خبرگزاری کار ایران

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

پیش بینی تولید حدود 9 میلیون و 100 هزارتن شیرخام در کشور

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دولت یازدهم برای حمایت از دامداران و تولید داخل به خرید تضمینی شیرخام با قیمت مصوب اقدام کرد در همین راستا تاکنون 85 هزارتن شیرخام توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن رکنی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار، بیان داشت: امسال ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را مجری اجرای مصوبه 1440 تومانی شیرخام قرار داد تا کارخانجات از این مصوبه تمکین کرده و شیرخام را با قیمت مصوب خریداری کنند.

وی افزود: اصلاح نژاد و بهینه کردن تولید از برنامه‌های ما برای کاهش قیمت تمام شده شیر و محصولات لبنی است ولی این فرآیند زمانبر است.

وی تاکید کرد: محصولاتی مانند مرغ، تخم‌مرغ، عسل، گوشت قرمز قیمت‌شان بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و تنها قیمت خرید شیر خام است که به صورت دستوری تعیین می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه شرایط نوسان قیمت مواد پروتئینی در دو سال گذشته بسیار حداقل و شرایط پایدار بوده است اگر چه این شرایط خیلی به نفع تولید‌کننده نبوده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد در ادامه اظهار داشت: سال گذشته در زمینه صادرات مرغ و تخم‌مرغ حدود 150 هزار تن صادرات صورت گرفت و در 3 ماه اول امسال حدود 15 هزار و 600 تن مرغ و 21 هزار تن تخم‌مرغ صادر شد.

وی افزود: در سال 92، صادرات شیر حدود 550 هزارتن، سال 93، 650 هزار تن و برنامه ما برای سال جاری افزایش صادرات این محصول است.

رکنی تصریح کرد: در سال 92، حدود 4 هزار تن عسل صادر شد در سال 93، این رقم به 5 هزار و 37 تن رسید و امیدواریم امسال رکورد سال 93 را بشکنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در سال 93، حدود 40 تن گوشت قرمز به عربستان صادر شد و ما به دنبال تأمین نیاز حجاج ایرانی از طریق صادرات به این کشور هستیم.

وی بیان داشت: سال 93، حدود 20 هزار رأس دام پروار شده سنگین و در سال جاری تا کنون 9 هزار و 200 رأس از این نوع دام صادر شده است.

وی تصریح کرد: در سال 93، تولید گوشت قرمز کشور در حدود 785 هزار تن بوده و پیش‌بینی ما از تولید گوشت قرمز در سال جاری حدود 801 هزار تن است.

رکنی تصریح کرد: در سال 93، حدود 8 میلیون و 800 هزار تن شیر تولید شد و پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری حدود 9 میلیون و 100 هزار تن شیر تولید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن تولید مرغ خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود حدود 940 تا 950 هزار تن تولید تخم‌مرغ داشته باشیم و امیدواریم صادرات تخم‌مرغ هم به حدود 100 هزار تن برسد.

وی اظهار داشت:‌ متوسط تولید شیر در کشور حدود 112 کیلو است که با توجه به صادرات بخشی از آن میانگین مصرف داخلی آن حدود 100 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه مجموع تولید مرغ در دنیا 84 میلیون تن یعنی به ازای هر فرد 12 کیلوگرم است، اظهار داشت: در کشور ما میانگین تولید این محصول به ازای هر نفر 25 کیلوگرم است.

وی بیان داشت: میانگین جهانی تولید تخم‌مرغ 9 کیلوگرم و میانگین تولید این محصول در کشور ما حدود 11.8 کیلوگرم است.

وی همچنین به اصلاح ساختار ژنتیکی دام‌های کوچک و افزایش بازده تولیدی در دام کوچک اشاره کرد و اظهار داشت:‌در این زمینه نتایج مثبتی حاصل شده و نزدیک به 900 رأس دام کوچک توسط بخش خصوصی وارد کشور شده است.

وی پیش بینی کرد؛ امسال حدود 9 میلیون و 100 هزارتن شیرخام در کشور تولید و به بازار داخل و جهانی عرضه شود.

وی تصریح کرد: قبلاً‌ باید تولید‌کننده دو ماه قبل از تهیه نهاده هزینه آن را پرداخت می‌کرد اما امروز تولید‌کنندگان نهاده‌ها را می‌گیرند و دو ماه بعد پول آن را پرداخت می‌کنند.

رکنی تصریح کرد: قیمت برخی اقلام پرمصرف نهاده‌های دامی سال 93، نسبت به سال 92 حدود 10 درصد کاهش داشته و این موضوع به علت شرایط جهانی در رقابت بسیار فشرده در عرضه این محصولات است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: حجتی وزیر جهاد در موضوع زنجیره و تأمین نهاده‌ها حمایت را به حد اعلاء رسانده است.

وی افزود: طبق مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار باید هر کیلوگرم شیرخام با قیمت 1440 تومان از دامداران خریداری می شد در حالی که علیرغم تاکید ستاد تنظیم بازار تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

رکنی ضمن تاکید وزارت جهاد کشاورزی برخرید نرخ مصوب شیرخام توسط صنایع لبنی افزود: هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر خام بیش از قیمت مصوب سال گذشته است و تقاضای دامداران برای خرید 1440 تومانی شیرخام نامتعارف نیست.

به گفته وی، وزیر جهادکشاورزی بر ادامه روند خرید تضمینی شیر خام از دامداران تاکید دارد و در شرایط فعلی این مسئله ادامه دارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر شیرخام خرید تضمینی توسط سازمان تعاون روستایی به تعدادی از کارخانجات طرف قرارداد ارایه می شود تا این شیر به شیرخشک تبدیل و به بازارهای جهانی صادر شود.

وی ادامه داد: از ابتدای خرید تضمینی شیرخام تاکنون 85 هزارتن شیرخام خریداری و به بیش از 9 هزارتن شیرخشک تبدیل شد و تاکنون 80 درصد شیرخشک تولید داخل به کشورهای هدف صادر شده است.

به گفته رکنی، سال گذشته 8 میلیون و 800 هزارتن شیرخام در کشور تولید شده است که میانگین سرانه مصرف آن برای هر ایرانی حدود 100 کیلوگرم محاسبه می شود.

کد خبر : ۲۹۶۰۶۲