خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایلنا:

تعامل سازنده وزرای اقتصادی با محیط زیست / اقتصاد سبز مانع از تخریب و آلودگی می‌شود

ابتکار با بیان اینکه اقتصاد و محیط زیست بشدت با هم پیوند خورده اند یادآور شد: در کشورهایی مثل ما که بحران های اقتصادی، اشتغال و محیط زیست داریم هیچگاه نمی توان مباحث زیست محیطی را جدای از مقولات اقتصادی در نظر گرفت.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به پایه‌گذاری مبحثی در سازمان محیط زیست بنام اقتصاد سبز که بر لزوم همراهی اقتصاد با مقرارت زیست محیطی تاکید دارد، گفت: رشد اقتصادی یعنی رشد سرمایه‌گذاری و افزایش ارزش افزوده تولید، اما نباید به قیمت آلودگی محیط زیست تمام شود.

وی افزود: در گذشته رشد اقتصادی با رشد تخریب محیط زیست و آلودگی هوا همزمان بود اما براساس آنچه در اقتصاد سبز به آن تاکید شده قرار بر این است که منحنی رشد این سه مقوله از هم تفکیک شود.

ابتکار تصریح کرد: در اقتصاد سبز باید تخریب و آلودگی مهار شود و بهره‌وری سبز فناوری نوین و طراحی سبز مدنظر قرار گرفته شود و این همان ابزاری است که در تمام دنیا برای حفاظت از محیط زیست بکار بسته می‌شود.

اجرای پروژه‌های مشترک با بانک مرکزی

وی اظهار داشت: ما در حال حاضر با سازمان های مختلف از جمله بانک مرکزی پروژه هایی را اجرا می‌کنیم و از جمله مهمترین فعالیت های محیط زیست این است که اقتصاد سبز و اقتصاد مقاومتی را همزمان اجرایی می کنیم.

 رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: در شرایطی که تهدیدات منابع آب و خاک وجود دارد امکان ندارد که بتوانیم رشد 8 درصدی را بدون احیا و تجدیدپذیری محقق کنیم.

وی ادامه داد: صنعت و کشاورزی نمی توانند بدون لحاظ کردن مباحث زیست محیطی توسعه یابند چرا که نمی توان حوزه اقتصاد و محیط زیست را از هم جدا دانست.

ابتکار با بیان اینکه اقتصاد و محیط زیست بشدت با هم پیوند خورده اند یادآور شد: در کشورهایی مثل ما که بحران های اقتصادی، اشتغال و محیط زیست داریم هیچگاه نمی‌توان مباحث زیست محیطی را جدای از مقولات اقتصادی در نظر گرفت.

تعامل خوب وزاری اقتصادی با محیط زیست

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست تعامل خوبی با وزرای اقتصادی از جمله آقای زنگنه، چیت چیان، آخوندی، نعمت زاده و حجتی دارد،گفت: دولت یازدهم در شرایطی دولت را تحویل گرفت که از لحاظ اقتصادی وضعیت کاملا نامناسبی داشتیم به نحوی که بسیاری از تحلیل گران می گویند رساندن رشد اقتصادی تا این مرحله واقعا کار بزرگی بوده است.

درخواست محیط زیست برای جدی گرفتن انضباط زیست محیطی

معاون محیط زیست رئیس جمهور خاطرنشان کرد: فشار وضعیت نابسامان اقتصادی به وزرای اقتصادی دولت تا حدی است که ما نیز به‌عنوان بخش محیط زیست مرتب به آنها فشار می‌آوریم و درخواست داریم که انضباط زیست محیطی و ضوابط را جدی بگیرند و مدام اعلام می کنیم که صنایع پایش و کنترل شوند و با متخلفین برخورد شوند که البته همکاری ها نیز خوب بوده و امیدواریم که بیشتر هم بشود.

کد خبر : ۲۹۹۲۰۱