خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

تولید یک و نیم میلیون تن پرتقال در مازندران

asdasd
کد خبر : ۲۹۸۸۹۳

با توجه به اینکه سرمازدگی باغات در اسفند سال 92 حجم بسیار وسیعی از محصول مرکبات مورد نیاز سال 93 را از بین برد؛ خبرهای ضد و نقیض و عدم اطلاع رسانی کافی در جهت کافی بودن مرکبات شب عید ضربه بسیار زیادی را هم به تولیدکننده و هم مصرف کننده وارد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذخیره سازی پرتقال در سال 93 که به  همراه ممنوعیت واردات صورت گرفت به این صورت بود که روزانه بیش از 500 تن پرتقال از مازندران به مقصد استان‌های کشور ارسال شد که این روند توزیع تا بیستم اسفندماه سال 93 ادامه داشت.

قیمت این محصولات  در شب عید سال 93 هر کیلوگرم 2 هزار و 900 تومان اعلام شده بود که این محصولات از بیست و سوم اسفندماه در سطح شهر تهران توزیع شد؛ اما درست در شب عید قیمت هر کیلوگرم پرتقال به دلیل شایعات مربوط به کمبود میوه سیر صعودی یافت تا جایی که به 10 هزار تومان رسید.

در سال جاری و با توجه به اینکه سالانه حدود 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود؛ طبق گفته های مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و همچنین باغداران این استان محصول مرکبات خوبی را در سال 94 خواهیم داشت به گونه ای که باید برای صادرات آن برنامه ریزی انجام گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران نیز تولید پرتقال در سال جاری را یک و نیم میلیون تن پیش بینی کرد که این رقم دو برابر میزان تولید پرتقال در سال گذشته است.

همچنین مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی حمایت از باغدار را مبارزه ای علیه واردات عنوان می کند.

ابوالقاسم حسن‌پور در رابطه با وضعیت تولید مرکبات استان مازندران می گوید:" اجازه هیچ‌گونه وارداتی  داده نمی‌شود؛ البته در سال گذشته نیز نامه های بسیاری از واردکنندگان دریافت کرده ایم که تمامی درخواست ها رد شد.

وی با اشاره به فشار زیادی که در سال گذشته برای واردات مرکبات وجود داشت بیان داشت:" طی سال‌ گذشته فشار زیادی برای واردات مرکبات داشته‌ایم و نامه‌های زیادی دریافت کرده‌ایم و در سال جاری نیز درخواست‌های متعددی برای آن وجود داشته است اما وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه اجازه واردات این محصولات را به کشور نمی‌دهد.

واردات میوه علاوه بر اینکه وضعیت تولیدکننده را به خطر می اندازد؛ مخاطرات بسیاری برای محیط زیست و تولید دارد؛ همانگونه که در سال 1387 واردات پرتقال از مصر سبب شد مگس آفریقایی انجیر به کشور وارد شود و این آفت که میزبان 74 میوه است تولیدات باغی را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه می گوید:" در سال 1392 حدود 20 درصد انجیر استهبان از بین رفت که البته سازمان حفظ نباتات به موقع ورود پیدا کرد و باعث جلوگیری از ادامه‌ی خسارت‌زایی این آفت شد.

شرایط تولید در سال جاری به گونه ای است که نیازی به واردات مرکبات احساس نمی شود. از طرفی وزارت جهادکشاورزی اجازه واردات  این محصولات را به کشور نمی‌دهد بنابراین جلوگیری از قاچاق مستلزم تفاهم نامه هایی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استانداری‌های استان‌های مرزی است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز