خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

مذاکره سازنده بود/راهی برای بازگشت دوباره ژاپنی‌ها به کشور پیدا می‌کنیم

وزیر نفت از مذاکره مفید و سازنده با بیش از ٢٠ شرکت ژاپنی خبر داد و گفت: امیدواریم با لغو تحریمها، آینده خوبی در روابط دو کشور شکل بگیرد.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، ١٨ مردادماه) پس از دیدار با دایشیرو یاما گیوا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن با اشاره به این‌که روابط ایران و ژاپن به دلیل تحریمهای ظالمانه در چندسال اخیر دچار خدشه شده بود، افزود: امید است بعد از تحریمها حداکثر بهره‌مندی را برای توسعه و سربلندی دو کشور ببریم.

وزیر نفت با بیان این‌که در این دیدار درباره روابط و گشودن راه جدید همکاری در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی مذاکره کرده‌ایم، تصریح کرد: در این دیدار همچنین مذاکره‌هایی در بخش بالادستی نفت، پتروشیمی، پالایش و سرمایه‌گذاری شرکتهای ژاپنی در ایران صورت گرفت.

به گفته زنگنه قرار است شرکتهای دو کشور برای توسعه تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف با یکدیگر همکاری کنند.

وزیر نفت درباره این‌که آیا میدانهای غرب کارون پس از لغو تحریمها به شرکتهای ژاپنی واگذار می‌شوند، گفت: در این دیدار بر روی واگذاری میدان نفتی مشخصی برای توسعه و واگذاری به ژاپنی‌ها مذاکره نکردیم، ولی آمادگی داریم در زمینه بالادستی با شرکتهای ژاپنی مذاکره کرده و راهی برای حضور مجدد آنها پیدا کنیم.

بر اساس این گزارش، در هیئت اقتصادی ژاپن، مدیران بخشهای فاینانس، نفت و گاز، برنامه ریزی و سیاستهای منابع طبیعی، سوخت و خاورمیانه وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن (متی) حضور دارشتند.

همچنین مدیران و نمایندگان ویژه شرکتهای میتسوبیشی، تویوتا، سومیتومو، ایتوچو، سوجیتز، کنساماتسو، میتسویی، کانسایی پینت، ساندن هلدینگ، نیپون استیل، سومیتومو متال، تویو، جِی جی سی (JGC)، کوبه استیل، چیودا، بانک UFJ میتسوبیشی توکیو، گروه بانکی سومیتومو و میتسویی، بانک میزوهو، گروه نفت و انرژی نیپون JX، شواشل، اینپکس، فدراسیون تجارت ژاپن (Keidanren)، جترو، بانک همکاریهای بین الملل ژاپن، بیمه صادرات و سرمایه گذاری ژاپن، گروه ملی فلزات و نفت و گاز ژاپن و مرکز همکاریهای ژاپن و خاورمیانه نیز در این مذاکرات حضور داشتند.

کد خبر : ۲۹۶۲۲۳