خبرگزاری کار ایران

قزاقستان درصدد ازسر گیری سوآپ نفت با ایران

نماینده اقتصادی قزاقستان در بازدید از پایانه نفتی شمال از علاقمندی سرمایه گذاران خارجی و شرکتهای نفتی مستقر در این کشور، برای انجام سوآپ نفت خام از طریق ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران، حمیدرضا شاهدوست رئیس پایانه نفتی شمال با اعلام این مطلب یادآور شد: هیئتی شامل نماینده اقتصادی به همراه کارشناسان و مدیران تجاری و بازرگانی کشور قزاقستان از زیر ساختهای اقتصادی استان مازندران بازدید کردند و یکی از محورهای این سفر، بررسی زیرساختهای انجام عملیات سوآپ نفت خام، فرآورده و LPG بود.

شاهدوست با بیان اینکه تاسیسات اسکله شامل بازوهای تخلیه، خطوط لوله، سیستم اندازه گیری نفت، سیستم مخازن نفت و آزمایشگاه مرجع نفت پایانه نفت شمال بسیار مورد توجه و تایید این هیئت بازدید کننده قرار گرفت.

وی اظهار کرد: نماینده اقتصادی قزاقستان در دیدار خود، پایانه نفتی شمال را پیشرفته ترین پایانه نفتی دریای خزر خواند و خواستار نشست و مذاکره در مورد چگونگی ازسرگیری سوآپ نفت خام از مسیر ایران شد.

به گفته شاهدوست، با توجه به اینکه تمام زیر ساختهای لازم مشاهده و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است، افزود: این هیئت قرار است درآینده نزدیک مذاکرات خود را با مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران برای راه اندازی سوآپ نفت خام داشته باشند.

رئیس پایانه نفتی شمال تصریح کرد: درحال حاضر روزانه امکان دریافت و ذخیره سازی ١٢٠ هزار بشکه نفت خام وجود دارد که قابلیت افزایش تا ٢٠٠ هزار بشکه را دارد و در صورت دریافت و انتقال نفت خام به خطوط لوله به طور مستقیم این میزان تا ٥٠٠ هزار بشکه نیز افزایش می یابد.

شاهدوست تاکید کرد: در حال حاضر امکان پهلوگیری و تخلیه سه کشتی به طور هم زمان با ظرفیت ٥ تا ٦ هزار تن و آبخور ٤ تا ٤,٥ متر در پایانه نفتی شمال فراهم است.

کد خبر : ۲۹۹۴۴۱