خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران خبر داد:

پیش بینی تولید یک و نیم میلیون تن پرتقال در مازندران

asdasd
کد خبر : ۲۹۸۴۱۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در خصوص وضعیت تولیدمرکبات در باغات شمال کشور بیان داشت: با توجه به اینکه بیش از 50درصد مرکبات کشور در استان مازندران تولید می شود وضعیت آب و هوایی به گونه ای بوده که هیچ نگرانی در خصوص خسارات به باغ ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دلاور حیدرپور در نشست خبری گفت: وضعیت تولید مرکبات در سال جاری بسیار مناسب ارزیابی می شود تاجایی که باید برای مازاد تولید مرکبات برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در اسفند  سال 92 به دلیل سرمازدگی باغات بدنه گلها آسیب دید و بازدهی مرکبات به ویژه پرتغال کاهش یافت در تامین پرتقال شب عید در اسفند سال 93 با مشقت بسیاری تامین شد.

حیدرپور بیان داشت: در اوایل سال جاری به دلیل گل‌دهی بسیار بالایی در مرکبات داشته‌ایم هر گونه کمبودی را برای این محصول رد می‌کنیم.

وی افزود: مازندران در خردادماه گرمای شدید 43 درجه را تجربه کرد و با توجه به اینکه این گرما با کاهش رطوبت همراه بود این امر موجب ریزش تابستانه شد البته این امری عادی که سبب شد درختان اندکی سبک شوند.

حیدرپور تولید پرتقال در سال جاری را یک و نیم میلیون تن پیش بینی کرد و افزود: این رقم دو برابر میزان تولید پرتقال در سال گذشته است بنابراین هیچ نگرانی در تامین این محصول وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: علاوه بر تولید یک و نیم میلیون تن پرتقال 700 میلیون تن تولید در سایر مرکبات خواهیم داشت که مجموع تولید کل مرکبات در استان مازندران به دو میلیون تن مرکبات خواهد رسید.

وی در خصوص تولید کیوی در استان مازندران گفت: با توجه به اینکه مازندران 70 درصد از کیوی کل کشور را تولید می کند حدود 6هزار هکتار از اراضی این استان به محصول کیوی اختصاص دارد که با توجه به تولید 160 هزار تنی این محصول وضعیت مناسبی دارد.

حیدرپور در خصوص وضعیت صادرات کیوی بیان داشت: با پیگیری بسیاری که انجام داده ایم مقرر شد که تا 15 مهرماه جلوی صادرات این محصول به خارج از کشور گرفته شود زیرا برخی زودتر از موعد مقرر یعنی قبل از رسیدگی کامل فیزیولوژیک این محصول اقدام به برداشت آن می کنند که صادرات آن به دلیل زیر سوال رفتن کیفیت این محصول به دلیل زود برداشتی در بازارهای جهانی زیر سوال می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در خصوص تولید کیوی در سال گذشته بیان داشت: در سال 93 سرمایی که به پرتغال خسارت زد نیاز به سرمای کیوی را تامین کرد و موجب شد که 180 تا 200 هزار تن در مازندران به صورت ریز تولید شود که این امر موجب افت در بازار این محصول شد.

حیدرپور تاکید کرد: در سال گذشته حدود 18 هزار تن پرتقال از استان مازندران تهیه و به سایر استان‌ها فرستاده شد. قیمت مصوب در ابتدا 2500 تومان بود که به 2800 تومان رسید و با قیمت 2900 تومان در شب عید توزیع شد.

وی درخصوص رنگ آمیزی میوه ها و اثرات آن در میوه بیان داشت: کسانی که به دلیل خرید و فروش هستند و به سود حداکثری فکر می کنند با رنگ آمیزی میوه شکل ظاهری آن را تغییر می دهند این کار ممکن است که در کوتاه مدت برای تاجر منافعی داشته باشد اما کاری اخلاقی نیست و می توان با اطلاع رسانی به مردم به آنها آموزش دهیم که هر محصولی که زود به بازار عرضه می شود و ظاهر مناسبی دارد محصول مرغوبی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز