خبرگزاری کار ایران

مدیر علمی طرح جامع مسکن در گفت وگو با ایلنا:

شهرداری‌ها و نهادهای شبه دولتی عاملان افزایش قیمت زمین

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۹۵۴

مدیر علمی طرح جامع مسکن با اشاره به عوامل افزایش قیمت زمین، گفت: شهرداری،‌ نهادهای شبه دولتی که به صورت انحصاری وارد بازار ملک می‌شوند از بازیگران اصلی بازی با قیمت‌ها هستند.

فردین یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه از عمده‌ترین دلایل افزایش سهم زمین در قیمت نهایی مسکن دخالت‌های انحصاری در این بازار است،‌ اظهار کرد:‌ از دیگر دلایل نوسان قیمت زمین فعالیت شهرداری ها در زمینه فروش تراکم و تغییر کاربری است.

وی ادامه داد: درآمد شهرداری وابسته به ساخت و ساز و زمین است و منافع نهاد شهرداری هم این است که با قیمت زمین بازی کند.

یزدانی با بیان اینکه تغییر بارگذاری در هر متر زمین می تواند قیمت زمین را به صورت تصاعدی افزایش دهد،‌ افزود: یکی دیگر از علل افزایش قیمت زمین در چند سال گذشته فعالیت هلدینگ نظام تامین مالی شهرداری است.

مدیر علمی طرح جامع مسکن گفت: همچنین ورود نهادهای شبه دولتی اعم از بانک ها و سایر نهادها به این حوزه از دیگر دلایل افزایش قیمت زمین است.

وی با اشاره به نحوه تاثیر گذاری نهادهای شبه دولتی در بازار زمین و املاک که به صورت انحصاری وارد این بازار می شوند ،‌ ادامه داد:‌ این شرکت ها با هر قیمتی زمین را  خریداری می کنند و می توانند با قیمت ها بازی می کنند.  این شرکت ها پس از خرید زمین با توجه به اینکه از قدرت بالایی هم برخوردار هستند می توانند کاربری ها را تغییر دهند و زمین را احتکار و به چند برابر قیمت به فروش برسانند.  

یزدانی تاکید کرد: در کنار این عوامل سیستم برنامه ریزی شهری هم ایراد دارد چراکه نظام برنامه شهری باید این قابلیت را داشته باشد که زمین کافی را تامین کند و نظام شهری در شهرهای بزرگ باید از شهر به شهر منطقه معطوف شود.

وی افزود: تمام مجموعه شهری تهران باید یک مدیریت واحد سرزمینی داشته باشد که بتواند هم عرضه زمین و هم بازیگرانی که در مجموعه شهری فعالیت می کنند را کنترل کند.

مدیر علمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه برای این موضوع باید طرح و برنامه وجود داشته باشد،‌ گفت: باید طرح تفصیلی برای تمام این موضوعات برنامه ریزی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز