خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو:

جبران خسارت‌های سیل مازندران به اعتبار ملی نیاز دارد

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: جبران خسارت‌های ناشی از سیل اخیر در استان مازندران به اعتبار ملی نیاز دارد.

به گزارش ایلنا، "افشین جعفرزاده" در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده مازندران در سوادکوه گفت: مدیران مجموعه وزارت نیرو در استان با کمترین بودجه، بیشترین کارایی و پیشرفت فیزیکی در پروژه‌ها را داشتند، اما کار در این حوزه گسترده، اعتبارات ملی نیاز دارد.

وی افزود: تلاش شبانه‌روزی و ایثارگرانه حوزه برق و انرژی در تمام شرایط به‌ویژه مدیریت بحران قابل تقدیر است؛ اما همکاری مدیران استانی در تخصیص بودجه‌ها می‌توانند انرژی مضاعفی به آنها بدهند تا ضروری‌ترین نیاز مردم که آب و برق است، به‌موقع تامین و پایداری شبکه‌ها نیز تضمین شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران نیز در حاشیه این بازدید که مدیران صنعت آب و برق این استان هم حضور داشتند، با بیان اینکه استان مازندران استان بحران‌خیز است، گفت: از سال 86 تاکنون حوادث گوناگون همچون سرمای شدید و یخبندان و قطع گاز در این استان اتفاق افتاده که ده‌ها نفر نیز جان خود را از دست دادند و جایگزینی برق در این شرایط سخت برای استفاده از سیستم گرمایشی و پخت و پز که صددر صد استفاده‌های مردم از برق بوده، بسیار ضروری است.

 "قاسم شهابی" ادامه داد: مواردی همچون طوفان مهرماه 87 که علاوه بر قطع برق مناطق ساحلی استان، 200 روستای طوفان زده نیز با قطع برق مواجه شده بودند، سیل بهشهر و رانش زمین در مناطق مختلف سوادکوه، آمل و همه و همه حکایت از شرایط سخت و بروز حوادث گوناگون طبیعی بوده و خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی و ایثارگرانه پرسنل خدوم و زحمتکش، از تمام آزمون‌ها سربلند بیرون آمده‌ایم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریز خوبی هستند، اظهار داشت: در مجموعه آب و برق مدیران متعهد، دلسوز و مردمی روی کار آمده و خود را از جنس مردم می‌دانند و تمام تلاششان حل مشکلات آنها است، اما منابع ندارند و محدودیت منابع و اعتبارات بزرگترین مشکل و چالش پیش و روی دستگاه‌های اجرایی است و حل این موضوع نیاز به اعتبارات ملی نیاز دارد.

شهابی ادامه داد: در طرح ملی کاهش تلفات و هدر رفت انرژی نیز نیازمند همدلی و همراهی آحاد مردم و مسئولان هستیم، زیرا در حال حاضر هم سرقت لوازم و تجهیزات برقی بیداد می‌کند هم سرقت انرژی که سرمایه کشور است هدر می‌رود.

وی افزود: بارش سیل آسا و جاری شدن سیل در شهرستان های سوادکوه و آمل که سبب تخریب منازل مسکونی و مراکز تجاری، راههای ارتباطی روستایی و شهری و مزارع شد، خسارات فراوانی نیز به تاسیسات توزیع برق مازندران وارد ساخت و 12 اکیپ فنی و عملیاتی به مناطق سیل زده اعزام و توانستند در روز اول حادثه تمام مناطق شهری و روستاها غیر از دو روستای خوش نشین غوزک و اسپوک از بخش لفور سوادکوه و آلاشت به‌دلیل عدم دسترسی راه تمام مناطق شهری و روستایی در روز اول و دوم جاری شدن سیل برقدار شدند و مناطق تغذیه کننده ایستگاه کمپکت کارکرد نیز که بر اثر سیل بی برق شده بودند از طریق فیدر 20 کیلوولت آلاشت برقدار شدند.

مدیر عامل شرکت برق مازندران و گلستان نیز گفت: بار اصلی استان در حالت عادی از 1500 مگاوات تجاوز نمی‌کند، ولی در چند روز گرم سال 3400 مگاوات پیک بار داشتیم.

"حسین افضلی" گفت: در حال حاضر در شهرستان‌های محمودآباد، نور و آمل با مشکل افت شدید ولتاژ مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی فقط با ساخت نیروگاه برطرف می‌شود و نیروگاه 500 مگاواتی در حال ساخت نوشهر نیز پاسخگوی نیاز استان نخواهد بود و حداقل نیاز فعلی استان ایجاد ظرفیت 700 مگاواتی است.

افضلی از حضور دست‌کم 12 میلیون مسافر در ایام تابستان در مازندران خبر داد و تصریح کرد: زیرساخت‌های موجود پاسخگوی این حجم مسافر نیست.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با بیان اینکه تدبیر مدیریت بار سبب گذر از پیک تابستان می‌شود، گفت: نیاز به تخصیص اعتبارات ملی و استانی است تا بتوانیم زیرساخت اصلی توسعه استان را تقویت نمائیم .

"صالح معرفت" افزود: برای حفظ وضعیت موجود حداقل به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان اظهار داشت: با توجه به فول‌باری پست‌های 230 و 400 در حوزه برق مازندران و گلستان، سنگینی بار این پست‌ها بر دوش سایر پست‌ها است که در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

در بازدید مدیران صنعت آب و برق مازندران از مناطق سیل زده استان، تحقق وعده مسئولان در واقع بروز حوادث و بحران‌ها، اختصاص بودجه و تامین منابع و اعتبارات، تعیین و تکلیف رودخانه‌ها، تحدید جدی دریاچه‌ها و ضرورت حمایت مسئولان، احداث سدهای مخزنی، اختصاص تنخواه جهت مدیریت در شرایط بحران، عدم ساخت و سازها در حریم شبکه‌های برق و رودخانه‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، سیل اخیر مبلغ 10 میلیارد و 500 میلیون ریال به تاسیسات توزیع برق مازندران خسارت وارد کرد.

کد خبر : ۲۹۳۹۰۶