاضر 941 شهرک صنعتی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد 754 شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده و 64 هزار و 734 فقره واگذاری زمین انجام شده و 34 هزار واحد به بهره برداری رسیده است که 700 هزار شغل ایجاد کرده است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در خاتمه با اشاره به حمایت های این سازمان از صنایع کوچک افزود: ایجاد تعاونی ها و انجمن ها برای تامین مواد اولیه ، ایجاد مراکز کسب و کار ، حمایت از پایان نامه های دانشگاهی ، تسهیلات ارزان قیمت تا پنج درصد زیر قیمت مصوب بانک مرکزی ، تامین ضمانت نامه های بانکی و نیز تشکیل صندوق ضمانت صنایع کوچک از راهکارهای پیش بینی شده برای حمایت از صنایع کوچک به شمار می رود.

گفتنی است؛ تور رسانه ای خبرنگاران حوزه صنعت در این سفر از واحد صنعتی شرکت تاژ تولید کننده مواد بهداشتی و شوینده ، واحد صنعتی آسیاناما تولید کننده مخازن سی ان جی و شرکت نفیس نخ تولیدکننده انواع نخ های پلی استر واقع در شهرک صنعتی لیا در قزوین بازدید کردند.

کد خبر : ۲۹۳۵۹۴