خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر صنعت ، معدن و تجارت در امور اقتصادی در گفتگو با ایلنا :

مبادلات تجاری با ترکیه و عربستان رشد معناداری نخواهد داشت

این گونه پیش بینی های مثبت در اقتصاد کشور به عوامل داخلی به خصوص مدیریت صحیح و استفاده درست از ظرفیت های اقتصادی وابسته است تا بتوان از این تغییرات حداکثر استفاده را کرد.

محمود دودانگه ، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تازه ترین گزارش بانک مرکزی و  پیش بینی این بانک از افزایش 5 درصدی رشد اقتصادی در سال 2016 و رشد دو برابری سرمایه گذاران خارجی و کاهش 10 دلاری بهای نفت در هر بشکه اظهار داشت : مسلما با برداشتن تحریم ها فضا برای سرمایه گذاری های خارجی باز خواهد شد و تحول خوبی در وضعیت اقتصادی و تجاری ایران بوجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: اما این ارزیابی که از سوی بانک جهانی صورت گرفته و رشد 5 درصدی رشد اقتصادی که مطرح شده نیازمند محاسبه متغیرهای زیادی است و مشخص نیست با برداشتن تحریم ها شاهد روند مثبتی بر شاخص های کلان اقتصادی باشیم .

مشاور وزیر صنعت ، معدن و تجارت در امور اقتصادی ادامه داد: این گونه پیش بینی های مثبت در اقتصاد کشور به عوامل داخلی به خصوص مدیریت صحیح و استفاده درست از ظرفیت های اقتصادی وابسته است تا بتوان از این تغییرات حداکثر استفاده را کرد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که اگر فضای داخلی کشور به صورت درست مدیریت نشود عکس این موضوع اتفاق می افتد و در صورتی که از همه ظرفیت ها به درستی استفاده نشود فضا برای کسب و کار مناسب نخواهد شد.

دودانگه در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی این بانک از افزایش مبادلات تجاری ایران با کشورهای هند، چین، انگلستان، ترکیه وعربستان درست است یا خیر؟ گفت: هر چند در دوره‌ای ارتباط ما با انگستان قطع شده بود اما با برداشتن تحریم ها نه تنها انگلستان بلکه سایر کشورهای اروپایی روابط تجاری شان با ایران را گسترش خواهند داد و روند صادرات و واردات دگرگون خواهد شد.

وی در مورد دو کشور هند و چین نیز افزود: این دو کشور هم دارای پتانسل ها و ظرفیت های خوبی هستند و می توانند با ایران همکاری مناسبی داشته باشند.

مشاور وزیر صنعت ، معدن و تجارت در امور اقتصادی افزود: البته این نکته حائز اهمیت است که در این تعاملات ما نباید تنها وارد کننده صرف باشیم و تنها برای برخی از کالاها که در داخل تولید نداریم ضرورت واردات وجود دارد باید تلاش شود از کشورهای غربی و شرقی تکنولوژی وارد شود .

وی در مورد افزایش مبادلات تجاری از دو کشور ترکیه و عربستان نیز گفت: افزایش مبادلات تجاری با این دو کشور رشد معناداری نخواهد داشت زیرا کشورهای اروپایی دارای ظرفیت های بالاتری هستند و ما باید سعی کنیم با کشورهای غربی و شرقی به صورت رقابتی مذاکره کرده و از ظرفیت های آنها به بهترین نحو استفاده کینم.

به گزارش ایلنا، بانک جهانی برآورد کرده است که ارزش صادرات ایران تا سال 2016 ، هفده میلیارد دلار افزایش می‌یابد که 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود همچنین حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی حدود 3 میلیارد دلار در سال افزایش می‌یابد که اگر چه نسبت به میزان کنونی 2 برابر است اما همچنان پایین‌تر از بیشترین میزان سرمایه‌گذرای در سال 2003 خواهد بود.

کد خبر : ۲۹۶۷۴۵