خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه مجمع واردات:

بازارهای غیر مولد و مبادلات زیر زمینی نفس تولید کنندگان گرفته است

اقتصاد ایران، به ویژه در چند سال اخیر، درگیر مشکلات بسیاری شده و رکود حاکم بر بازار کشور نیز مزید بر علت شده و راه را برای نفوذ بیماری های دیگر به اقتصاد هموار تر کرده است.

رکود حاکم بر اقتصاد، راه را برای نفوذ سایر بیماری های اقتصادی هموار تر خواهد کرد .

علیرضا مناقبی ، عضو هیات رئیسه مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: هر چند که دولت یازدهم تمام تلاش خود را به کار بسته و تا حدود زیادی تورم را کنترل کرده است، اما رکود کماکان به شکل دامنه‌داری ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: اقتصاد ایران، به ویژه در چند سال اخیر، درگیر مشکلات بسیاری شده و رکود حاکم بر بازار کشور نیز مزید بر علت شده و راه را برای نفوذ بیماری های دیگر به اقتصاد هموار تر کرده است.

مناقبی ادامه داد:مهم‌ترین اتفاقی که در زمان رکود در یک اقتصاد می‌افتد این است که علاوه بر این که خرید و فروش در بازار به‌شدت کاهش یافته و جابجایی نقدینگی به سختی صورت می پذیرد، بازارهای غیر مولد و مبادلات زیر زمینی و قاچاق نیز نفس تولید کنندگان و واردکنندگان رسمی را به شماره می اندازد.

مناقبی اضافه کرد: در شرایط رکودی، به‌دلیل آنکه فعل و انفعالی در اقتصاد وجود ندارد؛ تقاضا کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه تولیدکنندگان مجبور می‌شوند به کاهش تولید تن دهند. در واقع می‌توان گفت در بازاری که رکود در آن وجود دارد، کاهش تقاضا یکی از محتمل‌ترین اتفاقات است.

به گفته مناقبی در شرایط رکود، بخش عمده ای از تقاضای موجود در بازار را کالای قاچاق پوشش می دهد.

عضو هیات رئیسه مجمع واردات اضافه کرد: هر چه در یک اقتصاد، تولید بالا برود، اشتغال هم افزایش پیدا می‌کند و این دو مؤلفه در کنار یکدیگر منجر به رفاه اجتماعی بالاتر و افزایش قدرت خرید مردم می‌شود. مادامی‌که این اتفاق نیافتد وضعیت اقتصاد ما در شرایط کنونی باقی می‌ماند ، لذا تنها چاره ما برای خروج از وضعیت فعلی این است که به سمت افزایش تولید برای خروج از رکود حرکت کنیم.

به گفته مناقبی رکود حاکم بر بازار در بخش مواد اولیه نیز به شدت احساس می شود و طبیعتا کاهش صادرات نیز بخشی از تبعات این رکود خواهد بود زیرا کارخانجات از واردکنندگان مواد اولیه، به دلیل کاهش تقاضا استقبال نمی کنند و در عمل این مساله صادرات آنها را هم تحت تاثیر قرار داده است.

  مناقبی در پایان اضافه کرد: وقت آن رسیده که دولت و مجلس موضوع رفع رکود را به عنوان مهمترین دستور کار خود در راس امور قرار دهند.

کد خبر : ۲۹۸۴۲۶