خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی؛

چرخ تولید در کشور راه افتاده است/ جزئیات پروژه‌های توسعه حمل و نقل حومه‌ای

asdasd
کد خبر : ۲۹۸۴۶۳

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه تا دو سال و نیم آینده شرکت ایریکو 23 قطار مناسب حمل و نقل حومه‌ای به راه‌آهن تحویل می‌دهد گفت: در حال حاضر خط تولید تمام کارخانه‌های ریلی از جمله ایریکو، واگن‌پارس و پلور سبز فعال شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی در مراسم آغاز به کار مجدد خط تولید قطارهای ریل باس ایریکو با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه دولت در تمام حوزه‌ها به ویژه حمل و نقل ریلی راه‌اندازی مجدد تولید است گفت: امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد. این امکانات هم شامل تجهیزات فنی و هم نیروی انسانی می‌شود اما نبود چرخه تولید در صنایع مختلف قصور مدیران است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت دولت با احیای صنایعی است که در رکود قرار دارد گفت: قطعاً بخشی از این مشکلات در بخش تولید به تحریم‌ها به صورت غیر مستقیم و مستقیم هیچ ارتباطی نداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: راه‌آهن به ناوگان جدید نیاز دارد و در حال حاضر با کمبود ناوگان ریلی مواجه هستیم. این در حالی است که کارخانه‌های تولید واگن و ناوگان ریلی در کشورمان وجود دارد اما تعطیل شده بودند و قطعات و تجهیزات ریلی هم در گمرک ترخیص نمی‌شدند.

وی افزود: با وجود اینکه هم نیاز به ناوگان وجود داشت و هم نیروی فنی و متخصص و هم کارخانه تولید واگن در کشورمان وجود دارد اما این پروسه به تولید منجر نمی‌شد که تنها مشکلی که سد راه تولید قرار دارد بروکراسی‌های اداری هستند و همین پروسه طولانی کارهای اداری کارخانه‌های تولیدی را زمین‌گیر کردند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به فعال‌سازی مجدد خط تولید ایریکو گفت: برای احیای خط تولید این کارخانه سازمان مدیریت کشور، وزارت صنایع، گمرک و در مقطعی شرکت رجاء مجموع اقدامات هماهنگ و مناسبی را انجام دادند.

پورسیدآقایی با اشاره به کمک‌های گسترده گمرک برای فعال‌سازی مجدد خط تولید ایریکو گفت: گمرک با اخذ یک تعهدنامه عادی اجازه ترخیص تمام تجهیزات مربوط به کارخانه ایریکو را صادر کرد و با این  همکاری نهادها و سازمان‌های دولتی خط تولید کشور فعال شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعاً این کاهش بروکراسی اداری به اقتصاد کشور و رفاه مردم کمک خواهد کرد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه قول می‌دهم تا من در این پست هستم خط تولید ایریکو تعطیل نشود گفت: امیدوارم این خط مش موجود ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به قطع واردات غیر ضروری تاکید کرد: واردات صدمه بسیار زیادی به تولید کشور می‌زند و با جلوگیری از واردات غیر ضروری قطعاً چرخ کارخانه‌های داخلی می‌چرخد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به فعالسازی سایر خطوط تولید تجهیزات حمل و نقل ریلی گفت: علاوه بر احیای مجدد خط تولید ایریکو، خط تولید واگن‌پارس، پلور سبز راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در شرکت واگن‌پارس قراردادهایی در سال گذشته برای تولید واگن‌های باری و مسافری منعقد شده است. همچنین شرکت پلور سبز در کرمان خط تولید خود را با دو قرارداد مسافری با بنیاد و رجاء شروع کرده است. البته ظرفیت‌های تولید در داخل کشور بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام هستند.

وی با تاکید بر اینکه چرخ تولید در کشور راه افتاده است گفت: سیاست ما خرید از تولیدات داخل و ارائه تسهیلات تشویقی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

پورسیدآقایی تاکید کرد: با ارائه پکیج‌های سرمایه‌گذاری و تشویقی، اخیراً تقاضاهایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های باری و مسافری شده است.

وی با اشاره به توجه دولت به حمل و نقل حومه‌ای گفت: در دولت‌های گذشته سیاست گسترش حمل و نقل حومه‌ای دنبال نمی‌شد اما در این دولت با توجه به ادغام دو حوزه مسکن و حمل و نقل این دیدگاه شکل گرفت که اگر متقاضی شهرسازی مدرن هستیم باید به دنبال توسعه حمل و نقل حومه‌ای به خصوص حمل و نقل ریلی باشیم.

پورسیدآقایی با اشاره به مدل‌های جهانی برای گسترش شهرها گفت: ایجاد سکونتگاه‌های مناسب در فواصل 30 تا 60 کیلومتری از شهر با امکانات مناسب نیازمند حمل و نقل حومه‌ای کارآمد است. در این صورت بسیاری از افراد علاقه مند به زندگی در مناطق خلوت اما با زیرساخت‌های شهری می‌شوند که در این صورت از رشد بی‌رویه جمعیت در شهرها و حاشیه‌نشینی جلوگیری کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز توسعه حمل و نقل حومه‌ای در اولویت سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است گفت: تمام همت ما گسترش حمل و نقل حومه‌ای از کلانشهر به سمت شهرهای کوچک است.

وی با اشاره به جزئیات طرح‌ها و پروژه‌های حمل و نقل حومه‌ای گفت: در این حوزه طرح‌های زیادی از جمله چهار خطه کردن کرج تا تهران در مسیر ریلی، دو خطه کردن هشتگرد، چهار خطه کردن اسلامشهر – تهران با قطار سریع‌السیر و همچنین چهار خطه کردن مسیر گرمسار- ورامین در نظر گرفته‌ایم که در دست اجراست.

پورسید‌آقایی افزود: همچنین در مشهد هم به دنبال اتمام پروژه‌های قطارهای شهری (مترو) هستیم.

وی با بیان اینکه قرار است ایریکو تا 2.5 سال دیگر 23 قطار مناسب برای حمل و نقل حومه‌ای به راه‌آهن تحویل دهد گفت: با افزایش خط آهن حومه‌ای نگران نبود ناوگان بودیم که ایریکو تا دو سال و نیم آینده این نگرانی را برطرف خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز