خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت شهرک ‌های صنعتی استان تهران در گفتگو با ایلنا خبر داد :

انتقال خودروسازی‌های جاده مخصوص کرج به شهرک‌های صنعتی

مساحت شهرک های صنعتی در استان تهران 9 هزار هکتار است که 8 هزار هکتار آن واگذار شده است.

علی سلیمانی ، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت بخش صنعت در شرایط پس از تحریم اظهار داشت: حوزه صنعت یکی از امیدهای اقتصاد کشور است و در صورتی که تحرکی در این بخش ایجاد شود می توان توقع داشت در بخش های دیگر نیز رونق ایجاد شود.

وی ادامه داد: میانگین میزان اشتغال در بخش صنعت در دنیا بین 35 تا 40 درصد ، در بخش خدمات نیز حدود 40 درصد و در بخش کشاورزی و سایر بخش ها حدود 20 درصد است که ما هم باید این هدف را دنبال کنیم.

سلیمانی تصریح کرد: البته بین 80 تا 90 درصد اشتغال در بخش خدمات نیز وابسته به بخش صنعت است.

وی خاطر شان کرد: با توجه به شعارهای دولت هم اکنون فعالان اقتصادی در انتظار گشایش و ارتباط موثر در حوزه صنعت با اقتصاد دنیا هستند و رویکرد دولت نسبت به دو سال گذشته کاملا تغییر کرده است و این موضوع نشان می دهد که فعالان اقتصادی می توانند از این فضا در حوزه سرمایه گذاری بهره برداری کنند .

وی با بیان اینکه اوضاع اهالی صنعت تا یک سال آینده بهبود خواهد یافت گفت: در گذشته ما در بخش صادرات و برگشت پول و نیز ورود تکنولوژی با مشکلاتی روبرو بودیم و ارتباط با اهالی صنعت در کشورهای اروپایی نیز دشوار بود و مجالی برای صنعت گر ایجاد نشد و شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم.

افزایش رفت و آمد سرمایه گذاران به شهرک های صنعتی

سلیمانی ادامه داد: البته یکی از پارامترهای اصلی در سرمایه گذاری نرخ ارز است که تا به حالت تعادل نرسد نمی توان شاهد بهبود اوضاع بود، این در حالی است که با توجه به در نظر گرفتن شاخص های کسب و کار و بررسی بازار هم اکنون رفت و آمد سرمایه گذاران به شهرک های صنعتی برای انتخاب جا و مکان مناسب و ماشین آلات زیاد شده است و روند ارزیابی طرح ها و ماشین آلات تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که ارزی هم وارد کشور نشود ما با کشورهایی که برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند می توانیم مراوده داشته باشیم که همین موضوع هم برای ما کفایت می کند اما در صورتی که بخشی از این ارز آزاد شود می تواند تحرک خوبی در حوزه صنعت ایجاد کند.

سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر میزان نقدینگی در کشور عددی بین 600 تا 700 هزار میلیارد تومان است گفت: بسیاری از این ارقام در موسسات و سیستم های مالی بانکی هستند که مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورده اند که در صورت رفع این مشکلات و ورود آن به بازار و گردش آن وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد !

وی با اشاره به اینکه واحد های تولیدی ما با ظرفیت کامل فعال نیستند گفت: در حال حاضر واحد های تولیدی با تمام ظرفیت خود کار نمی کنند این در حالی است که ما ظرفیت 3 شیفت را برای برخی از آنها در نظر می گیریم اما اکثر آنها با ظرفیت 2 شیفت و 1 شیفت کار می کنند و تنها واحد هایی که دارای کوره هستند که نباید خاموش شود 3 شیفت هستند که تعداد آنها هم بسیار اندک شمارند.

کارفرماها به سمت نیروی انسانی موجود در کشور حرکت کنند نه اتباع بیگانه !

مدیرعامل شرکت شهرک ‌های صنعتی استان تهران افزود: مشکلاتی نیز در حوزه نیروی کار اطراف شهر تهران داریم که اغلب واحدهای صنعتی مملو از کارگران اتباع خارجی بدون مجوز هستند که دستمزدشان هم رقمی حدود 700 تا 800 هزار تومان و بر اساس قانون کار است و دیگر افغانی ها هم با 200 هزار تومان کار نمی کنند این موضوع نشان می دهد که کارگران ایرانی کارآیی لازم را ندارند که کارفرما به این سمت حرکت کرده است !

وی گفت: در صورتی که اشتغال کاذب حذف شود می توان به بکارگیری این افراد در شغل های مولد امیدوار شد و واحدهای تولیدی و کارفرماها به سمت نیروی انسانی موجود در کشور حرکت کند.

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون چه تعداد واحد تولیدی و صنعتی در تهران مشغول به کار هستند گفت: در حال حاضر 4600 واحد تولیدی در استان تهران فعال است که 70 هزار شغل ایجاد کرده همچنین 4000 واحد تولیدی نیز در حال نصب ماشین آلات و راه اندازی و فعالیت های ساختمانی خود هستند که به عنوان طرح قلمداد می شوند. که با مجموع آن ها می توان گفت حدود 8500 واحد صنعتی در استان تهران وجود دارد و بر اساس برآوردها تا 130 هزار شغل مستقیم در شهرک های صنعتی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که این واحدها فعال شوند و  بین 2 تا 3 شیفت حرکت کنیم میزان اشتغال واحدهای صنعتی استان تهران به 200هزار نفر خواهد رسید.

برخی از شهرک های صنعتی تهران مشکل کمبود نیروی انسانی دارند!

سلیمانی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر برخی از واحدهای صنعتی با کمبود نیروی انسانی و کارگر مواجهند ، به عنوان مثال در (شهرک صنعتی آئینه ورزان حوالی جاده دماوند) و یا حتی در شهرک شمس‌آباد با کمبود نیروی انسانی مواجهند ، هرچند برای رفاه کارگران سرویس ایاب و ذهاب نیز در نظر گرفته اند اما تعداد کمی به این شهرک‌ها مراجعه کردند.

وی با اشاره به علت این اتفاق گفت: افزایش اشتغال کاذب در شهر تهران موجب شده تا افراد به این شهرک‌ها مراجعه نکنند و به دنبال کارهای سهل‌تر باشند و به سمت بازار مولد و سخت تر نروند.

سلیمانی گفت: مساحت شهرک های صنعتی در استان تهران  9 هزار هکتار است که 8 هزار هکتار آن واگذار شده است.

وی با اشاره به میزان واحدهای تعطیل شده در تهران گفت: از 4600 واحد صنعتی حدود 200 واحد راکد شده که آن هم حدود 5 درصد از کل واحدها را به خود اختصاص داده است و در برنامه بلندمدت در نظر داریم تا این واحدها را مجدداً سرپا کنیم هم‌اکنون نیز برخی از واحدها با ظرفیت بسیار پایین مشغول به کارند .

وی با بیان اینکه 40درصد واحدهای تولیدی به دلیل عدم نقدینگی تعطیل شده اند گفت: در صورت احیای مجدد این واحدها می‌توان تا 200 هزار شغل ایجاد کرد.

افرادی در گذشته تنها برای اخذ وام در شهرک های صنعتی زمین گرفته اند که همه راکدند !

مدیرعامل شرکت شهرک ‌های صنعتی استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت شهرک‌های صنعتی به افرادی که اقدام به اخذ مجوز برای واحد صنعتی می‌کنند وام می‌دهد یا خیر؟ گفت: در گذشته وام داده می‌شد اما در حال حاضر تنها افرادی وارد بخش صنعت می‌شوند که دارای سرمایه لازم باشند. ما در یکی دو سال اخیر تنها به افرادی زمین واگذار کردیم که صنعتگر واقعی بودند و هدف اصلی‌شان تولید بود این در حالی است که در گذشته افراد تنها با هدف اخذ وام اقدام به گرفتن زمین می‌کردند که تعدادشان نیز کم نیست و در حال حاضر گرفتاری‌هایی را برای ما ایجاد کردند.

وی ادامه داد: در گذشته 700 تا 800 مراجعه کننده برای سرمایه گذاری داشتیم که عملا تنها 400 نفر اقدام به اخذ مجوز می کردند اما هم اکنون 200 تایی که می آیند همه اقدام به اخذ مجوز می کنند.هم اکنون سرمایه‌گذاران مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت به ما مراجعه می‌کنند که اغلب از ایرانیان خارج از کشور هستند و بیشتر تمایل دارند در بخش صنایع پلیمری سرمایه‌گذاری کنند که در این راستا مراجعاتی نیز به شهرک صنعتی شمس‌آباد و عباس‌آباد داشته‌اند.

8 هزار واحد تولیدی به شهرک های صنعتی منتقل شده اند

سلیمانی تصریح کرد: آنچه در حال حاضر در تهران با آن مواجهیم این است که 18 هزار واحد تولیدی در تهران موجود است که براساس برنامه بلند مدت باید از تهران خارج شوند که تعدادی از آنها ( 8 هزار واحد منتقل شده) و 10 هزار تای دیگرنیز در حال انتقال است. در این راستا و برای تشویق بیشتر صنعتگران محیط مناسب و ارزان‌تری در شهرک های صنعتی فراهم شده که دسترسی بهتری نیز به بازارها داشته باشد و دستگاه‌ها نیز راحت‌تر بتوانند خدمات ارائه دهند.

وی گفت: مساحت شهرک‌های صنعتی بر اساس برآوردها باید به 20 هزار هکتار برسد این در حالی است که هم اکنون حدود 9 هزار هکتار است البته در این راستا تعاملاتی نیز با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداری تهران صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌های صنعتی استان تهران در مورد اینکه آیا در این مدت واحدهای تولیدی جدیدی در تهران ایجاد شده است یا خیر؟ گفت: به جز تعداد ناچیزی از صنایع غذایی و های تک واحد تولیدی جدیدی در تهران نداشتیم و تنها همان 4500 واحد تولیدی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی شهریار، صفادشت و شمس‌آباد و ملارد درصددیم تا تغییر و تحول و انتقال واحدهای صنعتی با سرعت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به مزایای شهرک‌های صنعتی اطراف تهران گفت: زیرساختها در این شهرک ها فراهم شده به عنوان مثال در شهرک صنعتی شهریار با مساحت 3هزار هکتار، 2 هزار واحد مستقر شده است و ترافیک جاده ای در این مسیر متراکم است این موضوع  کاملاً اقتصادی است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های قهری و تنبیهی دیگر پاسخگو نیست افزود: سیاست‌های شرکت شهرک‌های صنعتی تشویقی بوده به گونه‌ای که فروش زمین در این شهرک‌ها بسیار ارزان است (متری 100 تا 150 هزار تومان) و برای صنعتگر صرفه اقتصادی دارد تا به این شهرک‌ها مراجعه کنند.

انتقال خودروسازی های جاده مخصوص کرج به شهرک های صنعتی

سلیمانی با بیان اینکه کارخانه‌های خوردوسازی جاده مخصوص کرج نیز باید از این مکان منتقل شوند افزود: در برنامه بلندمدت ( 5 ساله ) در نظر داریم براساس قانون این منطقه را به فضای گردشگری، هتل و منطقه مسکونی و تجاری و یا فضای سبز تبدل کنیم و پیش‌بینی می‌شود سایپا و ایران‌خودرو به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند.

وی افزود: کمربند آینده تهران از چرم شهر ورامین با یک فاصله 35 کیلومتری تهران را طی می کند و به جاده کرج میرسد که فاصله شهرک های صنعتی نیز بسیار کم می شود و ما برای سرمایه گذاری در این شهرک ها بسیار خوشبین هستیم.

سلیمانی در خصوص میزان اشتغال تهرانی ها در بخش صنعت نیز گفت‌: به صورت مستقیم در استان تهران یک میلیون نفر در بخش صنعت مشغول به کارند که با تقویت صنایع دیگر نظیر صنایع های تک جمعیت فعال در این بخش افزایش خواهد یافت.

سلیمانی با اشاره به تعداد واحدهای غیرمجاز در استان تهران گفت: از 35 لکه صنعتی در تهران تنها حدود 10 لکه آن دارای مجوز است و بقیه آنها مجوز ندارند !

وی گفت: اکثر واحدهایی که فاقد مجوز هستند در مناطق مسکونی مستقر شده اند که باید به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند.

سلیمانی با اشاره به تعداد واحدهایی که جدیداً راه‌اندازی شده اند گفت: خوارزمی، قرچک، پیشوا و عباس‌آباد از جمله واحدهایی هستند که به تازگی تاسیس شده اند و با توجه به اینکه شهر دماوند به عنوان منطقه گردشگری به شمار می‌آید واحدهای صنعتی در این بخش نیز باید منتقل شوند، همچنین صنف خشکبار به زودی در یکی از این شهرک‌های صنعتی تهران مستقر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک ‌های صنعتی استان تهران در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز صنایع را پس از توافق هسته‌ای چطور ارزیابی می‌کنید ؟ گفت: چشم‌انداز بنده مثبت است و معتقدم در صورتی که واحدهای تولیدی سروسامان پیدا کنند، با خرید ماشین‌آلات جدید می توانیم ظرفیت واحدهای صنعتی را افزایش داده و قیمت تمام شده را کاهش داد و فعالیت داخل شهرک‌ها را افزایش دهیم . البته باید شرایطی را برای واحدهای تولیدی خود فراهم کنیم تا بازار را از دست چینی و ترک‌ها در آورده و خود در دست گیریم که البته با توجه به 5 تا 6 مرز مشترک در کشور می توانیم توان تولید خود را برای صادرات نیز افزایش دهیم.

گفت و گو : ندا جعفری

کد خبر : ۲۹۵۶۳۳