خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

امتیازات نفتی دولت گذشته به عربستان/ سقوط نفت ایران به سکوی عراق جنگ زده

اسعدی با اشاره به کوتاهی های دولت گذشته در بهره برداری از نفت و گاز میادین مشترک که منجر به امتیازگیری کشورهای همسایه و رقیب شد، ابراز امیدواری کرد که بر اساس توافق حاصل شده و قراردادهای جدید نفتی بتوانیم خسارات وارده را جبران کنیم.

فریدون اسعدی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه با توافق حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 و جذاب شدن قراردادهای نفتی ایران با توجه به رونمایی از نسل جدید قراردادها در دسامبر؛ کشورهای همسایه و بالاخص عربستان چقدر در جذب سرمایه گذاری خارجی دچار آسیب می شوند، گفت: بررسی های بازار عرضه  نفت خام در ماه اردیبهشت و خرداد ماه نشان می دهد که در حال حاضر ظرفیت مازادی 2.5 میلیون بشکه ای در روز وجود دارد لذا برخی پیش بینی های بدبینانه و برخی خوش بینانه نیز در بازار عرضه نفت خام رایج شده است.

وی با اشاره به پیش بینی های انجام شده اظهار داشت: برخی قیمت نفت را تا 20 تا 30 دلار هم مطرح کرده اند ولی البدری دبیر کل اوپک پیش بینی کرده با توجه به اینکه قیمت نفت خام کاهش پیدا کرده و سرمایه گذاری هایی که در این حوزه انجام نمی شود قیمت نفت خام تا 200 دلار هم افزایش پیدا کند ضمن اینکه ورود نفت خام ایران نیز به بازار  جهانی نفت نشان دهنده این است که احتمال کاهش قیمت دور از ذهن نخواهد بود.

اسعدی در ادامه تصریح کرد:  در کنار آن پیش بینی های مثبت و منفی  نرخ رشد اقتصادی برخی کشور ها مثل چین نیز می تواند در قیمت نفت موثر واقع شود به این نحو که کاهش تقاضا و مازاد عرضه کاهش مجدد قیمت ها را در پی خواهد داشت که این کاهش درآمد ابتدای امر بزرگترین تولید کننده نفت را دچار کاش درآمد می کند.

وی در ادامه با اشاره به توافق هسته ای با 1+5 و رونمایی از قراردادهای جدید نفتی و مشکلات احتمالی که از بابت آن برای کشورهای نفت خیز منطقه از جمله عربستان حادث خواهد شد، گفت: قطعا بساری از شرکت های بزرگ نفتی جهان سرمایه خود را به سمت صنعت نفت ایران معطوف خواهند کرد و در این بین با توجه به اینکه کشور عربستان نیاز چندانی به جذب سرمایه جدید ندارد ممکن است نگرانی چندانی نداشته باشد اما عراق که طی سالهای عقب ماندن صنعت نفت ایران در جذب سرمایه گذاری و توسعه، پیشرفت شایان توجهی داشته با بازگشت ایران احساس خطر زیادی می کند.

اسعدی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر ابتدا باید در جذب سرمایه گذاری خارجی بسیاری از محدودیت هایی را که تا کنون داشته ایم رفع کنیم و در قبال قراردادها همانند عربستان تا جایی که تمامی حقوق و منافع ملی حفظ شود.

 وی یادآور شد: ما باید مشکلات مربوط به انعقاد قراردادهای PRODUCTION SHARING را رفع کنیم تا قدرت عمل بیشتری در قراردادهای جدید داشته باشیم.

این کارشناس انرژی در ادامه به میادین مشترک و عقب ماندگی هایی که در این حوزه داشته ایم اشاره و اظهار داشت: اگر ما نتوانیم از منابع این میادین برداشت داشته باشیم کشورهای رقیب مثل  عراق و کویت و قطر برداشت می کنند لذا باید در PS جدید فضا را باز کنیم که از موقعیت جدید پیش رو بهترین بهره را ببریم و منابع ملی کشور را استیفا کنیم و از رقبا نیز عقب نمانیم.  

وی تصریح کرد: ما در دولت گذشته بقدری در برداشت از میادین مشترک عقب ماندیم و تمام امتیازها را به کشورهایی مثل عربستان و حتی عراق واگذار کردیم  که در حال حاضر با ورود دوباره نفت ایران به عرصه رقابت و باز شدن فضا کشوری مثل عربستان چندان احساس خطر نمی کند و تا حدی تنزل یافتیم که همسطح کشور جنگ زده ای مثل عراق قرار گرفتیم لذا اکنون باید به نحوی جبران مافات کنیم که بتوانیم به  عراق برسیم و با این کشور رقابت کنیم.

اسعدی با اشاره به از دست رفتن جایگا ه اصلی نفت ایران طی دولت های نهم و دهم تاکید کرد: در حال حاضر باید تلاش کنیم که به سطح تولید عراق برسیم چون این کشور در غیاب نفت ایران به تولید 4 میلیون بشکه در روز رسیده است زیرا طی این سالها سرمایه گذاری و برنامه ریزی های خوبی داشته اند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود ما عقب ماندگی های میادین مشترک را تا پایان سال 94 جبران کنیم اما با توجه به تعلل و کوتاهی دولت گذشته از برنامه پنجم عقب ماندیم به طوری که مقرر شده بود که در سال 89 یک میلیون بشکه در روز به تولید نفت خام و 50 میلیون متر مکعب به تولید گاز اضافه کنیم که این اهداف در زمان تعیین شده محقق نشد اما امیدواریم با توجه به موقعیت پیش رو و جذابتر شدن قراردادها بتوانیم خسارات وارد شده به صنعت نفت را جبران کنیم.

کد خبر : ۲۹۶۵۴۸