خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا :

شناورها را به عنوان وثیقه می‌پذیریم

نرخ تسهیلات پانزده درصد بوده و در صورتی که صلاحیت اعتباری متقاضی تایید شود شناورهای وی به عنوان وثیقه پذیرفته می شود.

حسین ابراهیم زاده فاضل زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که میزان اعتبارات صندوق توسعه صنایع دریایی امسال چه میزان افزایش خواهد یافت ؟اظهار داشت : امسال علاوه بر بودجه های سنواتی مبلغ بیست و پنج میلیون دلار برای صندوق پیش بینی شده است .

وی همچنین در مورد تسهیلاتی که صندوق توسعه صنایع دریایی در حوزه تعمیرات پرداخت کرده و طرح های حمایتی صندوق نیز افزود: این صندوق با توجه به مطالعات خود طرح هایی را در دستور قرار داده که در کشور دارای مزیت است از جمله طرح های حمایتی صندوق ، طرح توسعه تعمیرات بوده که دوره ی باز پرداخت آن دو تا سه سال است و با توجه به اینکه 95 درصد شناورهای تحت پرچم کشور دارای تناژ زیر 5000GT است و هزینه تعمیرات دوره ای این شناورها به طور متوسط بین 5 تا 10 میلیارد ریال تخمین زده شده و صندوق امکان پوشش کامل این هزینه ها را فراهم آورده است.

فاضل زاده خاطر نشان کرد: همچنین نرخ این تسهیلات پانزده درصد بوده و در صورتیکه صلاحیت اعتباری متقاضی تایید شود شناورهای وی به عنوان وثیقه پذیرفته می شود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی تصریح کرد: اظهار نظر در رابطه با موفقیت طرح های صندوق باید توسط متقاضیان انجام شود ولی از آنجا که در تدوین طرح های صندوق از نظرات و مشورت مالکان شناور بهره گرفته شده ، در بازخوردهای گرفته شده در بازدیدها و جلسات مشترک با مالکین شناورهای داخلی، اکثریت مالکین از این طرح استقبال کرده و اجرای این طرح را عاملی در بهبود فضای کسب و کار خود می دانند.

وی ادامه داد: همچنین متقاضیانی که از این تسهیلات استفاده کرده اند این تسهیلات را عامل مهمی برای انجام تعمیرات ساخت و یا تغییر کاربری شناور خود دانسته و ایجاد مرجع تخصصی دریایی در کشور را سبب تسهیل در فرآیند توسعه دریایی می دانند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد شرکت در داخل به تعمیرات شناور می پردازند؟ گفت : شرکت های ساخت و تعمیر شناور در ایران در سه بخش دسته بندی شده اند، گروه اول شرکت های بزرگ و متوسطی که توسط بخش دولتی ایجاد شده و برخی از آنها واگذار شده اند و تعداد آنها مشتمل بر 9 شرکت است گروه دوم شرکت های نظامی تجاری هستند که در حدود 5 شرکت هستند و گروه سوم شرکت های بخش خصوصی هستند که تعداد آنها به 31 شرکت می رسد.

وی درپاسخ به این پرسش که عملکرد صندوق توسعه صنایع دریایی را چطور ارزیابی می کنید ؟ افزود: صندوق توسعه صنایع دریایی تلاش کرده است تا اقدامات خود را بر اساس واقعیات موجود بازار طراحی و اجرایی کند و با بررسی تخصصی بازارهای دریایی منابع موجود خود را به صورت بهینه به حوزه هایی تخصیص دهد که منجر به یک جریان سازی و تغییر پایدار در آن حوزه گردد.

وی با بیان اینکه این صندوق همواره از اقدامات مقطعی و جزیره ای دوری کرده و ایجاد ارزش افزوده را در دستور کار دارد گفت: در حوزه خدمات مالی صندوق تلاش دارد تا از توان شبکه بانکی کشور برای خدمات رسانی به جامعه دریایی کمک گیرد.

وی افزود: تاکنون رفتار متقابل جامعه دریایی و شبکه بانکی نشان از فضای مثبت و اعتماد را دارد و همچنین در حوره فنی ، صندوق همکاریهای نزدیکی با کارخانه های کشتی سازی دارد و گزارش های میدانی و دقیق صندوق از وضعیت کارخانجات صنایع دریایی نشانگر این موضوع است.

ابراهیم زاده فاضل زاده تصریح کرد: در حوزه هایی که صندوق برای ارائه خدمات و تسهیلات ورود کرده همواره به تداوم و پایداری بازار اندیشیده و در تحریک تقاضا برای کارخانجات صنایع دریایی و کمک به ارائه خدمات بهتر توسط کارخانجات به مشتریان تلاش کرده است، به عنوان مثال در طرح توسعه تعمیرات هدف اصلی این صندوق ارتقاء توان فنی و اجرایی کارخانه ها بوده است و در درجه دوم تزریق منابع مالی به ذینفعان صنعت لحاظ شده است.

وی خاطر نشان کرد: تلاش شده تا اگر منابع مالی به سمتی گسیل شود این تزریق منابع ایجاد زیرساخت های فنی و عملیاتی مناسبی را به همراه داشته باشد، تا در بلند مدت بتواند منجر به یک توسعه معنی دار شودو نکته دیگر اینکه صندوق نسبت به انجام مطالعات توسعه ای لازم با الگوبرداری از موارد جهانی اقدام کرده است، که این موضوع در تصمیم سازی صحیح در حوزه دریا بسیار مفید است همه این موارد در راستای توسعه پایدار صنایع دریایی است .

وی افزود: همچنین جهت ادامه مسیر صندوق توسعه صنایع دریایی در نظر دارد تا بحث توسعه نیروی انسانی متخصص در دانشگاهها و مراکز صنعتی و توسعه کارآفرینی در صنایع دریایی را از طریق شرکت های دانش بنیان و با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور مورد حمایت قرار داده و نسبت به ساماندهی بازار تولیدکنندگان تجهیزات دریایی اقدام کند.

کد خبر : ۲۹۶۰۳۲