خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق تعاون:

سهم پیش بینی شده برای بخش تعاون در برنامه پنجم محقق نشد

تاکنون نشست های متعددی با روسای دو اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و اتاق تهران داشته ایم که اطمینان دارم هماهنگی میان اتاق های بخش خصوصی ارتقا جایگاه بخش تعاون را به همراه خواهد داشت و کمک به دولت محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون در نشست خبری که در محل اتاق تعاون برگزار شد، گفت: نمایشگاه صنعت ساختمان با افزایش 47 درصدی شرکت‌ها امسال برگزار می شود و در صورتی که توافق هسته ای پیشتر انجام شده بود به طور یقین تعداد مشارکت شرکتهای خارجی از امروز هم بیشتر می شد.

وی اظهار داشت: 25 کشور در نمایشگاه بین المللی امسال حضور دارند که شامل شرکتهایی از کشورهای امارات، روسیه، چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، فنلاند، استرالیا، ویتنام، مالزی، ایتالیا، انگلیس، لهستان، هلند، فرانسه، نروژ، آلمان، پرتقال، قبرس، یونان، اسپانیا، سویس، سوئد، بلژیک و امریکا است.

 گزارش عملکرد اتاق تعاون

عبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به عملکرد اتاق تعاون، گفت: اواخر سال گذشته انتخابات اتاق تعاون، برگزار شد و هیات رئیسه اتاق انتخاب شد. میزان مشارکت در انتخابات اتاق صد درصد بود و با توجه به شرایط موجود لازم بود برنامه سه ساله اتاق تنظیم شود.

وی با اشاره به توانمندی های اتاق تعاون، اضافه کرد: اصلاح بخشی از قانون تعاون توسط مجلس شورای اسلامی، راهبرد خوبی برای اتاق فراهم کرد.

وی ادامه داد: برنامه اتاق تعاون به عنوان نقشه راه اتاق تهیه و در چهار بخش تنظیم شده است. بخش نخست مقدمه و بخش های اول و دوم به ترتیب در خصوص نهاد سازمانی اتاق تعاون و تجزیه و تحلیل وضع موجود صحبت شده است.

وی فصل سوم سند تعاون را اجرای برنامه و اهداف استراتژی عملکردی راهبردها و دسترسی به اهداف و فصل چهارم را بر دو محور ارزیابی عملکرد دوره و همچنین در صورت نیاز بازنگری در برنامه عنوان کرد.

وی با اشاره به تلاش های دولت تدبیر و امید در حل مسائل هسته ای، گفت: با رفع تحریم ها شرایط جدیدی برای کشور فراهم می شود. اتاق تعاون برای بعد از تحریم ستاد برنامه ریزی تشکیل داده تا تعاونی ها بتوانند فعال تر عمل کنند.

 موفق به کسب سهم 25 درصدی نشدیم

رئیس اتاق تعاون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سهم 25 درصدی که در برنامه پنجم توسعه برای بخش تعاون پیش بینی شده بود، گفت: متاسفانه نتوانستیم به این مهم دست یابیم.

وی سهم بخش تعاون را بین 5 تا هشت درصد عنوان کرد و گفت: برای تحقق سهم 25 درصدی که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده قرار بود 30 درصد تسهیلات بانکی به بخش تعاون تخصیص یابد اما این مهم محقق نشد و تنها پنج درصد تسهیلات به سمت بخش تعاون بود.

وی تاکید کرد: با این سهم ناچیر ارتقا بخش تعاون ناممکن شد. بانک توسعه تعاون که در خدمت بخش تعاون است نیز از سرمایه اندکی برخوردار می باشد که نمی تواند زمینه تحقق دستیابی به سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد را فراهم کند.

 حضور در شوراهای مربوط به تدوین برنامه ششم

عبداللهی اظهار داشت: حضور در شوراها مربوط به تدوین برنامه ششم است. دولت برای تدوین برنامه ششم 30 شورا تشکیل داده که اتاق تعاون در هر 30 شورا حضور دارد. نمایندگان اتاق تعاون، اهداف بخش تعاون را در شوراهای تدوین برنامه ششم نیز پیگیری می کنند.

به گفته این فعال بخش تعاون، همچنین اتاق تعاون در شوراهای اصلی کشور حضوری فعال دارد تا بتواند از اهداف تعاون در این شوراها حمایت کند.

 حضور اتاق تعاون در سه قوه

عبداللهی افزود: همچنین اتاق تعاون در سه قوه حضوری فعال دارد و به آنها مشاوره می دهد. در کنار آن نیز  با مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط هستیم  که این ارتباط سبب شده اتاق تعاون، تفاهمنامه‌ای با مجمع امضا کند که ارائه مشاوره برای تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها بخشی از این تفاهم‌نامه است.

وی اظهار داشت: برای پیگیری تدوین سیاست ها و برنامه های اصلی کارگروهی از سوی اتاق تشکیل شده است.

 ایجاد مرکز داوری

رئیس اتاق تعاون گفت: یکی از مشکلات این بخش مربوط به حجم زیاد پرونده های بخش تعاون در قوه قضائیه بود که برای مساعدت به امر قضا در کشور، مرکز داوری اتاق تعاون را تشکیل داده ایم که در هفته تعاون افتتاح خواهد شد. در این مرکز، عالمان و کارشناسان حقوق حضور دارند و برای رفع نارسایی ها اقدام می کنند.

 آموزش علمی تعاونگران

وی با اشاره به آموزش علمی تعاونگران کشور گفت: اتاق تعاون مبادرت به ارتقا علمی کشور کرده و در همین ارتباط اقدام به برقراری دوره های آموزشی سه ماهه کرده است.

رئیس اتاق تعاون اظهار امیدواری کرد با برقراری دوره های آموزشی بتوانیم شاهد ارتقا سطح علمی تعاونگران در کشور باشیم.

وی در خصوص دیدگاهش نسبت به مسکن اجتماعی گفت: در صورتی که دولت از اتاق بخواهد در انجام این مهم یاری رسان باشد، اتاق تعاون آمادگی دارد که حضوری فعال در ایجاد مسکن اجتماعی داشته باشد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر بخش تعاون در 120 رشته فعالیت دارد و این بخش ظرفیت بزرگی برای ایجاد فرصت های شغلی متنوع دارد. فناوری های نوین در کشور در حال شکل گیری است که بخش تعاون با حضور در این تکنولوژی ها می تواند سهم خود را در اقتصاد افزایش دهد.

ماشاءالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون مرکزی نیز اظهار داشت: برای رسیدن به سهم 25 درصدی در اقتصاد کشور باید 50درصد فعالیت بازار سرمایه به بخش تعاون اختصاص می یافت که تاکنون این مهم تحقق نیافته است.

کد خبر : ۲۹۵۴۱۵